*toppris* Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 Jm snakker om at eg kanskje skal bli satt igang før tiden grunnet lav vekt hos gutten min... Noen her som har blitt satt igang? Hvordan ble det gjort, vondt osv? Får man reise hjem? Salve/gel/piller/intravenøst? Nyskjerrig... Tok det lang tid, var du moden osv? Mange spm her... Takker for alle svar og erfaringer.
lana<3 Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 Metoder: Gele eller tablett inn i skjeden Pitocindrypp - ofte kalt " drypp " . Før legen avgjør hvilken metode som skal brukes vil legen som regel undersøke deg nedentil. Denne undersøkelsen er en vaginalundersøkelse og gjøres for å vurdere flere forhold: Hvor myk er livmorhalsen Hvor lang er livmorhalsen Hvilken posisjon har livmorhalsen Har livmorhalsen begynt å åpne seg Hvor langt ned i bekkenet har hodet/setet til barnet kommet Alle disse forhold vil være med i helhetsvurderingen av hvilken metode som vil være aktuell for deg. Minprostingel: - Prostaglandingel for modning av livmorhalsen og stimulering til riaktivitet. Fremgangsmåte; Du ligger på en gynekologisk undersøkelsesbenk og legen fører inn et instrument ( spekel ) i skjeden for å få god oversikt over livmorhalsen. Gelen settes inn i livmorhalsens åpning gjennom en lang innføringshylse. Etterpå skal du flytte deg over i sengen så flatt som mulig slik at ikke gelen renner ut. Deretter skal du ligge flatt i sengen 1 time. Du bør helst ligge på siden. CTG. Du vil både før og etter at gelen er satt inn bli overvåket med CTG ( sparketest ). Dette er for å registrere hjerterytmen til barnet og riaktiviteten i livmoren. Etter noen timer vil du som regel bli undersøkt nedentil igjen og legen vil da vurdere om du skal ha en gel til. Gå på toalettet før du får gel. En time kan føles uendelig lenge hvis du må tisse. VIKTIG !! Selv om du får gel er det ikke dermed sagt at fødselen starter med en gang. Noen trenger flere geler for å komme igang, mens andre trenger kanskje bare en eller to. Når fødselen kommer i gang dvs. du har regelmessige rier og livmorhalsen har begynt å åpne seg, vil du bli overflyttet til fødeavdelingen Prostin-E: Dette er nesten det samme som Minprostin-gel, men administreres litt annerledes. Det er en tablett som føres opp i skjeden ved en vanlig undersøkelse, ( du trenger ikke å ligge i gu-benk). Ellers er rutinene de samme som ved Minprostin-gel. Pitocindrypp. Direkte hormonstimulering for å få rier. Fremgangsmåte; Du vil få satt inn en veneflon. Det er et plastrør som stikkes inn i en blodåre på hånden. Et ristimulerende hormon ( oxytocin ) blandes ut i intravenøs væske og tilføres via dette plasrøret direkte inn i blodåren. Denne tilførselen pågår kontinuerlig og reguleres av et apparat som kalles dråpeteller. Dette apparatet vil du måtte ha med deg hele tiden. Jordmor vil med jevne mellomrom lytte på fosterlyden. Hun vil også vurdere de riene du får av pitocindryppet og øke dråpetakten i forhold til det. CTG.; Du vil få satt på en sparketest før pitocindryppet settes igang. Det vil også bli satt på tester underveis for å konrollere barnets hjerterytme i forhold til de riene du får. Når fødselen kommer i gang dvs. du har regelmessige rier og livmorhalsen har begynt å åpne seg, vil du bli overflyttet til fødeavdelingen.
*toppris* Skrevet 27. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. august 2006 thank you!!! det hjalp veldig på! flink du er:)
monicah Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 Jeg skal settes i gang 08.09 hvis ikke fødselen starter av seg selv. Jeg har tidligere hatt KS og blir derfor satt i gang med ballong kateter. Har aldri hørt om det før og synnes det høres helt for jævlig ut. Håper jeg slipper, hadde termin 25/8. Min baby er ogå liten, siste måling viste 25 % under normalen. Hva med deg?
*toppris* Skrevet 27. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2006 oj, 25%??? hva var vekten da og i hvilken uke?? Vet ikke selv hvor mange % min er under normalen, det sa de ikke noe om... ligger på ca 2500g, da var eg 37+3. Skal tilbake igjen på onsdag.. har han ikke lagt på seg noe særlig vil de sette meg igang... ballong kateter?? høres skummelt ut!!
monicah Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 2 dager før termin, men hadde 25 % minus i uke 36+1 også, var da ca 2100 skulle vært ca 2800. Det betyr at du er ca 20 % - du da. 2,5 kg istedenfor 3 kg. Spørs om de setter i gang, ville ikke sette meg i gang, fordi alle testene viser at babyen er frisk og rask.
*toppris* Skrevet 27. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2006 oki, syns det er mye eg... hvis det fortsatt er slik så håper eg faktisk de setter igang. Slik som jm sa så vil da barnet legge mer på seg ved morsmelk enn å være i magen, at det var da det beste.. så håper ikke de vil vente.. Er jo fullt utviklet nå... siste ukene er jo for å legge på seg osv... gleder og gruer meg til onsdagen. skjønner ikke helt hvorfor han er liten, spiser jo som bare det... og alt var som det skulle være, men som legen sa, noen barn er bare små, slik er det bare... er så spent!!! Vet du om manmå ligge der på sykehuset når man begynner på tablett eller den geleen, ller kan man da reise hjem?
monicah Skrevet 27. august 2006 #10 Skrevet 27. august 2006 Vet ikke hvordan de gjør det. De prøvde stripping på meg sist onsdag, men jeg hadde ingen åpning. Skal til stripping igjen på torsdag neste uke og onsdag uken etter. Blir satt i gang på fredagen hvis ikke strippinga hjelper. De vil helst ha fødselen i gang av seg selv, men det spørs jo når lillegutt ønsker å komme til værden. Er helt enig med deg når du ønsker lillegutt ut, det gjør jeg også, men det er jo ikke opp til meg da :-) Ganske frustrerende, hadde masse maserier for 2 uker siden og en uke siden, men alt har stoppet opp. Sov kjempedårlig, hadde vondt i rygg, ben og underliv. Nå derimot sover jeg bedre og har kun litt vondt i ryggen.
