Gå til innhold

Nybakt mamma! Hei til alle her inne. Pluss et par spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei på dere -

Jeg er mamma på sjette døgnet, fødte en liten jente på søndag og kom hjem fra barsel torsdag ettermiddag. Det er fantastisk!

Som de fleste andre ferskinger, har jeg en hel drøss med spørsmål som sikkert er elementære for dere garva mødre. Kunne dere hjelpe meg litt med å svare på et par ting? :-)

Datteren min er litt tørr i huden langs bleiekanten og kragen. Huden flasser littegrann på et par steder, men ser ikke irritert ut. Gjør dere noe med dette annet enn å ha litt olje i vaskevannet?

Syntes magen hennes virket litt oppblåst og stram tidligere i dag. Kan dette være luft eller rett og slett at hun har spist mye?

Og sist, men ikke minst:

Hvordan pokker vet man om man gjør alt riktig? (beste forslag premieres).

På forhånd tusen takk :)

Fortsetter under...

Ja, og så en ting til...

Når man ammer ca hundreogfemti ganger i løpet av natten og det bæsjes hver gang - skifter man også bleie hver gang da? Dette blir en runddans av amme, bæsje, skifte, amme mer, bæsje mer, skifte igjen, og så videre.

åååå:) gratulerer så mye med jenta! Huden kan være litt tørr i begynnelsen før ammingen har kommet ordentlig i gang, det går seg til når dere finenr en ordentlig rytme for når hun skal ha mat o.l. magen til snuppen min blir alltid litt stram og virker oppblåst etter at hun har spist, har alltid vært sånn:) Babyen sier fra om du gjør noe galt, tror bare du må se litt ann hva hun liker og ikke.. Hun synes sikkert at du den beste mammaen som finnes..

jeg skiftet alltid bleie når hun bæsjet :) men jeg gjorde klart stellematte og bleier inne på soverommet før vi gikk å la oss, også et lite nattlys, på den måten slapp jeg å ta henne med ut i lyset og vekke henne for hver gang hun trengte ny bleie.. Det gikk seg foresten til etterhvert sånn at hun bare bæsjet om dagen :)

hei hei

gratulerer med snuppa!!

ungen min var veldig tørr i huden de første ukene, er helt normalt, jeg smørte litt babyolje rett på huden og jeg, men går vekk etter noen uker uansett så er ikke nødvendig.

husker ikke hvordan magen var til gullet, men syntes den så stor og oppblåst ut lenge jeg.... til hun var noen uker...

men om det er luft eller spist for mye så merker du fort om hun får mageknip.

følger du magefølelsen din på at du gjør det du mener er rett så er det bra nok mener jeg.

Vet at ikke alle er enige om hvordan jeg gjør ting (som svigermor syntes jeg ammer for ofte, burde begynne med grøt når hun var 2mnd osv..) men jeg gjør bare det jeg føler er rett for meg og ungen min og det er det beste en kan gjøre.

De er tørre i huden, den har jo ligget i fostervann så lenge... Amminga fikser huden, ikke tenk på den. Tassen her var litt tørr i ansiktet og flasset, da smurte jeg bare på litt morsmelk etter amming. Beste lotion som finnes :)

Magen er litt ballong i starten, not to worry.

Jeg ville skiftet bleie når bæsj, for ellers blir de fort røde og såre i stumpen.. Det er en runddans i starten, men hold ut, det blir bare bedre og bedre!

Følg magefølelsen, du kommer inn i ting etter hvert.

Annonse

jeg skiftet bleie hver gang i begynnelsen, men så når hun ble rundt en mnd så orket jeg rett å slett ikke å skifte bleie på natten lengre om ikke jeg hørte at nå var det så masse at det kommer til å gå gjennom pysjen...

men nå bæsjer hun ikke om natten lengre så ikke noe problem lengre

hei. gratulerer som nybakt mamma:) du har en spennende tid i møte, så kos deg mamme med den lille jenta di:) de pleier å være litt tørre den først tiden, det var ihvertfall jent mi. Men du kan jo evntuelt ha litt olje i badevannet. og spørsmålet om oppblåst mage. Det kan jo være hun har litt luft i magen, men hvis det ikke plager henne er det nok ikke noe å uroe seg over:)

Tror nok du bare skal gjøre det du tror er riktig jeg, eller så kan du jo bare spørre her:)

Hei!

