Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min våknet i går med igjenklistrede øyne. Gul verk. De åpnet seg mer utover dagen, men det kom stadig gult verk og øynene er hovne og litt røde i kantene. Han er ikke noe bedre i dag, snarere verre. Må jeg til legevakten? Evt lege i morgen? Han er snart 3mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6086610-%C3%B8yebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når han griner - har han tårer då?

Dersom tårekanalane er litt tette (dvs ingen eller veeeldig sjeldan tårer) kan det kome verk i augene. Vask pusset forsiktig vekk med ein (rein!!) bomullsdott med lunka vatn på (husk ny bomullsdott til kvart auge). Du kan gjerne massere babyen litt inne i augekroken, det kan hjelpe til å løyse opp.

Viss det ikkje blir bedre/gir seg utover dagen/kvelden kan du godt ringe legen og høyre om du skal komme ein tur. Er det augebetennelse treng han dråpar for å bli bra.

Det er vanleg med tette tårekanalar heile det første året.

Annonse

da datteren min ble født fikk hun øyebetennelse med engang. jeg kokte vann som jeg brukte til å vaske det vekk med (brukte bomulspads) da gikk det bort veldig fort.... de på sykehuset sa man kunne bruke saltvann og..... min tante sa at mm var veldig bra..men jeg turde ikke prøve..hehe..men får hun det igjen skal jeg sprute en dæsj på...på sykehuset sa de iallefall at det var lurt å prøve å få det vekk med vann i stede med øyedråper....

Hei Helene 79

Babyen min har hatt grønn puss i øyet siden fødselen. I perioder kan øyet være helt igjenklistret. Vi fikk antibiotika allerede på barsel, og denne kuren har vi gått på 4 ganger - uten resultat. Hun blir bedre et par dager av kuren, men så kommer betennelsen tilbake. Antibiotikaen het Kloramfenikol (tror jeg den het)...

Siden hun ikke ble bedre, var vi hos legen og tok en ekstra prøve av pusset, for å se om det var en annen bakterie eller trange tårekanaler. Konklusjonen til legen var tett tårekanal, og vi fikk en ny øyesalve som skulle ta knekken på verken. En salve på tube - husker ikke navnet, men det begynner på F. Heller ikke denne tok verken.......... Nå var jeg ihvertfall sikker på tette tårekanaler. Legen sa hun ville vokse dette av seg ved 1-års alderen.......

Helt tilfeldig nevnte jeg dette på apoteket mitt, og da fikk jeg et tips av en mor (som jobber på apoteket) som hadde hatt samme problem

1. Vask øyet rent for puss

2. Drypp et par dråper saltvann i øyet (fås kjøpt på apoteket) på morgen

3. Drypp øyet med et par dråper morsmelk når du ammer

4. Vask øyet rent på kvelden og drypp på nytt med saltvann.

Dette har jeg gjort på babyen min, og allerede etter 3 dager var hun kvitt verken. Helt sant! Øyet har ikke vært klistret igjen siden. Jeg har prøvd å kutte ut saltvannet et par dager, men da blir hun litt grønn inni øyekroken. Av den grunn drypper jeg litt saltvann om morgenen og litt morsmelk når jeg ammer og husker det.

Lykke til - håper det går like bra for dere som for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...