Gå til innhold

norsk helsetjeneste


Gjest

Anbefalte innlegg

Må si jeg er skuffet.

 

Gleden var stor da vi ble gravide.

Siden jeg jobbet slik den dagen jeg skulle bestille time, at jeg ikke fikk ringt legen, så ringe mannen min for meg. Jeg fikk time 3 oktober, noe som her inne er min uke 12 men som etter hva jeg har skjønt er uke 11 i lege verden.

 

Det er jo masse jeg lurer på å kunne tenkt å snakke med legen om tenkte jeg å var utorlig skuffe.

Fikk avspasert litt den dagen å ringte til legesenteret å lurte på om jeg ikke kunne få en time tidligre, sa jeg ikke hadde vært gravid før å haddde en del spm.

Da fikk jeg bedskjed om at det var ikke normalt å kontakte legen så tidlig å jeg fikk heller snakke med jormor.

 

Jaja, ringte til helsestasjonen, de lurte på hva dem drev på med på legesenteret å sa at jormor helst ville at man skulle snakke med legen før. Sa jeg kunne prøve legesenteret en gang til. Men hun sa jeg kunne få time.

 

Så ble jeg syk, å var hos lagen her om dagen, tenke at kanskje jeg får bedre respons hos legen enn hun som sitter å tar tlf.

 

men skjønte fort at det var ikke vist i å spørre om noe, for etter jeg sa jeg var gravid å at jeg ikke hadde fått time før i oktober kom komentaren: å være gravid er inne sykdom vet du.

 

Så fikk repsepten på penseliten å dro.

 

Hallo vet jo at det ikke er noen sykdom, jeg merker egentlig ikke no særlig til det ennå, er en del trøtt, og kanskje litt vell følsom.

 

Men har jo alikevell ting jeg lurer på som det kunne vært godt å få spurt om. Å da ansikt til ansikt som en samtale, ikke ekspert svar eller innlegssvar.

 

Så tror jeg skal ta turen til jormor selv om jeg har vært hos legen.

 

Klør meg litt i hode når jeg leser om dere som har vært på UL i uke 6 (jeg er i uke 6 her inne men hos legen var jeg i uke 5 + sikkert noen dager)

Hva måtte dere si for å få time så tidlig?

 

Vurderer virkelig å heller betale for oppfølgina å føle meg tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si at jeg er totalt uenig med deg. Det er ikke legen sin oppgave å svare på spørsmål - iallefall ikke før uke 8-12. Om du lurer på noe finnes det egne jordmortelefoner til dette. Eller du må spørre kjente, eller lese deg frem til svar i bøker osv.

 

Når du kommer til legen vil han/hun foreta en undesøkelse av deg. Og fylle ut div.papirer. Har du da noe du lurer på vil man jo svare etter beste evne. De fleste spørsmål klarer jo å vente.

 

For å komme inn til lege tidlig i svangerskapet må man tidligere hatt SA/MA eller dødfødsel. Jeg gir gjerne bort min tidlige time til noe som har opplevd noe slikt. Ang.ul kan man få ved blødning.

 

Mulig legen din svarte frekt på dine spørsmål. Når du først var inne på kontoret så kunne man jo prøve å hjelpe. Det er jo vanlig folkeskikk. Men man har desverre ingen krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at man får time mellom uke 10 og 12. Jeg har og mit første svangerskap nå og ringte med en gang jeg fikk positiv test til legen. Fikk da tilbud om uke 11... men d var jo 7 uker til da jeg ringte, føltes som en evighet. Jeg haddde tusen spm og veldig lust på en tur til legen litt tidligere, akkurat som du. Spurte derfor om jeg var nødd å vente så lenge, men da kunne jeg få komme akkurat når jeg ville. valgte da å komme i uke 8 (skulle 14 dager på ferei så var greit å ta det etter jeg kom hjemigjenn).

 

Tror praksisen er litt ulik her fra legekontor til legekontor. Jeg hadde et komunalt legekontor før og der var de ekstremt firkantet med alt. kunne ikke få gå til andre enn fastlegen min(som av alle ting hadde fri i hytt og pine... bli litt for upraktisk) byttet derfor fastlege og har nå fastlege hos en privatpraktiserende lege som har slik fastlege lisens eller noe slikt...

 

skal nå til jordmor i uke 15 å gleder meg kjempe mye:)

 

Du kan jo prøve å bytte fastlege til et annet legekontor (om det er mulig der du bor) om du bytter nå er den aktiv fra 1. september. (dette kan gjøres på internett) Du kan jo bare ringe et annet legekontor å si du vil bytte fastlege å lurer på om du kan få en time hos de om noen uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig tidlig hos legen i mitt første svangerskap. Tror jeg var i uke 6 eller noe sånt. Legen var helt overbegeistret og hadde tid til å svar på ting jeg lurte på. Tok de vanlige testene osv. Hun søkte også på fødeplass da. Var hos jordmor i uke 7, og tok UL i uke 10. UL tok jeg på privatklinikk, grunnen var at jeg var så engstelig at jeg måtte selv se at det faktisk var reelt, at det var et hjerte som slo der. Kosta litt kroner, men hva gjør man ikke for å stabilisere syken..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...