Gratulerer med datteren din!!!

Jeg har en gutt som er 5 måneder. De første dagene og ukene er man litt usikker. Husker det selv.

Spørsmål 1:

Tror det er nok med olje i badevannet som du sier. Hvis ikke kan du bruke litt stellekrem hvis du har det, eventuelt smøre litt babyolje på.

Spørsmål 2:

Gutten min hadde også av og til oppblåst mage. Navlen hans så ut som den skulle presses ut noen ganger fordi magen var så oppblåst. Dette er helt normalt. Alle barn har litt luftplager/smerter den første tiden. Magen må venne seg til morsmelka. Jeg masserte magen til gutten min forsiktig med babyolje på hendene hvis han hadde vondt. Du kan også forsøke å presse beina (lårene) opp mot magen på henne. Da fiser de ofte og får ut luft

Spøsmål 3:

Jeg husker jeg ringte fortvilet til mamma den dagen jeg kom fra sykehuset og spurte om alt; "Mamma, hvor lenge kan de bruke en nattdrakt før man må vaske den, hvordan vet jeg hvor lenge de kan bruke klærne, tenk hvis jeg bader han i for varmt vann o.l." Etterhvert har jeg lært at babyer tåler mer enn man tror. Du må bare stole på deg selv å tenke at dette kan du bedre enn noen andre. Du kjenner dattera di godt allerede. Man bruker rett og slett sunn fornuft i forhold til når man skifter bleie o.l.

Lykke til!

Klem

Velkommen, velkommen og ekstra gratulerer! :D

Huden: Jeg tror det er meningen de skal miste den hvis de flasser av, så jeg smurte ikke noe som helst rett på, bare bittelitt olje i badevannet.

Bæsj: Er det før eller etter måltid hun bæsjer? Jeg pleier å vente til hun er ferdig med å bæsje, så skifter jeg, og hun får mat. Men min har aldri spist 150 ganger i løpet av en natt..Shit, det var mye, egentlig, har du ringt legen din?

Hvordan vet man etc: De har en usynlig varsellampe som vil begynne å hyle og tikke og lyse rødt eller i alle regnbuens farger når du gjør noe feil. Sånn ca. Bæbubæbu. Idiotsikker greie! Alt tyder på du har gjort ting riktig til nå, i alle fall!

:)

Hei på deg Dodge!!!!

Jasså, så du har endelig fått den lille jenta di du også!! Gratulerer så masse!!!! Er det ikke helt fantastisk???? Jeg vet ikke om jeg er mest forelsket og lykkelig, eller mest utslitt ;-))))....

Min lille prinsesse er akkurat 3 uker i dag. Hun er bare helt utrolig søt og snill. Ikke alltid like lett og vite om man gjør ting helt riktig eller ikke, spesielt ikke når man har prøvd alt og den lille fortsatt gråter og er misfornøyd. Kjenner meg endel igjen i det du skriver. Josephine bœsjet f.eks masse i begynnelsen, ihvertfall 5-6 ganger i døgnet, og bestandig rundt 10 minutter etter jeg hadde ammet henne. Og i stellet ble hun litt oppjaget og frustret, og så måtte jeg amme igjen for å roe henne ned ;-))). Nå de siste dagene bœsjer hun mye mindre.

Hun var også helt utrolig tørr i huden på enkelte steder i begynnelsen, spesielt nede ved anklene. Det var så ille at huden nesten sprakk og hun blødde litt. Men fikk alltid beskjed på barsel om at man ikke skulle smøre på noe som helst, bare litt morsmelk, huden ordner opp i dette selv, spesielt når ammingen kommer godt i gang. Og det stemte.

Josephine mistet også endel hud etterhvert, det var nesten litt scary, men det er helt normalt det og, og nå er hun helt fin igjen.

Hvordan er formen din da? Gikk fødselen greit? Jeg hadde dessverre en ganske tøff fødsel, men ting begynner og ordne seg nå litt etter litt. Og jeg klager ikke, det var jo absolutt verdt det!!! (Selv om jeg vil ha keisersnitt neste gang)....

Hvor stor var den lille jenta di, og har hun fått noe navn? Min heter Josephine og var 3335 gram og 52 cm. Hun har masse svart hår, likner veldig på pappaen sin, og ble født akkurat 1 uke over termin.

Veldig morro å se at det begynner å komme enda flere kjentfolk inn her på Din Baby også, har følt meg litt lost til tider...

Klem....

Du veit at du gjer ting riktig når babyen virkar sånn passelig fornøgd, og du sjølv har ein god følelse inni deg.

Velkommen hit og gratulerer så mykje med prinsessa!

Guten vår var tørr i huda han og, og mellom 1 og 2 veker gamal flassa han voldsomt. Trur faktisk han "skifta hud" på heile kroppen. Det er veldig vanleg med tørr hud i større eller mindre grad når babyen er heilt nyfødd. Lurer forresten på om det er meir vanleg å vere tørr i huda dersom ein er fødd ein del over termin? Berre ein tanke. Vi hadde og ein dråpe olje i badevatnet, unngå såpe.

Trur dei fleste babyar har litt "oppblåst" mage, men det treng ikkje nødvendigvis vere nokon spesiell grunn til det. Eg synest trollet vårt såg heilt komisk ut med den runde magen dei første månadene. Ikkje hadde han problem med luft heller, han såg berre litt gravid ut :o)

Eg trur nok det er lurt å bytte bleie kvar gong jenta bæsjar ja. Det skal så veldig lite til før babyen blir sår. Det er heilt normalt å bæsje under/etter kvart måltid, og dermed ofte lurt å vente med bleiebytte til etter amminga. Så lenge babyen berre får morsmelk er det like normlt å bæsje 10 gongar for dagen som ein gong kvar 10. dag...

cat og mini:

Takk for gratulasjoner! Jenta vår var 3220 gram og 49 cm, har mørkt hår og er prikk lik pappaen. Så - ganske lik som du beskriver din. :) Fødselen gikk utrolig greit. Hadde en veldig fin opplevelse og følte meg veldig godt i varetatt av jordmor og barnepleier under hele seansen. Fikk all hjelpen jeg trengte og mer til.

Annonse

dodge...

da var hun akkurat like stor som min jente..;) hun var 3220 og 49 cm og...og 35 cm rundt hodet...

det er skikkelig hærlig å være mamma..;) stol på deg selv og "drit" i alle "rådene" du får...

men en ting har jeg sett hjelper.... hvis hun blir sår på rompen, tett i nesen eller får øyebetennelse....bruke melken..sprut melk i rompen, øye og nesen..ev hvis hun får sånn masse røde prikker i fjeset,sprut på det og...

Gratulerer så masse med prinsessen din! Koselig å se deg her inne!

Du er verdens beste mamma for din lille, vakre baby - stol alltid på det. Du er forelsket i henne og hun elsker deg over alt på jord:-) En ganske takknemlig jobb det der igrunn:-)

Vanlig med en del hudgreier i førsten, mye hormoner fra mamsen som herjer i de små kroppene ennå. Men stol på at naturen er praktisk innrettet og bruk gjerne morsmelken din til å smøre på det lille nurket. Om ikke det hjelper så anbefaler jeg på det varmeste Weleda produktene med Calendula - fantastisk gode produkter til disse søte små. Har brukt det til alle mine 3 og de er fra 4 1/2 mnd til 18 år:-)

Min lille Hannah bæsjet også aldeles voldsomt de første ukene. Helt utrolig at de små kroppene kan romme så mye gørr, men det er også helt vanlig. Er nok lurt å skift bleie hver gang så ikke hun blir sår.

