Gå til innhold

Hva er overstimulering?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Eg har ikkje blitt overstimulert, men kan svare deg litt slik eg har forstått det.

Overstimulering er hvis du under medisinering av hormonene får for stor dose. De beregner kor stor dose du skal ha når du er til forsamtale/UL. Då ser de på livmorslimhinna, og antall eggposar du har. Og så trur eg vekt kan spille inn..

Dersom du blir overstimulert har du svært mange eggposar, du kan bli uvel osv. Noen blir òg innlagt på sjukehus.

Ved neste forsøk vil de då sette ned dosen, slik at det ikkje skjer igjen.

Trur ikkje noen er meir disponert enn andre..

Lykke til!

Takk for svar:) Så dosen på sprøytene avgjør.. Då får eg bare vente og håpe på det beste!! Har skikkelig sykehus angst, så håpe inderlig at eg slippe det.. Du skreiv noe om vekten? Det så er e at når papirene ble sendt opp til haugesund så hadde eg ei litt aen vekt.. Litt lettere vekt:) Hadde ei ma i mellom tiden(vi klarte det selv:)) og da økte vekten litt.. Burde eg gi beskjed om det..?? Blei litt usikker nå..

God helg og ønsker deg masse lykke i din prosess:)

hei

jeg ble overstimulert første forsøk,jeg var egentlig i ganske så god form,hadde litt vondt når jeg bøyde meg ,men ellers var formen grei...

først var jeg til gyn undersøkelse etter ca 9 dager hos volvat,legen sa at ting så greit ut,men at jeg hadde en del egg,og at smertene jeg fikk når jeg bøyde meg kom seg av dette..

når jeg kom til porsgrunn sykehus,var de ikke like fornøyde,jeg hadde alt for mange egg og jeg måtte ta blodprøver ..

de fikk ut 30 eggposer, det normale skal visst være et sted mellom 6-14 alt over er begynnelse til overstimulering..

jeg fjernet 30 små glass med væske i magen,de fant 23 egg ,de andre var antagligvis cyster...det var ikke bra at det var så mange egg,fordi da blir eggkvaliteten dårligere... men jeg var heldig i det uheldige 20 av egga ble befruktet og jeg fikk mange til frys...

jeg fikk en veldig lav dose med både spray og sprøyte så det kunne ikke være grunnen sa de, jeg er heller verken tynn eller tykk 170h og 58kilo,så jeg tror ikke det har noe og si...

det er svært få som blir overtimulert,og for de fleste går det bra,noen må ligge på sykehus men det er svært sjeldent.. men hvis du skulle få sterke stikkninger,så er det bare og si i fra,så sjekker de det....dette var mitt 1 forsøk og da er det ikke så lett og vite.:-)

For det første så vil jeg ikke bekymre meg om å bli overstimulert, det er svært sjelden det skjer. og som regel oppdager de det tidlig hvis du går regelmessig til UL. Det som skjer er at med alle med så stopper kvinnens eget hormonsystem og det blir styrt med kunstige hormoner, dette for å få fler enn bare ett eller to egg som ¨skjer i vanlig syklus. Noen ganger reagerer kroppen ekstra mye på hormonene og produserer veldig mange egg. Det i seg selv er ikke så ille, bortsett fra at hver eggpose er på str med en drue og mange av dem gir ubehag. det som er verre er at etter at eggene er tatt ut løper hormonene løpsk kan man si, derfor er det sjelden man får innsetting hvis det er fare for overstimulering, og de tomme eggposene og bukhulen trekker til seg vann, jeg fikk rask gravid mage, kvalm og hadde vanskelig for å puste. dette varte i to uker til mensen kom og da var det stort sett over. folk blir lagt inn på sykehus hvis kroppen bare samler mer og mer vann. jeg var til legeus hver dag og oksygenopptaket var godt så jeg slapp sykehusinnleggelse.Noen steder bestemmer de seg for å avbryte forsøket før eggene modnes og da er det omtrent ingen bivirkninger.

forøvrig kvaliteten på eggene har lite med hvor mange de er fikk jeg beskjed om. jeg fikk ut 30 egg av 30 eggposer. og 14 i fryseren.

jeg er også i god form og normal vekt, det har visst lite å si. men ikke bekymr deg for dette det er helt unødvendig.

klem

Tusen takk for alle svar,føle meg mye klokere nå:) Det er så fantastisk å kunne få noen svar, me tenke nok så mye rart.. Grunnen til jeg er "litt sinnsykt" redd for dette er for at sist jeg var gravid(har en datter på 8) så produserte eg så mye hormoner, sprakk i hud fra topp til tå, ødela alt du vil vise i bikini:) Men for all del det var verdt det!! Så derfor lurte eg på om noen var mer disp enn andre. Men er vel helt forskjellige hormoner kanskje:) Men takk ein gang te ein flott gjeng!!

helgeklemmm

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...