Gå til innhold

gravid-flytting-mulig arbeidsledig!!!Hva lønner det seg å gjøre?? Ønsker råd!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid! HURRA!

MEN, vi har planlagt flytting til nytt sted i januar pga min mann begynner i ny jobb. Der har jeg ingen jobb ( ennå). Jeg ser derfor for meg at jeg muligvis går inn i en periode som arbeidsledig, hvis ingenting skjer.

jeg er hjelpepleier og det er vanligvis ikke populært å ansette gravide hjelpepleiere, fordi de vanligvis blir sykemeldt pga tung arb.belastning likevel...

Jeg ser for meg et par alternativer:

- Bør jeg heller bli i min nåværende jobb (pendlig en periode) inntil jeg kan ta ut permisjon, altså 12 uker før termin.( Da mister jeg jo i grunnen 2,5 mnd av den permisjonen jeg skulle hatt ETTER fødselen.)

-Bør jeg flytte med, melde meg arbeidsledig, håpe på å få en ny jobb? Hva skjer vhis jeg ikke får ny jobb?. Hvor mye penger får man i fødselspenger som arbeidsleding. Hvordan regnes det ut ? Blir inntekten min før jeg ble arbeidsledig også lagt til grunn for hvor mye penger jeg får i permisjonen?

- Fortsette i min gamle jobb, satse på å bli sykemeldt, og "pendle" til nytt bosted?Og dermed være sikker på å få ok med penger under permisjonen

Hva ville dere gjort? RÅD???? VÆr så snill?

Fortsetter under...

Jeg hadde fortsatt i min gamle jobb en stund. Ser det ut til at du blir sykemeldt, så gir det bedre lønn enn dagpenger, men det er ikke alle leger som sykemelder i hytt og pine. Jeg tror jeg må ta sykebilen til og fra jobb før jeg får en sykemelding.

I alle fall, om du jobber halve svangerskapet, og er arbeidsledig halve, så tar de et snitt av de 6 beste av de siste 10 månendene. Dette gjør de med alle arbeidsledige, så du vil jo få snittsberegning selv om du flytter med nå, men da vil du jo gå arbiedsledig omtrent 8mnd av de siste ti.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg valgt å bli i jobben til en eventuell sykmelding blir aktuell. Det kan jo hende det ikke blir lange tiden med pendlig for deg uansett.

Tenk på deg selv oppi alt dette.. -og den tiden du skal ha etter fødselen!

Lykke til

Jeg ville fortsatt i min gammle jobb, men søkt stillinger allerede nå på det nye stedet. Hvis du nettopp har blitt gravid synes det sikkert ikke enda og du trenger ikke å si noe. Ikke si opp den gammle jobben før du har en ny å gå til.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...