Nyt denne tiden og kos deg med nurket - og husk at du er verdens beste mamma til akkurat din fantastiske baby!

Klem fra Hannah og meg

Gratulerer så mye med jenta di :) Huskerdeg fra BiM.Het termin 28.juli der jeg. Men det er over 6 uker siden jeg ble mamma nå.

At hun er tørr i huden rundt bleiekanten er nok veldig vanlig. Jeg bruker olje i bade/vaskevannet og sebamed stellekrem. Den er innmari fin :)

Magen til min lille Nemi er og ofte oppblåst. Er nok en blanding av luft og mat. Virker det ikke som hun plages med smerter er det ikke noe du trenger å gjøre noe med. Du får ikke gitt henne for mye mat. Overskuddet kommer opp igjen i form av gulp så alt som havner i magen skal være der :)

Du vet at du gjør alt riktig når du følger magefølelsen :) Uansett hva du leser deg til og hører fra de "lærde" så stol på at du og din magefølelse har rett :) Det ligger i vår natur å kunne dette selv om vi gjør det forsjellig :)

Og JA!!! Den første tiden er amme,skifte,sove(men bare litt),amme,skifte osv....

Greit å skifte så fort hun er ferdig med bæsjinga så unngår du sår. Dette gjelder tissing og. Urin er veldig strekt for huden og det er dette som gir oftest utslett.

Lykke til! Dette klarer du kjempefint.Gjør det som føles riktig og naturlig så kan du være sikker på at jenta di har det fint :)

Hei og velkommen.

Jeg fødte for tidlig (6 uker) for 6 uker sida. har vært her en stund. koselig at det begynner å komme kjente nick etter. :)

I permen jeg fikk fra helsestasjon står det: Tillat deg selv åtro at du er en god mor :)

I begynnelsen etter jeg kom fra sjukehuset ble jeg bombadert med `gode råd`

-Og komentarer som, : Ja, ja. Du skal få holde på, slik som du bærer på han.

- Ser han har lært hvordan han skal få komme opp av vogna.

Har lovet meg selv å aldri gi nybakte mødre råd uten at de ber om det.

Man er så hormonell og sårbar, jeg ble skikkelig nærtagende.

Tror man vet best selv.

Når jeg er usikker spør jeg den som jeg tror gir meg det svaret jegf vil ha :)

Ser du fikk råd om hud og mage, enig med de andre :)

Grattis og lykke til!

Gratulerer så mye med en liten skjønn en:O)

Ja,det finnes ikke noe bedre her i verden enn å bli mamma til en liten bylt som er 100% avhengig av akutatt deg:O)

Lukas var også veldig tørr i huden da han ble født,han var så tørr at flere av jordmødrene og pleierne lurte på om han var født noen uker etter termin,men det var han ikke.Jeg brukte bare olje i vannet han,og badet han minimalt i begynnelsen slik at overhuden han hadde tid til å "fete" seg opp.

Dette gikk over etter noen uker,og i dag har han deilig silkemyk hud:O)

Ville ikke ha bekymret meg over magen hennes,det er veldig vanlig at de kan se litt oppblåst ut.

Jeg vil tørre å påstå at det ikke er noe som heter å gjøre alt riktig,eller at man gjør noe galt.Vil tro at man prøver på det som er mest opplagt i den situasjonen man er i,og husk at det finnes ingen mor her i verden som er bedre for barnet ditt enn deg selv:O)

Da har vi kommet til bæsje spørsmålet,og jeg kan huske at Lukas bæsja sånn hver time de første ukene-det var helt voldsomt så mye bæsj det kunne komme ut av en sånn bitte liten kropp!!!

Skift bleie hver gang du,så slipper du en liten Prinsesse med sår og vond stump.

Lykke til videre:O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...