Gå til innhold

Noen andre som har vært uheldig og fått i seg ikke ordentlig stekt kjøtt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var jeg som skrev om den uheldige opplevelsen men en halv rå hamburger i går : ((( Tok et par biter før jeg så at den ikke var bra stekt...

Etter å ha lest litt rundt har jeg skjønt det slik at det ikke er farlig om kjøttet har vært fryst . Det vet jeg at det har vært for det ble tatt ut av frysa og lagt på stekepanna,men jeg vet jo ikke hvor lenge den har vært fryst da?!

Er det noen som jobber i resataurant/ gatekjøkken bransjen her som vet om de får hamburger levert frosset eller ikke?? Hvis de får det levert frosset så har det jo vært fyst i flere dager!!

HVis noen andre her har vært uheldige som meg så lurte jeg på om dere ba om å bli testa for toxo en gang til? Lurer på om jeg skal spørre om det eller om det er på grensen til hysteri hehe : )

Skrevet

Jeg har spist medium stekt biff flere ganger uten å bekymre meg så veldig for det... Har så mye dyr hjemme så jeg tror jeg er imun mot toxoplasmose. Tror faktisk ikke legen min har sjekket meg for det... Har tenkt til å ta en ekstra prøve for å være på den sikre siden.

Det skal sies at det kjøttet jeg har spist har vært fryst før. Det vet jeg også hamburgerne pleier å være på gatekjøkkenet også...

Har man hatt toxo en gang i livet så er man jo imun???? !!

Skrevet

Hamburger kjøtt blir levert forossent til resturanten eller snack bar.Det ligger i fryseren helt til en kunde ønsker å kjøpe en hamburger. Hvis du skulle vært tint før det ble lagt på grillen,så må det kastes. Det var ihvertfall sånn det var i gammle jobben min.

klemz

Skrevet

Grunn nr. 1 til å unngå rått kjøtt er toxoplasmose. De fleste gatekjøkken benytter frosne hamburgere. Ved frysing vil parasitten som forårsker toxoplasmose dø.

Vanlige kjøttbakterier derimot, tåler fint en runde i frysern, de dør kun ved varmebehandling. Dette er grunn nr.2 til å unngå rått kjøtt, og er årsaken til at vi gravide bør holde oss unna f.eks. spekemat og ustekt kjøttdeig.

Det er ingen grunn til å få panikk ang. kjøtt i svangerskapet, de aller fleste tåler fint å spise litt rått kjøtt, men for å være på den sikre siden foretrekker mange å holde seg unna rå biff, spekemat osv de få månedene svangerskapet varer. Det er bare å steke kjøttdeigen helt gjennom, så er den trygg :) Eller ha pepperonien på pizza - den blir da varmebehandlet ved steking. Bakterier dør som sagt ved varmebehandling, og det gjør også toxoparasitten.

Jeg vile ikke stressa hvis jeg var deg. Det å stresse for et par biter rå hamburger er antageligvis mer belastende for fosteret enn den ørlille risikoen for at du skal ha blitt smittet av noe. Men er du nervøs, så be om en toxo-test så slipper du å gå rundt og bekymre deg :)

Skrevet

Har hørt at toxo kun er farlig (er mest farlig?) for fosteret de føste 3 mnd av svangerskapet. Generelt anbefaler man vel at man unngår rått kjøtt gjennom hele svangerskapet, men det er sikkert ingen grunn til panikk. Sannsynligheten er jo liten for å bli smittet uansett. Men går jo an å ta en test.

Skrevet

Jeg har spist mye ikke gjennomstekt kjøtt jeg.. Mitt lille gull i magen har det helt bra han i følge alt av leger.

Toxo er farlig hele svangerskapet - men det er svært liten sjans for at norsk kjøtt er infisert og at du får det... Tenk på at du ikke har hatt det hele livet - snakk om uflaks dersom du skulle få det akkurat av 2 bit...

Skrevet

Gjentar igjen at det ikke bare er toxo det er snakk om - og at toxo uansett er uskadeliggjort ved frysing. Vanlige bakterier som fins i kjøtt er ikke farlige for mennekser vanligvis, men kan være skadelig for knøttet i magen, Derfor bør gravide holde seg til gjennomstekt kjøtt.

Men for all del - det er en ganske liten risiko uansett. Om noen velger å spise rått kjøtt i svangerskapet så kommer neppe barnevernet og napper barna. Jeg har spist et par salami-brødskiver og noen biter spekemat må innrømmes, men holder meg i all hovedsak unna rått kjøtt for å unngå dårlig samvittighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...