Gå til innhold

Oktober: hvordan gjøre alt riktig for den nyfødte?...


_HeidiA_

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 år og er i et samboerforhold m min kjæreste på 25år.. Vi begge gleder oss masse til vår kjære Mia Eline melder sin ankomst rundt 21 Oktober.. Min samboer er sikker på at j takler d supert å bli mor for j er voksen for alderen og sitter ofte barnevakt for andre småbarn.. men j tenker.. tenk om j gjør noe galt, j vil jo gjøre alt riktig.. hvor er grensene i en barneoppdragelse?... Er d riktig å lese en bok, lytte til andre erfarne mødres råd? eller bør man ta d som d kommer?...Hva er riktig klær på et spebarn når d kalde høstværet setter inn?.. Masse spørsmål surrer rundt i hodet mitt.. Noen som har noen tips?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mange tips, men for hva det er verdt; jeg har akkurat de samme tankene og spørsmålene... Og jeg er 11 år eldre enn deg og har en pedagogisk utdannelse som sikkert burde hjulpet meg i en bevisst holdning i forhold til bl.a oppdraelse...

 

Kjære HeidiA, jeg tror dette er allmenngyldige tanker for førstegangsfødende uansett alder, skolering, erfaringer osv, men jeg stoler på at selv om man ikke føler alle svar er på plass da babyen kommer, så finner man ut av ting etterhvert. Og så tror jeg at andre foreldre kan gi oss tips underveis.

 

Selvsagt kan man lære mye gjennom å lese bøker om temaet, men jeg tror den lille usikkerheten som vi har vil vedvare til barnet er født og vi kan få startet "på ordentlig"! Og så tror jeg det er noe med dette mye omtalte urinnstinktet i mennesker generelt og mødre spesielt som gjør at vi takler det å ta vare på barna våre. Så får heller "veien bli til mens vi går den"...

 

Lykke til; det er en spennende tid vi går i møte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var like gammel som deg når jeg fikk min første, og hadde sånne tanker, med påfølgende mareritt om alt som kunne gå galt:)

Husk bare at veien blir litt til mens man går!! Du vil kunne stole veldig mye på din egen sunne fornuft, og du vil jo kjenne DITT barn best!!

 

Jeg tror ikke på å gjøre "alt riktig" for hva er nå det? Det som er riktig for dere,kan være galt for andre, og det er helt ok!!

 

Ellers har jeg bare gode erfaringer med helsestasjon og barselgrupper, her kan man spørre om råd og vink hos andre i samme situasjon uten at man føler at man er helt ensporet i babysnakk!!

Erfarne mødre kan være en god støtte,men jeg følte også sterkt på å få gjøre mine egne erfaringer, på godt og vondt. NOen ting kommer til å bli annerledes denne gangen, andre ting har funket så bra at det går av seg selv!

 

Lykke til og stol på din egen intuisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint når tiden er inne jeg!

Venter min nummer tre og hadde nok mye av de samme tankene første gangen selv, men det har nå gått bra. Man prøver og feiler litt, første mann hadde blant annet alt for mye klær i starten...men med litt sunn fornuft går det meste bra. Og x-antall telefoner til mamma med diverse spørsmål, he, he... :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 23 også da jeg født min første, og hadde akkurat det samme spørsmåler :) Og jeg er enig med alle de andre; ingen er født en mor, det er noe oss kvinner må lære å bli. Og vi lære fra erfaring (vår egen første og fremst, og fra andre når det passe), fra bøker, og fra helsestasjoner, og sånn ting. Alltid hører på deg selv først, om du har svaret :).

 

Lykke til viddere (vi ha det samme termin også, 21.10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tror de fleste har alle disse spm uansett alder når man skal bli mor for første gang. Jeg har dem alle!

Tror det er viktig at man ikke er redd for å be om råd og hjelp. Bruk erfaring fra din egen mamma/svigermamma, venner....bruk jordmor fram til fødsel og ikke minst helsesøster etter fødsel. De er glade for at man spør...det skal jeg gjøre. Av alle råd du får må du vurdere om det høres rett ut for ditt barn..

 

Lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg venter nr 3 nå, men husker godt da nr 1 var i vente at jeg hadde de samme spm som du har nå:)

hvis jeg skal gi ett råd om noe, så husk at spedbarn også svetter, sånn som alle oss andre gjør innimellom.

når jeg ser tilbake, vet jeg at det ble for mye klær/dyner/poser osv. Noe som også mange andre sliter med har jeg sett. f.eks når jeg går meg en tur på et kjøpesenter og ser at mødrene tar av seg noe klær når det blir varmt, mens babyen fremdeles ligger der med pose og klær!!- og skriker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...