Gå til innhold

Skal jeg sykemelde meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i min 20'nde uke og ryggen tar livet av meg. Har en liten skade i korsryggen fra før av, så det hjelper neppe på. Jobber i et bofellesskap med nok så oppegående brukere, men her er mye fysisk arbeid som vask av leiligheter, vask av klær, bistand i dusjing, handling av mye mat etc. Jeg er egentlig fritatt fra de tyngste oppgavene. Men det går sport i å være syk her, og vi er konstant underbemannet på ettermiddagen. På formiddagen er jeg aleine og kan ikke avlastes..

Så hva gjør jeg? Sjefen er grinete over alle sykemeldingene, og det blir derfor vanskelig for meg å sykemelde meg.. Samtidig er det jo gale å utsette sin egen kropp for slikt. Tenker at jeg har bare ett liv og en rygg, men føler meg som hypokonder hvis jeg sier jeg har ondt... Sukk... Blåmandag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du skal tenke på deg selv og babisen din....... inger som takker deg for å stå på til du faller om lell:)

Lykke til.

Skrevet

Ring legen din du . ikke la en sur arbeidsgiver g utover din kropp!!!

Kanskje kan du bli aktivt sykemeldt - dermed gå på jobb når ryggen tillater det - og gjøre de oppgavene som ryggen tillater - da skal dere jo i utgangspunktet være en for mye når du er på jobb...

Vet hvordan det er - har jobbet i bofelleskap selv - og det tar på med alle sykemeldingene - men det skal ikke føre til at du faktisk kan sykemelde deg når ting går utover helsa!

Skrevet

Har jo mulighet til å bruke egenmelding. Har ikke brukt noen egenmeldinger på over ett år, så vurderer å bruke en de neste tre dagene og se om formen tillater arbeidshelg. Godt med empati og forståelse :) Takk skal dere ha!

Skrevet

hehehe....det fins ingen arbeidsgivere som er glad for sykemeldinger, det skaper bare mer jobb og problemer for dem.

Men det skal ikke gå utover deg - så hvis du er dårlig og sliter så må du komme deg til lege eller JM for å få hjelp. Det er ikke din feil eller problem at de andre kollegaene er mye syk - du er ikke syk, men må ta hensyn til det fakta at du bærer et barn i magen som forårsaker problemene dine. Lukk ørene for arbeidsgiver og overbring sykemeldingen, sannsynligvis så virker det mer logisk at du tropper opp med en SM enn de andre og da sier h*n sikkert ikke noe på det.

Skrevet

Kan JM sykemelde også?? Skal ikke til lege før om tre uker, men har time hos JM om en uke. Er veldig lite glad i å gå til lege.. Nærmest legeskrekk og har ikke lys til lege før jeg MÅ om tre uker.. Litt rar kanskje, men sånn er jeg bare..

Skrevet

Tror ikke Jm kan sykmelde, dessverre, men hun kan jo gi deg råd og støtte, evt. anbefale en sykmelding for deg, og da føles det kanskje lettere å gå til lege for å be om sykmelding...

Forstår din situasjon, at du synes det er lite morsomt overfor din arb.giver, og at det ikke er noen drøm å be legen om sykmelding. Skal selv til legen senere i dag for å be om sykmelding pga. bekkenet. Tror ikke det skal bli noe problem, men føler meg også litt som en hypokonder. Jeg har vondt på arbeid og de første dagene etter jobb, men er stort sett i god form når jeg har hatt fri noen dager. Og problemet da er jo at jeg føler meg for frisk til å være sykmeldt, selv om jeg vet det ikke er godt å jobbe...

Bestemte meg for å be om sykmelding da jeg var på jobb natt til lørdag. Hele vakten gjorde det skikkelig vondt overalt i bekkenet + at ryggen var stiv og vond. Jobber selv på sykehjem, og opplever at smertene + trøttheten jeg sliter med gjør meg til en sur og grinete pleier, og at det går utover brukerne, så jeg har egentlig ingenting der å gjøre nå.

Vi som jobber innen helse og omsorg er jo stadig offer for nedskjæringer og nedbemanninger. Det er ikke vår skyld at vi konstant er dårlig bemannet, og det er ikke noe rart at det er høyt/økende sykefravær innen våre yrkesgrupper. Jeg synes derfor ikke du skal ha dårlig samvittighet om du, som mange andre må ty til en sykmelding. Forslaget om evt. aktiv sykmelding var jo igrunnen ikke så dumt, for da blir jo du egentlig en ekstra ressurs for jobben de dagene du er i form til å jobbe, det blir nærmest som en luksus... :o)

Selv begynte jeg å tenke som så, her i helgen, at egentlig er det nok bedre for min arbeidsgiver og mine kolleger om jeg nå kryper til korset og ber om sykmelding. Det gir bedre forutsigbarhet, for da vet de jo at jeg ikke kommer. Hvis jeg ikke blir sykmeldt, men velger å gå rundt med smerter, og heller ta egenmeldinger ved behov, vil det medføre stadig usikkerhet i forhold til om jeg dukker opp eller ikke, og det er verre å få skaffet vikar på kort varsel, enn å sette noen fast inn i min stilling i den perioden jeg er sykmeldt...

Tenk på deg selv, du, istedetfor på dine kolleger og din arbeidsgiver. Gjør det som føles best for deg. Snakk med din lege, evt. JM, og få råd. Kanskje kan du være delvis sykmeldt og fritas for de vaktene det er størst belastning, tror det var dagvaktene du nevnte...

Skrevet

Tusen takk for god forståelse og støtte, msbu! Sant som du sier så er helse arbeidere utsatt for nedbemanning. Og samtidig kreves det økt effektivitet. I motsetning til sykehjem, så har jeg ikke tunge løft her, men det er så mye annet fysisk.

Og så er jeg jo bare fem måneder på vei. Føler det er for tidlig å begynne å klage. Folk ser jo knapt at jeg er gravid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...