Gå til innhold

Spiser dere sunt?

Gjest

Anbefalte innlegg

Spiser dere nå sunnere, enn hva dere gjorde før dere fant ut at dere var gravid? Har litt dårlig samvittighet for at jeg fortsatt følger den samme dårlige løypen som før. Er det enkelte ting dere har kuttet helt ut å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følger rådene fra Matportalen som sier man generelt skal holde seg unna rått kjøtt og rå fisk, og noe mer. Men så plutselig glemmer jeg meg, sånn som i helga da jeg spiste spekeskinke. Men jeg får ikke panikk for det, for det skal jo mye til for å bli smittet.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger rådene fra Matportalen jeg også. Har kuttet ut Cola lighten som jeg drakk ca 2 liter av om dagen også. Ellers spiser jeg mer furkt og grønt enn før jeg ble gravid. Spiser i det hele tatt nesten bare mat jeg føler er bra for barnet. Men helt perfekt er man vel aldri? Har spist en kebab, masse kaker osv, men det er den sunne maten som smaker best nå.

Hvis jeg blir kvalm tror jeg dessverre det kan endre seg. Da jeg var gravid sist (endte i sa i uke 10), var jeg veldig kvalm. det eneste som gikk ned var kvikklunsj og love hearts. Ikke et ideelt kosthold kan man si. Tenker derfor at det er fint å være veldig sunn nå. Andre tider kan raskt komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøver å holde en sunnere linje i forhold til kosthold, men det er ikke enkelt når man går rundt konstant kvalm. i disse dager trenger ikke den lille så mye, og jeg skal bare være glad jeg får i meg noe som helst.

Så den sunne linjen er litt vanskelig å holde nå, men regner med at når kvalmen begynner å gi seg, vil jeg spise mere frukt etc. (akkurat nå går det ikke). Hadde hjemmelaget pizza på lørdag spiste et halvt stykke og en skive i løpet av dagen.

Så er man sikkelig dårlig de første ukene, tror jeg det viktigste er at man klarer å få noe mat i magen i det hele tatt. Men det er ekstremt viktig å drikke nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg har lyst på jeg, ja ikke mat gravide ikke skal ha da, men det som faller meg inn der og da. Må nesten gjøre det sånn for å stagge kvalmen, ellers kommer det jo i retur:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeei, kan ikke påstå att sunn kost er noe som blir veldig prøvd ut her. Spiser det jeg måtte finne i fryseren. Har jo seff grønnsaker og sånn til middag. Men eter det jeg har lyst på liksom jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, men virker som jeg reagerer på enkelte matvarer som melk og enkelte andre ting, så har måtte nesten kutte ut de... (plaget med diare)

ellers tar jeg vitaminer... :)

prøver å kutte ned på colalighten, men er meget vanskelig... hihi... tar meg et glass i ny og ne:)

orker ikke å bli fanatisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ganske sunt - og har faktisk mistet lysten på rødt kjøtt og slikt. Overrasket min kjære med å bare ha lyst på fisk og grønnsaker da jeg var som kvalmest. Jeg liker i utgangspunktet ikke fisk, så da jeg tok initiativ til selv å spise fisk mens han spiste noe grillet kjøtt ble han en anelse overrasket.

Jeg spiser litt godteri, mest sjokolade, men har faktisk lyst på mindre av det enn før. Nå tror jo jeg at sjokolade er sunt da.. Og så greier jeg ikke å spise så mye lenger, jeg blir fort stapp mett. Litt irriterende når maten er fryktelig god..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser desverre mindre sundt enn vanleg. Har vært en del kvalm så jeg har desverre hatt lite matlyst. Prøver å få i meg noe mat hvertfall. Til vnlig spiser jeg fisk 2-4 ganger pr uke, nå skal jeg være fornøyd om jeg får det i meg en gang i uken, har nemlig egentlig ikke lyst på det i det hele tatt.

Har kuttet ned på kaffi, fra 5 til 1 kopp per dag, mest fordi jeg er kvalm og blir hvertfall kvalm av kaffi.

Har desverre spist litt spekemat som jeg sikkert ikke burde, men det er det for sent å gjøre noe med nå, så jeg får bare håpe at det går bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok innrømme jeg og at jeg går nok i de samme usunne banene nå som før. Blir fort litt lettvinte middager. Prøver å drikke mindre brus så det er jo bra;) Prøver og å spise mer frukt... men tyr fort til toro og hamburgere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke noe særlig sunt jeg heller.. Jeg har rett og slett nermest mistet matlysten, selv om den værste kvalmen har gitt seg.. Derfor må jeg bare spise det som jeg klarer.. i forrige uke gikk det brødskiver med brunost, noe som er greit nok det. Men denna uka vil jeg brekke meg av brunosten, Nå går det på brødskive med nugatti og melk.

Jeg spiser mye frukt, men det gjør jeg til vanlig også.. Jeg spiser en del på kveldene for det er da jeg klarer mat best...

Jeg gleder meg til matlysten kommer så jeg får rettet opp på dette.. Har så dårlig samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkurat som før. Holder meg selvfølgelig unna blodige biffer, upasteuriserte oster, spekemat osv. Tror ikke jeg gidder å bli hysterisk før om noen måneder. Kostholdet mitt er ikke så usunt, men det kunne sikkert vært bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også Matportalen, og prøver å få i meg mye grønt, nok vann og andre ting jeg (og babyen) trenger. Ikke alltid like lett med denne kvalmen...

Jeg er opptatt av å være sunn nå, for jeg vil at babyen og jeg skal ha det bra, og jeg vet at jeg må være noenlunde sunn hvis kroppen min skal fungere nå, under fødsel og i tiden etterpå. Det har jeg erfart før.

Jeg prøver også å holde meg borte fra for mye sukker, og det kommer jeg til å være spesielt nøye med i tredje trimester. Vil ikke at baby skal vokse for mye for raskt og at noen av oss skal bli syke....

Men jeg koser meg også! Tror det er vikitg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...