Gå til innhold

factor V leiden disease

Anbefalte innlegg

Det tar ingen ende dette her...

Jeg fikk i går beskjed om at det var store muligheter til at jeg kunne ha factor V leiden disease, en arvelig sykdom som øker sjansene for blodpropp og habetuell abort. Det var tanta til mamma som ville gjøre meg oppmerksom på at hemmes to barn hadde denne diagnosen og at den var arvelig. (Eldre kan engasjere seg i barnløshet også..) Min mor har abortert 3 ganger + hatt en dødfødsel, men har ikke blitt utreda. Men dødfødselen var helt sikkert pga blodpropp i morkaka. Forholdene ligger altså ganske dårlig tilrette for at jeg skal slippe unna..

Jeg har mista to ganger og har derfor mista en gang for lite til å bli undersøkt for habetuell abort. Men når sansynligheten for at jeg også skal ha dette anliggende, må jeg vel kunne få sjekka det ut, eller?

Tror jeg ringer sykehuset i morra for forhøre meg litt.

Noen som har erfaringer eller kunnskap om emnet? Jeg er temmelig blank selv, men ganske skremt.

Trodde vi hadde fått nok motgang nå...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6085501-factor-v-leiden-disease/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Har ingen erfaring på emnet men jeg ville ha ringt sykehuset i morgen og fortalt alt det du skriver her. Tror nok de da vil ha deg inn og utrede deg.

Det blir jo litt på samma måte som hvis man har mye diabetes i familien... da vil jo legene se litt ekstra etter det hvis du har symptomer som kan minne om dette. Og siden du har mistet to ganger bør jo det være nok til at de vil undersøke deg.

Dette ble sikkert kanon klønete men vil egentlig gi deg en kjempe støtte erklæring og håper at du har krefter til å stå på slik at du får den utredningen du har krav på.

Kanskje det er dette som er den siste brikken for å finne ut av hvordan de kan hjelpe deg og at det etter dette smeller på plass for deg :)

Jeg forstår godt at du blir redd men akkurat av den grunn må du stå på. Ta kontakt med sykehuset så fort som mulig slik at dere kan finne ut av dette.

Skal tenke masse på deg og håper du orker å holde oss oppdatert.

Klem

Hei på deg!

I min familie er det flere med Leiden V mutasjon. Blant annet min far som har hatt tre alvorlige blodpropper.

Jeg og søsteren min har testet og vi har ikke det. Jeg har et søskenbarn som har det, og et søskenbarn som har litt dårlige verdier, men allikevel like innenfor normalen.

Mitt søskenbarn som har det, har nå (etter ti års prøving) endelig to fine barn. Tvillinger. Hun har gått på blodfortynnende hele svangerskapet.

Hvis du har Leiden, kan det være grunnen til at du har mistet. Og hvis det er slik, så vil du få blodfortynnende medisiner neste svangerskap og det vil da mest trolig gå bra.

Når i svangerskapene dine har du mistet? Er det før uke 8 så er det nok ikke blodpropper i morkaka, ettersom jeg tror ikke morkaka fungerer alene før enn uke 8. Men er det etter så kan det være det.

Det er bare noen få blodprøver som må tas for å finne ut om du har sykdommen. Og det er lurt og nevne det for legen din. Han/hun vet jo ikke om din families blod problemer. Og disse prøvene kan du også ta helt utenom den utredningen du evt venter på.

Lykke til!

Hei!

Mannen min har leiden-mutasjonen, så jeg har erfaring med dette. Det jeg vet er at det er veldig viktig for deg å få fastslått om du bærer dette genet. Ta kontakt med legen din og ta en blodprøve for å sjekke det ut. Skulle du ha denne mutasjonen vil det være viktig å vite det både i forhold til å beholde et foster men ikke minst i forhold til ditt liv og din helse under og etter en graviitet. Søsteren til mannen min har samme mutasjon, og hadde et litt trøblete siste svangerskap. Dette er noen år siden, og de vet mer om denne mutasjonen nå, og jeg tenker at det aller viktigste er å finne ut om man har det for da kan du evt behandles med antikoagulativa, og det kan også være lurt å tenke på å bruke støttestrømper når du for eksempel flyr.

Mannen min har både leiden-mutasjonen og en mutasjon til som gjør at han står permanent på blodfortynnende medisiner. Det er vi bare glade for, for etter at han har hatt en blodpropp for noen år tilbake, er vi bare glade for at de har funnet ut av dette sånn at han kan ta medisiner og andre forholdsregler som strømper ved flyturer. Livet ellers er helt normalt, så igjen; det viktige her er å finne ut om man trenger å ta forholdsregler!

Tenk om du finner ut noe som kan øke sjangsene betraktelig for å beholde spiren neste gang. Det trenger jo ikke være sånn at du har leiden-mutasjonen, det kan være tragisk tilfeldig at du har mistet, men tenk så fint om det er nå er sånn at du har mutasjonen så kan du behandles deretter neste gang du er gravid! Jeg tror gravide kan behandles både med fragmin (sprøyter) og andre antikoagulativa, det skriver jo Steinbukk også.

Jeg hadde ikke sånn veldig mye konkret info til deg, men vil formidle at om du skulle ha leiden er det bare positivt å finne ut av det, og livet blir ikke satt på hodet fordet. Trøste trøste..Jeg syns det er veldig leit atdet hele tiden dukker opp nye tilstander du må ta hensyn til! Men jeg håper du tar den blodprøven!

Klem fra

Tusen takk for flotte svar alle tre!!

Dette var trøstende og betryggende lesing. Det var godt å høre at dere kjenner til denne "sykdommen" og at det finnes mennesker som lever med den. Spesielt godt å høre at man kan bære fram et barn selvom man er bærer av dette genet, bare man får oppfølging. Når jeg fikk disse skremmende ordene servert (midt i kakeselskapet...), tenkte jeg at jeg var den eneste i hele verden som ville få denne diagnosen og at jeg aldri ville klare å få barn. Nå er jeg bare veldig fornøyd med den gamle tanta som har gjort det enklere for oss å komme et steg nærmere et fullendt svangerskap. Nå skal jeg få testet meg så fort som mulig for å få avkrefta (forhåpentligvis) eller gjøre det enklere for oss å få oppfølging og ta forhåndsregler.

Tror dere det er best å ta undersøkelsene på sykehuset der jeg har blitt utreda, eller holder det med et besøk hos fastlegen?

Takk igjen for svar!

Annonse

Fastlegen er god nok. Jeg ble rekvirert gjennom han, så tok de bare prøver på legekontore.. Svaret kom etter et par uker. Du blir nok sendt videre om prøvene ikke er normale.

Som jeg ser du har skjønt, det er ikke farlig med Leiden mutasjon så lenge man vet at man har det. Og du kan få alle de barna du ønsker selvom du har denne koagulerings "sykdom"

KLem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...