Gå til innhold

Gutten min putter ALT i munnen!

Anbefalte innlegg

Gutten min på 10 1/2 mnd putter absolutt alt i munnen. Problemet er særlig når vi er ute, for han putter skumle småstein i munnen. Han er så kjapp og at man må holde øynene på han hele tiden.

Er dette vanlig? Når kan man forvente at det gir seg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6086970-gutten-min-putter-alt-i-munnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hihi, akkurat slik som min eldstemann! :)

Når han var 7 mnd ringte jeg giftsentralen da han hadde spist på en plante i stua...

9 mnd kom ambulansen da han hadde satt en KLESHENGER fast i halsen.... 10 mnd ringte jeg giftsentralen igjen da han hadde gått i bosset å plukket opp sånn do luktedingseboms fra toalettet... og spiste på! god damn!

hehe... husker ikke når han gidde seg, men det tok sin tid :)

Det kan nok ta tid ja. Dei vil putte ting i munnen heilt til kombinasjonen av hender og auge kan ta over oppgåva med å undersøke ting.

Eg tenker som så at når guten vår (11 mnd) er ute, så må eg passe på at han ikkje får tak i noko som er akkurat riktig sette-fast-i-halsen-størrelse. Vanlege småsteinar (i alle fall dei som er i innkjørselen vår) er for små til å sette seg fast, så då får han heller få lov til å smake på dei, mens eg følger nøye med. Han puttar ein i munnen (eg seier "Æææsj, den var ikkje god, var den vel" og står klar til å "grave" inni munnen på han) og etter eit par sekund spyttar han den ut att.

Det å smake på ting er småbarn sin vitkigaste måte å undersøke alt mulig på, og det er ikkje alt ein kan lære ein så liten unge. Ein del ting må dei berre få erfare sjølv.

Jeg har lest at mye av grunnen til at de små putter ting i munnen, er at munnen/tunga/leppene har en bedre utviklet følesans enn det fingrene har :)

Så får man heller være på vakt den stunden de er sånn - verden er jo så spennende for de! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...