Gå til innhold

Hvordan kan man effektivisere ammetiden (han dier i 40 minutt annenhver time)?

Anbefalte innlegg

Har alltid latt han ligge så lenge han vil og gir av hvert bryst. Det blir ofte 20-25 minutt på hvert bryst og da sovner han nesten på slutten. Bør jeg bytte tidligere og så legge han bort selv om han skriker? Har mistanke om at han vil ha kos på slutten. Gir han smokk som en overgang før jeg legger han fra meg og det hjelper (forstyrrer litt på rapen dog). Det kan jo bli 6 timer effektiv amming per dag og det blir litt slitsomt. Han er 3 mnd og har en vektoppgang opp ca 150gr uka. Har latt han ligge så lenge som mulig fordi jeg har angst jeg ikke har nok melk. Men klarte pumpe 100ml på 5-10 minutt kl 23:30 her en kveld, så da får vel han i seg mer på 30 minutt?

Fortsetter under...

Jeg pleier å "hekte av" min gutt etter ca 10-15 min når jeg merker at han koser og ikke drikker. Litt kan han jo kose, men det er ikke alltid det passer å bli sittende der, liksom. Du merker kanskje når han ikke er så effektiv lenger. Putt inn fingeren og utløs vakumet. Vi har like gamle gutter. :-)

Suger han effektivft hele tiden?? Dersom han ligger å dupper kan det hjelpe å stimulere han i hendene el under beina, eller stryke han på kinnet. Dette gjør jeg selv på min lille dersom jeg føler han sovner før han er mett.

Siden du pumper ut så mye på så kort tid, får han nok i seg rikeli, suging er jo mer effektivt enn pumping:)

i "boken om amming" av Elisabeth Helsing så står det at barnet får i seg størsteparten av melken de første 5-6 min, får å effektivisere ammetiden så kan man da ta det ene brystet først, i 5-6min, så stelle barnet (skifte bleie og la det rape) så legge det til det andre brystet å la det suge til det er ferdig. barnet sovner som regel i denne delen av ammingen. man kan da legge barnet på siden og sove så evt. gult renner ut av munnen. for å oppretteholde balansen av melkeproduksjonen så tar du da neste gang du skal die det brystet du sluttet på sist...

Min erfaring er god på dette er god, da min gutt diet veldig lenge i begynnelsen, før jeg begynte med dette! han kan fortsatt suge lenge på det andre brystet, men jeg tar han bort hvis han ligger lengre en 10-15 min..for hvis han ligger lengere så kaster han bare melken opp igjen (får for mye ufrivillig melk, han vil jo bare kose på slutten)

Men som hun andre her sa, pass på at han dier effektivt og ikke sovner, ved å stimmulere kinnene, hendene og føttene!

gutten min spiser hver 3.time, så det funker for oss:-)

Lykke ti!!

Noen barn tegner mer tid enn andre! Vår baby ville ligge minst en halvtime på hvert bryst... Vi fikk beskjed fra ammepoliklinikken at 15 min på hver pupp var nok - og gutten vår sluttet å legge på seg... Han trengte rett og slett så lang tid for å få den melken han trengte. Han sovnet ikke på puppen, men sugde saakte. i tillegg var ikke min utdrivningsrefleks av de kjappeste, den slo seg litt av-og-på.

Gradvis ble det bedre - fra 7-8 uker gikk det gradvis nedover, og nå tar han det han trenger på ca 15 minutter tilsammen!

Du kan evt prøve helsekostproduktet lecitin, dette gjør melka mindre seig, og ammingene går dermed lettere og kjappere.

Jeg har tidligere skrevet dette om lecitin her inne på dinbaby:

"Lecitin er et helsekostprodukt, laget av soya. Det hjelper visstnok ved at melka blir mindre "seig" og brystet tømmes derfor lettere. En ekstra "bonus" er at ammingene nå går så mye kjappere her i gården. Lillegutt var 2 mnd da jeg startet med lecitin, og fordi han spiste mye fortere enn vanlig, og sannsynligvis også mer enn han pleide, var det litt startproblemer med magevondt noen dager + litt mer gulping, men dette er mye bedre nå. Jeg har gått på en høy dose nå i ca. 2 uker, og tenker at jeg fra mandag skal kutte litt ned og se om det fortsatt går greit (dvs. at jeg ikke får kuler og tilstoppede melkeganger igjen).

Merket av lecitin jeg bruker heter Kloster, og dette er et av de få merkene som har så mye lecitin i hver kapsel at du ikke trenger å ta så mange hver gang. Ved tilstoppede melkeganger skal du ta 1 kapsel á 1200mg 3-4 ganger daglig sammen med mat. Dvs du tar da 3600mg el 4800mg daglig. Jeg tar nå 1200mg / 1 kapsel til frokost, 1 til lunsj og 1 til middag el kvelds, tilsammen 3600mg, og det har vært passe for meg. Kutter som nevnt ned til 2 kapsler fra mandag av, spennende å se om det går.

En annen ting du kan prøve er nesesprayen Syntocynon (fås på resept, så da må du til legen), den hjelper på utdrivingen av melka, slik at barnet ikke trenger å "jobbe" så hardt for å tømme brystet. Den skal tas i ett nesebor 5 min før hver amming. Har brukt sprayen mye, men synes nå det er lettere med lecitinen."

Lykke til :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...