*toppris* Skrevet 27. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2006 ble selv stoppet i uke 29, da ville han ut.... litt for tidlig ja... det verste er at jeg merket ikke noe selv, var bare regelmessige stramninger som da de sa var rier etter å ha målt de, hehe... Så lurer på hvordan det blir når det virkelig setter igang.. var stripping vondt? hvodan ble det gjort på deg? Begynner du bli moden nå? Noe du kjenner selv? mye spm dette;) hehe.. kjipt du har vondt da, kan ta litt av det jeg;)
monicah Skrevet 27. august 2006 #12 Skrevet 27. august 2006 Strippinga var ikke så veldig vondt, men hun kunne jo ikke gjøre så mye siden jeg ikke hadde åpning. Jordmor prøvde å bøye å tøye litt på livmorhalsen, begynte å blø pittelitt. Var litt øm etterpå men ellers ingen forandring. Vet ikke om jeg er mer moden nå, men håper virkelig det. Regner ikke med at det hadde noen virkning siden formen min pluselig er så mye bedre enn tidligere. JM anbefalte meg å ha sex hele helgen for å få gang i sakene, stakkars gubben er utslitt og livredd, men det ser ikke ut som noe hjelper. Lenge siden formen har vært så bra som nå, men man vet jo aldri når ting begynner å skje. Du da, har du masse kynnere eller? Jeg hadde rier som viste på ctg, men de må være veldig svake fordi jeg kjente dem ikke selv
*toppris* Skrevet 27. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 27. august 2006 får satse på at denne gangen så er du moden og at det hjelper på sex ja, hadde man bare kunne brukt det her hjemme også, hehe.. blir alenemamma så har ikke den muligheten selv, dritt... Har kynnere gjennom hele dagen, noen små og noen skikkelig sterke, vondt når jeg reiser meg opp osv... Blir litt stiv i korsryggen i ny og ne av de, men ellers nullplager.. har hatt litt blod i utfloden, klumper, regner med det er slimproppen som har gått... ellers ingenting.. Har ikke sjekket modningen enda.. men i uke 29 når det ble stoppet var livmorhalsen forkortet, så er jo lovå håpe at det nå skjer gradvis, slik at jeg slipper overtid... du hatt blødninger etc?
monicah Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 Det virker som du er mer moden enn meg ivertfall :-) Vi får håpe det skjer noe snart for begge to! Hvor skal du føde? Skal du ha noen med deg på fødselen?
*toppris* Skrevet 28. august 2006 Forfatter #15 Skrevet 28. august 2006 går bare og venter nå, hehe... håper det skjer snart. Var til min jm idag, hun syntes de bare kunne sette meg igang, hehe... så er da lov å håpe;) Skal føde på haukeland sykehu, bergen... Vil ikke ha med meg noen, ikke xn og ikke noen egentlig, føler selv det da blir ukomfortabelt... Selv om jeg vet det er mange som har satt pris på å ha noen der under fødselen, tror bare ikke det er noe for meg... Du da? hvor og hvem? Lage en ny tråd kanskje, vår tråd? søker etter den neste gang...
monicah Skrevet 28. august 2006 #16 Skrevet 28. august 2006 Heisann! Jeg skal føde i Stavanger og skal også være alene. Ny tråd, klart det.
Yana Skrevet 29. august 2006 #17 Skrevet 29. august 2006 Jeg fikk akupunktur og de dro litt inni der. Viss jeg hugser riktig var det også en gel de puttet inn. Litt ubehagelig men likevel ikke noe å grue seg til. Hadde ikke hatt noe rier eller kynnere på forhånd så kroppen var nok ikke forbredt. Behandlingen begynte på formiddagen, rienene begynte klokken 22 og babyen kom klokken 10 dagen etter. Så ting gjekk veldig treigt. Selvfølgelig var det grusomt vondt, men for meg var det smerter som var glemt svært fort. Og når babyen var født var jeg i trøtt men i god form.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 29. august 2006 #18 Skrevet 29. august 2006 Min erfaring: 14 dager over termin ble jeg satt igang. Fikk en stikkpille, dro hjem og kom tilbake for ny pille 6 timer etter. Ble innlagt for å vente på fødsel. Jeg var ikke særlig moden. 1 time etter pille nr 2 satte det igang. Ble veldig vondt veldig fort. Intense vonde korte rier. Ingen pauser. Jeg klatret nesten oppover veggene for å stagge smerten (glemte alt av bekkenløsning i alle fall). Fikk ikke smertestillende, bare varme risposer. Ca 2-2,5 time etter jeg fikk vondt begynte pressingen. Jeg var da fullmoden, og måtte legge meg for å presse. Hadde da begynt på lystgass (ta det, den er gooood!!). Presset 1/2 time før de fant ut at gutten kom med nesen først, og dermed ble det ks. Min fødsel gikk veldig fort, 3,5 time etter jeg fikk vondt var gutten ute. De sa etterpå at induserte fødsler ofte kan være mer intense (vonde) og gå fortere. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå