Gå til innhold

Utredning ved habituell abort(missed abortion). Råd, tips, noe du har hørt-lest?!!

Anbefalte innlegg

Noen som har vært gjennom dette? Jeg har nok spurt om det tidligere, men kanskje noen flere leser det nå.

Jeg har hatt to ma de siste månedene en i uke 11 og en i uke 10-4. Føste gang døde barnet i uke åtte, neste gang var barnet dødt ved ul i uke 10, da hadde det akkurat dødd.

Jeg er frsik og rask, ikke overvektig og ikke for tynn. Jeg røyker ikke /lenger) og drikker ikke. Jeg spiser fem om dagen og holder meg unna mettet fett. Jeg spiser folat, multivitamin, selen og vit e og jeg går lange turer i skogen. Unner meg en kopp kaffe om dagen.

Jeg er takknemlig for svar uansett. Er desperat før neste eventuelle graviditet - har forresten fått chrinone og blodfortynnende som jeg kan begynne å bruke med en gang jeg får en positiv test (uten at jeg har fått påvist at det er progesteronmangel som er mitt problem).

Har vært på Volvat, men der gjelder visst de samme reglene for utredning som i det offentlige -12 mnd prøving uten resultat eller 3 ufrivillige aborter etter hverandre.

Jeg er på randen til hysteri når jeg tenker at jeg muligens må gjennom en abort til. Vet ikke om jeg kan klare å takle det.

Susse- Hvis du leser dette så er svaret jeg har fått fra deg fortsatt det beste:) Men jeg må prøve å få flest mulig synsvinkler!

Fortsetter under...

Det er en sjelden tilstand med en hyppighet på 0,8-1 %. Den defineres som en tilstand der en kvinne har hatt 3 spontanaborter eller flere med samme partner.

I over halvparten av tilfellene finner man ikke noen årsak til dette, og det er derfor vanskelig å behandle.

Det finnes ikke klare regler for når du kan starte på en ny graviditet igjen. Normal menstruasjon kommer ofte etter 4-6 uker. Og det er vel å anbefale at man kommer seg rent psykisk, slik at man orker å leve med uvissheten om at det kan gå galt. Det er jo sjelden at det går galt neste gang. Ofte sies det derfor at det er lurt med en normal menstruasjon, men dette er ikke noen fast regel.

Her kan du lese litt om medesin under utprøvning mot habituell abort.

http://www.snartgravid.com/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=104

Tusen takk for svar bula. Det er over tre mnd siden den siste aborten og vi er på god gang i prøvingen igjen. Om jeg er psykisk i stand til å miste på nytt kan jeg vel trygt si nei til. Det er jeg ikke, men klarer likevel ikke å la vær å prøve.

Har lest innlegget ditt litt lenger ned på siden og må si at det skjærer meg i hjertet å lese hva du går gjennom akkurat nå. Håper inderlig at ting ordner seg på alle måter for deg!

JEg har opplevd det samme som deg. MA i uke 12 (dødt siden uke 8) MA i uke 10 (dødt siden uke ca. 8), Fikk så Crinone i dette svangerskapet og hittil går det fint, er nå i uke 33 :-)

Håper inderlig du lykkes !!!

Det man absolutt burde sjekke var skjoldbrukskjertelen, tsh, ft3 og ft4.

TSH skal optimalt ligge rpå rundt 1 men verdier opp til 2,5 KAN være normale.

Ellers burd eman jo ta crinone fra EL til 3 måned i svangerskapet og ikke vente til en graviditet eventuellt setter inn.

har aldri skjønnt hvorfor legene sier det i Norge, her er det standard å gi crinone og liknende preparater hvis man ahr flere aborter/ går på hormoner.

Ellers ville jeg ha bedt om test av hormoner, mulig det er noe der i gården.

Gjest Bjørnen Collargol

Det er nok desverre slik at du må ha 3 aborter før du får utredning for haituell abort. Og da må alle 3 være med en og samme mannen. Jeg har hatt 3 SA og det er ikke med 1 mann. Derfor fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk noen utredning for dette, men jeg fikk skreket meg til det.

Jeg har fått påvist Lupus syndrom og går på tabletter med blodfortynnende. Når jeg tester positiv skal jeg ringe sykehuset med en gang for tett og tidlig oppfølging. Da blir det sprøyter med blodfortynnende hver dag gjennom hele svangerskapet og ul fra uke 6 og hver uke frem til de magiske 12 ukene er forbi, deretter blir det noe sjeldnere.

Men som jeg leser av ditt innlegg så har du alt fått noe hjelp her med blodfortynnende og chrinone. I tillegg så kan du gi beskjed om at du vil ha tett oppfølging, bare stå på så får du det sikkert som du vil. Husk at det er ikke så ofte man opplever 3 eller flere aborter.

Ønsker deg all lykke til videre!

Klæm

Annonse

Hei Elinelinea

Jeg har hatt 3 aborter og utredning uten å finne noe galt. Hadde time til hysteroskopi i august, men ble gravid igjen i juni og er nå 13+3. Har allerede vært på 4 ul, og alt ser bra ut.

Jeg har brukt Crinone frem til jeg var 12+4 og Klexane blodfortynnende sprøyter daglig som skal brukes hele svangerskapet. I tillegg har jeg fått Metformin siden jeg har PCOS, selv om jeg ikke har fått påvist insulinresistens og ikke er overvektig.

Fra el til forventet IKM brukte jeg Progestacare krem på magen, og den brukte jeg også i noen uker parallellt med Crinonen, mest for nervenes skyld, selvsagt.

Når det gjelder å kjenne etter om man makter en abort til, er det helt umulig å vite før man står oppi det. Selv trodde jeg på forhånd at en tredje abort kom til å knekke meg helt, men det var nesten mindre traumatisk enn de første gangene. Jeg følte nesten lettelse over å slippe å bekymre meg mer, og vissheten om at jeg ville få utredning var også en trøst. Det er selvfølgelig ikke ønskesituasjon å få diagnosen habituell abort, men all statistikk tyder på at de fleste lykkes til slutt, selv om det er vanskelig å tro det før man ser det.

Ønsker deg masse lykke til! Du skal se det går bra neste gang.

Klem fra

Hei

Er i ganske lik situsasjon som deg. Har mistet i MA to ganger. Først i uke 10 (barnet døde trolig i uke 7-8, og nå sist i uke 11 (barnet hadde dødd for en liten uke siden).Utrolig tøft. Det at det gikk over er år før jeg ble gravid igjen etter den første MAen gjorde det overhodet ikke noe bedre.

Jeg er også sunn og normalvektig..

Nå er jeg begynt på Pergotime (annenhver mnd), og skal bruke Crinone fra dag 15 i syklusen hver mnd. Jeg har heller ikke fått påvist progesteronmangel, men gyn har stor tro på at det kan hjelpe.(men lover selvsagt ingen ting) Synes uansett det hjelper å "ha en plan" å følge, og at man er under oppfølging.

Har absolutt tenkt de samme tankene som deg om en evt tredje abort, men satser på at drømmen om barn er nok sterkere enn frykten for å miste igjen!!

Dette skal vi klare!

Og det er utrolig godt å lese om folk som har fått det til ved hjelp av Crinone ol.

Ha en fin dag

Tusen takk for svar alle sammen, mye nyttig å lese:)

Lemonelove...Hvorfor får du Pergotime denne gangen? Hjelper det med å "holde" på barnet?

Ja, jeg setter min lit til Chrinone og albyl, bare jeg klarer å bli gravid igjen da!!

Tusen takk igjen alle sammen!!!

Eneste svaret jeg fikk etter at jeg hadde mista var uflaks.. Ja vel ja liksom...

Fikk Crinone denne gangen. Og nå er jeg i 16 uke! Ingen blødninger eller andre ubehag.

Hei

Jeg får Crinone for å prøve å "holde på" befruktningen og for å "holde på" det evt barnet.Nå tar jeg annenhver dag fra dag 15-25, hvis jeg blir gravid skal jeg ta hver dag tom uke 12.

Første mnd med det nå...

Jeg var hos denne samme gyn på tidlig ul (uke 11). Hun sa dette gjerne ikke brukes før etter tre aborter og evt utredning, men at hun hadde god erfaring med det på andre og ville at jeg skulle prøve det.

Vi sleit i over med et år med å bli gravid etter den første MA'en, og håper virkelig at ting kan gå litt fortere nå..

Klem

Ikke dumt spørsmål, jeg vet ikke alle svarene selv...Chrinone er progesteron i gelform som man sprøyter inn i skjeden frem til uke 12. Kan hjelpe med å holde på graviditeten itilfelle man har progesteron mangel(at det gule legmet ikke produserer nok). Jeg har ikke fått påvist dette, har ikke tatt noen prøver men vil gi det et forsøk uansett. Koster 500 for 15 ampuller..

Annonse

Hei jeg har også mistet tre ganger, en i uke 15 fødselen satte i gang en Ma i uke 5/8 vet ikke helt, og avbrøt svanerskap i sommer i 26.uke pga av alvorlig kromoson feil. Altså tre på rappen med samme mann, ja ja sjangsen for dette er minimal som skrevet over her, jeg er jente og farge blind også veldig usansynlig, og det meste som er lite sansynlig kan skje meg da. Men i allefall jeg gir meg ikke blir liksom litt trassig jeg, dette skal jeg klare liksom! Jeg kommer til å spørre om utredning etter jul om det ikke har skjedd noe. Må gi kroppen en sjangs til å få mensen ogsånn igjen, men jeg har sinsykt lange sykluser og nå er jeg lei, selv som den gode akupunktøren jeg er, så tyr jeg til piller om jeg må, ikke fordi akupunktur ikke virker, men fordi jeg ikke har tålmodihghet til det hvis jeg kan få el når jeg vil med piller.

Progesteron har jeg absolitt tro på!!!

Lykke til og ikke gi deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...