Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 38.

Jeg sliter med at jeg er så fryktelig tungpustet.

Må stoppe opp å trekke pusten bare jeg snakker.

Trodde dette var noe som ville bli bedre etter at baby festet hodet,og sank lenger ned i bekkenet.Men hodet er festet for 2 uker siden,og baby ligger langt nede.Fremdeles sliter jeg med at det er tungt å puste.

Jeg har time hos jordmor på onsdag,så da skal jeg ta opp dette.

Det som bekymrer meg litt er hvordan jeg skal greie fødselen når det er så tungt å puste.Hvordan skal jeg klare å få skikkelig pust når jeg skal føde?

Kan jeg komme til å svime av?

Dette er min første så jeg har ingen erfaring.Men vet at det er krevende å puste under fødsel.

Er det noen av dere som har opplevd det samme??

Hvordan gikk det med fødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Jeg har det på samme måten. Dette har stått på siden ca uke 38 og foruten det store blodvolumet hjertet skal presse rundt i hele kroppen, så ligger også lillegutt og presser på hovedpulsåren i magen. Det oksygenfattige blodet som skal opp igjen til lunger og hente O2, kommer litt tregt frem og derfor gisper vi etter luft, da aktivitetsnivået vårt krever mer tilførsel av O2. Har du lavt bt som meg, så slitet vi litt ekstra. Jeg drikker mye vann ( opp til 3-4 l på varme dager ) for å holde blodvolumet oppe. Viktig å hvile seg mye.

Under fødselen vil jeg tippe at adrenalinet og økt puls og bt vil gjøre at vi ikke legger merke til problemet. Uansett viktig at en puster riktig og henter seg inn igjen inni mellom. Jeg opplevde det i hvertfall slik sist. Du får uante krefter!!

Skrevet

Heisann .

Jeg er i uke 31 og har vært tungpustet lenge. Så tung at jeg er sykemeldt. Har vært gjennom et svangerskap tidligere og vet at det krever mye pusting. Hadde da normal fødsel uten smertestillende. Er nå veldig usikker på hvordan det skal gå på fødselen. Fornuften sier meg at jeg burde velge epidural da det krever mindre av meg under fødsel men på en måte ønsker jeg ikke smertestillende. Men tilstanden tatt i betraktning er det nok best å velge epidural både for meg selv om babyen.

Det som du kan roe deg ned med er at det er mange med oss som er skikkelig tungpustet under svagerskapet og at jordmødrene nok kjenner til problemet.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...