:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 skal dere ta 80% eller 100% permisjon? og hvorfor velger dere denne løsnigen?
Lykkelige-tulla Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Jeg tar ut permisjon med 80% lønn!! Vi har råd til det og jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig:) Tror det er godt for babyen å være hjemme til den er fylt et år. Kunne godt tenkt meg å være hjemme ett år til, men det har vi ikke råd til. Men jeg håper å kunne jobbe noe redusert. Vi får se det an litt..
komplett familie Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 80% lønn her også. Mener babyen har godt av å være lengst mulig hjemme. Tenk så små de er når de er 9 mnd og må begynne i barnehage... Skulle også ønske vi hadde råd til at jeg kunne gå hjemme et år til etter det, men pengene rår!!!
babycall Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 Hei! Jeg blir hjemme med 100% lønn og han vil være 11 mnd når jeg starter i jobb. Mannen min tar ut 6 uker etter det. Han vil komme til å begynne i barnehage, men ikke full tid. Grunnen til valget er litt pga at vi kommer bedre ut m.h.t penger i permisjonstiden men og at jeg har gode muligheter for å få jobb da. Jeg er sykepleier og har ikke jobb å gå tilbake til, samt at juli måned blir også en fin måned å få foten inn forbi en arbeidsplass jeg kunne ønske bli værende i etter feriene og som bedrer muligheten for videre engasjement. Vår førstefødte startet da hun var ett år, noe jeg synes var fælt. Det hadde litt med at hun var liten og slet med å løsrive meg fra å være hennes "øverste beskytter"!! Det gikk ikke lang tid før hun trivdes godt der og da de sover mye på dagen enda, så ble dagene hennes ikke så veldig lange. Hentet henne i to tiden de første månendene. Hun har hatt veldig godt av sosialiseringen i barnehagen og blitt en tanke tøffere. Jeg respekterer uansett de foreldrene som velger være hjemme med barna så lenge som de ønsker det, men for vår del var det et klokt valg m.h.t hva datteren vår hadde godt av.
mammaen til Martine og Julie Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 Jeg skal ha permisjon med 100% lønn siden jeg begynte å jobbe 80% etter jeg startet opp 1 desember etter forrige permisjon! Har vært sykmeldt så jeg har ikke tatt noen ferie slikt at jeg tar det igjen neste år da kan jeg være hjemme til 1 august. Martine var 11 mnd da hun begynte i barnehage og det fungerte fint det!
Gjest Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 Tar 80% lønn, for vil være lengst mulig hjemme med nurket. Skulle gjerne ha vært enda lenger, men det har vi ikke råd til. Blir vel i knappeste laget nå også, men prioriterer tid med nurket foran pengene. Vi klarer oss likevel:-)
Gjest Skrevet 27. august 2006 #7 Skrevet 27. august 2006 jeg tar også permisjon med 80% lønn , ja jeg ønsker også å være hjemme lengst mulig med vesle jenta mi , pappa tar 6 uker pappapermisjon når jeg begynner å jobbe igjen , så hun rekker å bli ett år før hun må i Barnehage/dagmamma....
Tomine is my star Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 Tar 100& prosent lønn..så skal jeg bruke tidskonto i vinter,da skal pappan være hjemme med lillingen..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 80 % her, vil værev hjemme lengst mulig :-) Får alle 54 ukene for meg selv, da pappan går på skole :-)
Gjest Skrevet 27. august 2006 #10 Skrevet 27. august 2006 jeg skal ha permisjon i 2 år uansett lønn etc, så vi brukte lang tid på å regne ut hva som ga mest penger totalt 80 eller 100...i vårt tillfelle gav 80% mest penger totalt. Hadde mannen min kun fått tk lønn (altså ikke full lønn av arbeidsgiver) så hadde 100% klart lønnt seg =) det er et langt regne stykke og så skal skatten regnes ut også...men det er snakk om en del tusen kroner i forskjell. Og igjen dette er uavhengig av lengden på permisjonen. For man kan velge 100% og ta lengerr permisjon uten lønn....
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 27. august 2006 #11 Skrevet 27. august 2006 Oisann, dette var også noe å tenke på. Takk Fertila!!!
<3 Adrian <3 Skrevet 27. august 2006 #12 Skrevet 27. august 2006 80 %... mulig permisjonen blir ennå lenger enn et år. (Da uten lønn..) Men vil gjerne ha inntekt så lenge så mulig =)
spuntemor Skrevet 27. august 2006 #13 Skrevet 27. august 2006 Vi tjener på å ta 100% lønn og heller søke ulønnet perm videre. Det utgjør 5-6000 for meg, pluss at mannens permisjonspenger da også blir 100%. Dermed kan vi jo bare sette av en sum per måned til bruk i den ulønnede permisjonen. Er ganske fornøyd med den løsningen, for jeg hadde egentlig ikke tenkt at det var mulig å gjøre det sånn. Vil jo både ha mest mulig tid hjemme og mest mulig utbetalt.
Nicita73 Skrevet 27. august 2006 #14 Skrevet 27. august 2006 Jeg har søkt om 80% dekning og angrer nå på det, vi må jo betale barnehage fra august uansett, så hva er vitsen med at jeg da skal gå hjemme til november(da med ferie). Kan man angre på det nå tro, jeg leverte papirene på onsdag.
Donna73 Skrevet 27. august 2006 #15 Skrevet 27. august 2006 Jeg har valgt 80%. Grunnen er at pappan er selvstendig næringsdrivnde og vi har ikke råd eller mulighet til at han tar fedrekvoten på 6 uker, med kun 65% av lønn først utbetalt etter 2 uker (han er ikke forsikret og da gjelder samme ordning som sykepenger). Han vil knapt få utbetalt noe. Har søkt om å få overført fedrekvoten til meg da dette er mulig når han er selvstendig og han vil tape mye på å ta permisjon. Tør ikke søke 100% da vi ikke vet om jeg får innvilget fedrekvoten eller ikke. Har termin 27 sept. og måtte med 100% gått tilbake i jobb i juli, nå kan jeg være hjemme til minst midten av august, eller forhåpentligvis midten av september. Regner med barnehageplass fra august en gang. Dessuten er det mange som har sagt til meg at man ikke taper så mye penger pga. at man betaler mindre skatt. I tillegg får vi jo barnetrygd.
1 + 1 spire :-) Skrevet 27. august 2006 #16 Skrevet 27. august 2006 Tar 100% her i huset! Regnet litt og fant ut at 100% i 10 måneder er godt over 10 000 brutto mer enn 80% i 12 måneder. Det går også godt opp med oppstart av nytt skoleår (er lærer)...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #17 Skrevet 27. august 2006 hei venter spet :-) får du/dere utbetalt mer enn det tk dekker fra arbeidsgiver da? For hvis ikke skal det ikke kunne bli så mye å tjene på å velge 100% det blir max 6000 FØR skatt er tatt med i beregningen valgte selv 80% kom til at det ikke var noe tjene på å velge 100%
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #19 Skrevet 28. august 2006 Velger 80 % da jeg har erfart fra venninner at den første tiden hjemme går alt for fort!! Hvis vi må betale for barnehage fra august ( noe vi har tenkt over ) er det verdt å gjøre det men likevel gå hjemme tiden ut synes jeg. Vi har ikke noe problemer med å velge dette økonomisk og da synes jeg all tid med førstemann er viktigst å propritere. Vi skal begge ha premisjon, pappaen skal ta ut sine 6 uker, noen av de i forbindelse med min ferie så vi får tid sammen. Resten tar han alene så han og barnet får tid uten meg. Har full forståelse for de som velger andre alternativer, vi er jo alle i forskjellige livsfaser...
Rut Bram Skrevet 28. august 2006 #20 Skrevet 28. august 2006 80% her, for da får vi permisjon lenger, og det er jo deilig. synes også det er litt tidlig å sende jenta i barnehage eller til dagmamma når hun "bare" er 10 mnd, venter heller til hun har fylt ett år. )
litagod Skrevet 28. august 2006 #21 Skrevet 28. august 2006 100 % permisjon med 80 % lønn her. var hjemme 10 mnd sist og det ble bare for lite rett og slett. husk at det går bort en mnd før fødsel... så babyen er jo bare 9 mnd når man skal plassere den bort til andre... det er litt tidlig så vi tok ut permisjon uten lønn sist på slutten.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #22 Skrevet 28. august 2006 Hei. 100% her. Var på trygdekontoret og min behandler sa at slik det er nå, med fedrekvote på 6 uker tjener man på å velge 100% da det utgjør mer i penger. Et tips hun ga meg var at jeg kunne legge bort litt penger og ta ut permisjon uten lønn når perm er ferdig. Men du som blir alenemamma har rett på å få overført fedrekvoten til deg om da faren ikke vil ta sin del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå