Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 spiser dere brunnost??? kan man spise når man er gravid????
vimsa 79 Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 ja jeg spiser det og tror at det er sunt, god jern skilde er det også.
mensana Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 Jepp! Har ikke fått med meg at det skal være en grunn til at vi skal avstå fra brunost. Sunt og godt!
vimsa 79 Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 i begge mine tidligere svangerskp ble jeg opfordret til å spise brunost, brocoli,rødbeter,levepostei osv.
Snupidupi Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 Brunost e å bi godt... har de tilsatt jern eller bei den borte etter de slutta å bruk jernforme? Ekke sekker på det... Men man kan i allefall spis brunost når man e gravid...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 i vanlig brunost er det ikke jærn lenger. det ble diskutert mye fram og tilbake, men siden det ikke er bra med formye jærn ble det tilslutt slik at det ikke er tilsatt jærn. noe som er dumt for oss jenter som stortsett har behov for jærn. tror det er jærn i den litago brunosten
rødhette* Skrevet 27. august 2006 #7 Skrevet 27. august 2006 Det er bare sunt å spise brunost, ikke noe farlig for oss som er gravide. I vanlig prim og vanlig brunost er det ikke tilsatt jern, de slutta med det for noen år siden. Men i litago-produktene (litago prim og litago brunost) er det tilsatt jern, hvis du vil ha mer jern..
Mrs. Bouquet Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 Det er sant det med jern ja, at det ikke lenger er van lig å tilsette dette i de vanlige ostene. Men tror ikke det er noe spesielt sundt å spise brunost, men heller ikke direkte usundt. Er en del sukker i brunost i forhold til hvitost for eksempel. Spises med måte som alt annet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 fra melk.no. så det er IKKE jærn i brunost Inntil 31. august 2001 var brunost og prim en god kilde til jern i det norske kostholdet. Først fordi jerngrytene avga jern til osten i innkokningsprosessen, senere fordi myndighetene valgte å tilsette jern til osten etter at produksjonen ble overført til store kar av rustfritt stål. Dette gjorde man for å forebygge jernmangel i befolkningen. Men i 2001 fattet Statens næringsmiddeltilsyn en beslutning om å forby tilsetning av jern til vanlig brunost
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. august 2006 #10 Skrevet 27. august 2006 må også legge til denne delen av artikkelen For å imøtekomme det behovet for jern som barn har, har Statens næringsmiddeltilsyn tillatt å tilsette jern i brunost og prim beregnet spesielt på barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå