Gå til innhold

Hjelp - min 3 uker gammle datter har sluttet å sove om natten!!!

Anbefalte innlegg

Hun har vœrt flink til og sove om natten fram til for en 4-5 netter siden. Før sov hun ca 4,5 til 6 timer sammenhengende, fra ca kl 24 til ca kl 05.30. Da ammet jeg og tok henne over i vår seng, og hun kunne sove en ny omgang (eller til og med to) på ca 2-3 timer.

Nå sover hun bare 1-2 timer sammenhengende fra kl 24, og jeg bruker over en time på a få roet henne ned igjen. D.v.s, jeg tar henne opp og ammer henne, hun sovner omtrent med puppen i munnen etter 10 min, jeg prøver å legge henne tilbake i sengen sin (like ved vår), hun våkner og begynner og gråte/skrike. Jeg bruker evigheter på å få henne til og sove , dytter inn smukken, hun suger og virker mer eller mindre rolig i 3 min, så spytter hun den ut og begynner og skrike....

Noen som opplever det samme??? Hva kan jeg gjøre, har dere noen gode råd??

Både jeg og samboeren begynner og bli temmelig utslitte. Søvnen på dagtid er også varierende. Før hadde hun også en lang soveperiode på dagtid, opptil 5 timer, men hun kunne også ha flere korte perioder på 2-3 timer.

Kanskje er jeg bare godt vant fra de første 3 ukene, og at sånn jeg har det nå er mer normalt med små babyer?? Skjønner bare ikke om hun plages av noe/har smerter eller ikke. Synes egentlig ikke det virker sånn, men mer som om hun er generelt litt mer urolig og helst vil ha kontakt, amme, eller bli bysset...??

Fortsetter under...

Du er helt sikker på at hun ikke har vondt i magen?, men det vi gjor med jenta våres når hun ikke ville sove, jeg la et teppe på fanget mitt og byssa hun, til hun sovna. så tok min smboer i vær teppe kant og bar hun sånn at hun lå nedi teppe, vist du forstår... så la han hun forsiktig i senga, det funka på oss... prøv det:)

Jeg vet jo at det er vanlig å slite med nattesøvnen de forste ukene, og kanskje månedene, med små babyer (og var/er vel også innstilt på det), men synes bare det er så rart at hun har sovet så bra i nesten 3 uker og først har begynt å tulle så veldig nå.

Men kanskje det er vanlig at de forandrer seg litt etter den helt første nyfødtperioden??

Jeg håper ikke hun har vondt i magen eller har andre plager. Er så vanskelig å vite om hun har det, eller om hun bare bruker meg som smokk og trøst? Det har jeg nemlig fått høre beskjed av helsesøster at hun ikke skal. Sammtidig leser man jo at man ikke skal la små babyer ligge og skrike, men ta de opp å gi de trøst med en gang!??

Er litt frustrert kan man si. Hun har det nemlig likedan på dagtid. Pappaen er nede å triller henne, bysser henne, legger henne på brystet etc nå.

Annonse

Kjenner meg litt igjen..Min datter på snart 1 mnd, har problemer med å roe seg ned på kvelden og natten..bruker lang tid på å få henne til å sovne, må putte inn smokken ti ganger, og ta henne opp mange ganger og la henne sovne på magen vår og lure henne i seng..Men hun sover 4-5 timer når hun først sover da..Er nok normalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...