Gå til innhold

Jeg er så redd for fødselen :(

Anbefalte innlegg

Uff- håper ikke dette blir teit- men jeg er så utrolig redd for fødselen.

Jeg er ikke redd for meg selv- men for babyen.

Jeg er rett og slett redd for at babyen min ikke skal tåle det.

Redd for at navlestrengen skal komme i klem. Redd for at den skal sitte fast og ikke få det den trenger av oksygen...

Jeg er også redd for å gå over tiden!

Dette begynner å bli såpass seriøst og ta såpass mye overhånd at jeg må ta opp dette med jordmor! Vi skal snakke om fødsel ved neste kontroll da jeg har litt under 3 mnd igjen til termin..

Vet liksom ikke hvordan jeg skal formulere meg for at dette skal komme riktig frem ovenfor jordmor.. Jeg hadde slappet SÅ mye mer av om jeg vet jeg kunne fått keisersnitt. Jeg tenker på dette flere timer daglig..

er anonym nå.

takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6100025-jeg-er-s%C3%A5-redd-for-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempeviktig at du tar dette opp med jordmor så fort som mulig. Jeg også er utrolig redd for fødselen, og som deg så viste jeg liksom ikke hvordan jeg skulle forklare alt for jordmor, fordi det er liksom ikke smerter osv jeg er redd for, men en hel rekke ting som jeg ikke trenger å komme inn på her.

Jeg trengte egentlig ikke si så mye til jordmor...sa bare at jeg grudde sånn også kom tårene. Min jordmor tok det på alvor med en gang... Hun har sent meg til jordmor på sykehuset, så nå går jeg til samtaler der. Jordmor på sykehuset har igjen sent meg til samtaler med psykolog så jeg får også hjelp der.

Når jeg dro til jordmor på sykehuset hadde jeg skrevet med meg en lapp som forklarte litt om hva jeg var redd for, hvordan jeg følge osv. Fordi jeg var redd for at jeg bare skulle gråte (og da er det litt vanskelig å få sagt alt man vil si)...

Jeg er helt sikker på at hvis du nevner det til din jordmor så vil du få hjelp!!! Når du tenker på dette flere timer daglig så er det faktisk ganske alvorlig angst du har, og da trenger man hjelp.

Samtidig så er det utrolig viktig for jordmor på sykehuset å vite om din angst slik at de kan hjelpe deg mest mulig den dagen du kommer dit å skal føde (hvis det ikke blir keisersnitt da).

Selv har jeg ikke bestemt meg...på en måte vil jeg føde, men vet ikke om jeg tør eller fikser det. Tenker derfor på å kanskje ha en prøvefødsel....

Jeg ønsker deg lykke til.

• 3 uker senere...

Snakk med jormor nå! Hun kan hjelpe deg, og det betyr ingenting hvordan du formulerer deg. De opplever kvinner med denne angsten ofte, og har veldig stor forståelse for dette.

Jeg hadde veldig angst for fødselen selv - mest for smerter og for å gå over tiden og for at babyen skulle være for stor. I samarbeid med jordmor og sykehuset holdt vi det åpent for keisersnitt dersom jeg ønsket det. Jeg fikk flere UL der de målte barnet og tilslutt fødte jeg vaginalt 7 dager over termin! Jeg hadde skrevet et brev som jeg hadde med og ba alle lese - noe de hadde stor respekt for på føden, og mannen min hadde jeg drillet på å passe på at de gjorde det som sto i bervet osv.

Det er ikke akkurat godt å føde, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde det, og nå skal jeg ha en til!

Men husk - hvis du vil ta keisersnitt - så gjør det!!! Du er like flink og tøff og kvinnelig hvis det er det du velger!! Go girl!!!:-)

snakk med jordmoren din om dette og spør om det er noen måte du kan videresende beskjeden til føden der du skal føde slik at de er forberedt på dette når du kommer.

bare til opplysning så måler de hjertet til babyen under hele fødselen og følger med at babyen har det bra så de har kontroll hele tiden. De er innmari flinke folk og de kan dette. JEG har iallefall bare gode ting å si om fødsel og jordmødre. Jeg skjønner at det ikke hjelper for angsten din, men snakk med jordmor du og sørg for at føden vet om dette til du kommer.

Ikke vær redd for formuleringen, du klarte utmerket fint å fortelle oss om dette og ta deg tid til å snakke med jordmor også! hun har full forståelse for dette og har nok hørt dette mange ganger før og vet helt sikkert hvordan du har det!

kanskje hun kan informere deg litt mer om fødselen og det som skjer, dersom man har nok kunnskap blir det kanskje mindre skummelt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...