Gå til innhold

Bringebær-advarsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som IKKE anbefaler bringebærblad-te eller kapsler de siste ukene før termin for å modne livmoren? Kan det ha noen ulemper? Har hørt det kan fremkalle spontanabort dersom man er tidlig i svangerskapet, men nå er det bare tre uker til termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeptisk, pga at hvis de virker, hva om de virker for godt, og gir styrtfødsel feks? Jeg ville ikke tatt de uten å snakke med lege/jm først, samt satt meg godt inn i virkningen på disse pillene. Synes jeg har funnet lite info/dokumentasjon, noen som vet om noen gode kilder?

Skrevet

Jeg søkte på kvasir, og da fikk jeg mange gode treff. Kjenner flere som også har tatt de, så jeg er ikke skeptisk. Begynte på de 3 mnd før termin jeg, og nå er jeg i min 38 uke.

Skrevet

Hm, søkte både på google og kvasir, og det eneste som kommer opp er internett-helseshop`er som selger og dermed ikke er spesielt egnet som objektiv kilde, og tråder fra gravid-nettsider tilsvarende det man finner her på bim. Savner ordentlig dokumentasjon men fant som sagt ingen ting... Er det mine søkekunnskaper det er noe galt med eller?

Skrevet

Det stod (hvertfall på de sidene jeg fant) at man ikke bør bruke det uten samråd med lege..

Regner med at dette er fordi det er et naturpreparat som man ikke vet helt alle virkninger og bivirkninger av. Tror ikke det er et preparat man har undersøkt virkningen av under kontrollerte former. Mange gravide hiver jo i seg disse visstnok ganske så sterke bringebærbladkapslene i ganske store doser etterhvert...

Hmmm.... vet ikke helt jeg.. Men å være litt skeptisk og forsiktig er sikkert ikke farlig:)

Skrevet

Hei! Jeg tok de ved min forrige fødsel, ca 2 siste mnd eller noe. Hadde veldig mye kynnere hele svangerskapet og ble nok forsterket av kapslene. Men det som gjør at jeg ikke tør å ta de nå er at jeg fikk en veldig rask fødsel. Var på sykehuset kl 06, hadde ikke åpning. 08.30 var han ute. Fikk pangrier med en gang vannet gikk. Sønnen min fikk for lite surstoff pga det gikk så fort, og falt i fosterlyd. Ble tatt med vakum. Var helt blå og hadde ikke respirasjon da han var ute, men heldigvis fikk de liv i han og han er sunn og frisk nå.

Jeg ble veldig skremt av dette, men vet jo selvfølgelig ikke om det hadde noe med kapslene å gjøre. Har uansett valgt å ikke ta de denne gangen i tilfelle det samme skulle skje igjen. Som førstegangsfødende er det jo vanskelig å vite hvilken fødsel man får, vanligvis tar det jo åpningstiden en stund, og da skal jo kapslene være gode pga de styrker livmoren til å jobbe mer effektiv. Noen hevder fødslene blir lettere.

Uansett hadde jeg vurdert det nøye. Er du plaget med mye kynnere fra før, har en mor som hadde raske fødsler så hadde jeg nok latt være å ta de.

Skrevet

Ikke jeg somn er HI, men takk for svar. Har tenkt de samme tankene. Styrtfødsel høres IKKE morsomt ut akkurat... Mamma hadde en tvillingfødsel på under 30 minutter (fra hun våknet av rier til hun var på sykehus og begge var født!!!!!!!), det er sykt det... Tror jeg heller ville valgt laaaaaaaaaaang fødsel enn hennes raske hvis jeg måtte velge..

Skrevet

Jeg begynte å ta det en måned før termin og nå er jeg seks dager på overtid.... Så ingen fare vil nå jeg si!

Skrevet

Nei, sannsynligheten for at man får problem pga kapslene er vel liten. Det er jo veldig mange som tar de. Men hvordan fødsel man får vet man jo ikke om man går på overtid eller ikke. Uansett er jo opp til hver enkelt om man tar de eller ikke. Kjenner flere som har god effekt.

Skrevet

Noen her inne gav meg en lenke for noen uker siden til en artikkel som beskrev hvor lite man egentlig vet om virkingen av bringebærblad... Jeg har en pakke te i skapet... men har bestemt meg for heller å ta den etter fødselen som en hjelp for at livmoren skal trekke seg sammen igjen istedenfor å rissikere noe med min skatt i magen.

Skrevet

Jeg snakket ganske lenge med disse på helsekost ang disse bringebærbadkapslene, og det hun sa, var at de styrker livmoren, og kan ha en effekt som gjør at den trekker seg sammen. Men - den har IKKE noen utdrivende effekt - dvs at den kan ikke føre til spontanabort. Da hadde den vært totalforbudt som helsekostmiddel.

Den er anbefalt i svangerskap, og da også spesielt etter fødsel, slik at livmor kan trekke seg sammen.

Du kan trygt ta kapsler eller te eller hva du måtte foretrekke.. :o)

Skrevet

Jeg må bare signere denne. Har aldri hørt om at kapslene kan framskynde eller sette i gang fødsel. Det jeg har fått de anbefalt for er at de kan styrke mellomkjøttet (slik at man ikke revner så lett) og livmoren. Om man har en såkalt styrtfødsel tror jeg nok det er helt andre ting som spiller inn enn bringebærbladkapsler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...