Gå til innhold

vitanminhjelp noen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

tar vitamintilskuddet gravid-for deg som planlegger graviditet eller er i første trimester av nycomed.men kan jeg likevel ta floradix formula da,eller blir det for mye? floradix er et supert jerntilskudd(med flere vitaminer i) som jeg pleier å ta når jeg føler meg sliten eller at jeg brygger på en forkjølelse og ellers etter mensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal aldri ta jerntilskudd så lenge man ikke har absolutte behov for det. Du trenger det sikkert ikke når du allikevel tar vitaminer ellers.

Legen vil holde et godt øye på jernlageret ditt, og du vil få beskjed om å ta ekstra jern når det er behov. Det viktigste er å få nok folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye jern i vitamintilskuddet du tar da? Det er jo ikke så høy dose med jern i floradix, så hvis du ikke får mye fra vitamintilskuddet i tillegg, ville jeg ikke vært bekymret. Vitaminene i Floradix er jo B og C vitaminer og dem gjør det ingenting å ta mye av.

Jeg har tatt MASSE floradix ved alle svangerskapene hjemme i Norge (bor nå i USA, og her får jeg dessverre ikke tak i det). Fikk egentlig beskjed av legen (i Norge) om å ta sterkere jerntilskudd, (har veldig lave jernlagre) men floradix var så mye bedre for magen at jeg heller tok det. (trippel dose,-minst. Det holdt blodprosenten under kontroll, men var ikke nok til å bygge opp jernlagrene.)

Vet at det ikke anbefales å ta jern uten å ha fått beskjed av lege i Norge, men her i USA anbefales alle gravide å ta jern (på samme måte som Folat). I det vanlige prenatal vitamintilskuddet som "alle" tar (vitamintilskudd for gravide, finnes forskj. merker) er det ca 30mg jern (167% av dagsbehovet i følge pakningvedlegg). Det regnes altså som passe for alle gravide her; ved lave jernlagre kan man ta sterkere tilskudd.

Hvis du føler deg vel med floradix, ville jeg brukt det. Men du kan selvfølgelig spørre legen hva han/hun mener.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for et grundig innlegg:) tar floradix til vanlig.gjerne rett etter mens,føler meg kvikkere og bedre etter at jeg har tatt det noen dager.

også føles det "sunnere" å ta det,i og med at det er et slags naturprodukt,uten alkohol eller konserveringsmiddler.men som du sier,jeg får spørre legen om det. igjen hjertlig takk for at du tok deg tid til å svare så fint:)

*hovedinnlegger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...