Gå til innhold

Depresjon, andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så slitsomt å gå gravid, for dagsform og humør svinger så voldsomt. Er ikke deprimert på den måten at jeg er tung i humøret, motløs eller ikke finner glede i ting, men slik at jeg svinger voldsomt i sinnsstemning. Har lagt på meg for mye siden jeg trøstespiser, men i de siste uken har jeg rast ned fordi jeg ikke har matlyst. Nå har jeg igjen hatt 3-4 dager med null energi, sinne og apati/tiltaksløshet. Skriker og roper til datteren min og mannen min, og strigråter og angrer etterpå. Kan klikke totalt på bagateller, og overreagerer voldsomt. Andre dager er jeg mer "normal", dvs nesten sånn som jeg er når jeg ikke er gravid. Er totalt avhengig av nok søvn, at hverdagsrutinene går glatt og at ting ikke går for mye på tverke. Bør liksom overplanlegge alt, for å unngå at ting kollapser for meg. Passer jeg på, går ting stort sett greit. Har fødselsangst, og er lovet en time til jordmorsamtale før fødselen. Har en traumatisk fødselsopplevelse fra før der jeg følte at jeg mistet kontrollen og var vettskremt gjennom hele forløpet. men har stor tro på at ting kan bli bedre nå. Klarer ikke snakke om forrige fødsel uten å knekke sammen, og er derfor spent på hvordan jeg skal klare å formidle tankene mine til en annen. Det jeg frykter mest er imidlertid at fødselen skal utløse fødselsdepresjon, noe jeg var svært nære å få sist. Var i ubalanse hele forrige svangerskap også, noe som egentlig ikke ga seg før jeg trappet ned ammingen da barnet mitt var ca 4-5 mnd. Ble heldigvis ikke deprimert etter fødselen, mer oppstemt/hyper - noe som varte til jeg var ferdig å amme. Da hadde jeg to-tre dager i dyp depresjon før det stabiliserte seg totalt - og jeg var akkurat som før. Legen min mener at jeg ikke tåler å være gravid, at jeg har en hormonell depresjon/ubalanse. Dette begrunner han med at jeg ikke er plaget ellers, det kommer svært fort etter at jeg blir gravid og stabiliserer seg når ammingen er over. Håper bare jeg slipper fødselsdepresjon, at de på føden forstår hvor viktig det er at jeg har følelsen av kontroll og tillit. Forskningen viser at traumatiske fødsler øker risikoen for depresjon...

Føler meg veldig alene om denne tilstanden (svangerskapsdepresjon?), ingen jeg kjenner har det slik. Kjenner to som har hatt fødselsdepresjon, en svært alvorlig og en mer moderat - men ingen som har slitt i svangerskapet og nesten vært for oppstemt/"småmanisk" etter fødselen. Hadde vært så godt å høre fra andre som har lignende tanker/plager, og eventuelt fått noen råd om hvordan jeg kan håndtere dette. Har for øvrig en helt fantastisk ektemann, som viser forståelse og kjærlighet uansett hvordan jeg oppfører meg/raser rundt. Han er en fantastisk støtte, og jeg har verdens svarteste samvittighet overfor ham og den lille datteren min når jeg har det som verst. Det er så tungt på sånne dager, og jeg misunner de som er lykkelige og harmoniske i graviditeten.... Orker ikke signere med nick, har blottlagt meg veldig nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, føler med deg- må være vondt å ha det slik. Virker på en måte som du får en bipolar stemningslidelse i forbindelse med hormonendringer ja. Kjenner dessverre ikke så mye til akkurat det, men kan ihvertfall trøste deg med at det nok er flere som har liknende opplevelser- det finnes også et eget forum her inne på BIM for dem med fødselsdepresjoner og liknende.

Ville ha fått en uttalelse fra legen din som du kan ta med til jordmorsamtalen, vil nok tro at du kan få innvilget KS på det grunnlaget du nevner.

Skrevet

www.truehope.com

Hei!

Jeg legger ved adressen til TrueHope.

De har utviklet et kosttilskudd som kan hjelpe deg å bli litt mer balansert.

Mye forskning viser at gjennom svangerskap og amming tappes kroppen for viktige næringsstoffer. Dette påvirker igjen hormonene, og for noen resulterer dette i depresjon, unaturlig oppstemthet og søvnproblemer.

Logg deg på der og lag en brukerprofil. De vil da ringe deg og prate. Hun som ringer har enormt mye kunnskap om akkurat dette problemet.

Du vil ikke bli presset til å kjøpe noesomhelst, men jeg tror at dette kan være noe for deg.

Jeg har en tilstand selv som er slik du beskriver, men kronisk både i og utenfor svangerskapet. Min psykiater har annbefalt meg å prøve dette kosttilkuddet.

Det heter EmPower + og har vært testet grundig på mange tilstander med veldig gode resultater!

Du kan sikkert Google det og få lest artikkler om det også. Har vært skrevet endel.

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips, setter veldig pris på det. Tror jammen jeg skal printe ut innlegget mitt og ta det med til føden, for når jeg leser det igjen ser jeg at jeg har fått skrevet veldig presist og riktig, det er akkurat sånn jeg har det. Skal sjekke ut det kosttilskuddet også, prøver alt jeg kan komme over, som er trygt for gravide.Tusen takk igjen for omtanken.

Skrevet

Masse lykke til!

Det var en fornuftig tanke du hadde der!

Hilsen meg i innlegget om EmPower +

Skrevet

Logg inn/Registrer Profil Svar til meg Skriv ny

--------------------------------------------------------------------------------

Innlegget skrevet av Nils Håvard Dahl, psykiater i Psykiatri

15/2-2004 klokken 21:44

--------------------------------------------------------------------------------

Re: naturmiddel - bipolar -

Jeg har lest litt om dette preparatet. Det beskrives som et kosttilskudd og inneholder, slik jeg forstå det, vitaminer, mineraler og sporstoffer:

"The intervention is a broad-based nutritional supplement (Empowerplus) of dietary nutrients; primarily trace minerals and vitamins, administered in high doses. The supplement has 36 ingredients, 33 of which are natural dietary minerals and vitamins including calcium, iron, magnesium, zinc, copper, potassium (kalium), and various vitamins such as A, C, D, E, and several B vitamins.

Slik jeg leser studiene, viser de foreløpig lovende resultater som det absolutt bør forskes videre på. På det nåværende stadium tør jeg overhode ikke anbefale deg å ta dette stoffet som et alternativ til medisiner. Derimot er resultatene så lovende at jeg har stor forståelse for at du vil forsøke dem som et tillegg til nåværende medisiner. Om det virker så bra som det sies, kan du kanskje redusere nåværende medisiner på sikt.

Resultatene, publisert i meget anerkjente tiddskrift, var såpass positive at jeg ville ha vurdert å prøve de selv om jeg hadde hatt sykdommen. Ikke som et alternativ, men som et tillegg.

Det er ingen grunn til å tro at virkningen ble vesentlig andeledes om en kjøpte tilsvarende stoffer og doser på et apotek her i Norge. Om du tar med varedeklarasjonen, kan apoteket sikkert hjelpe deg.

- Nils Håvard Dahl, psykiater

Svar på dette innlegget Tips en venn!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Rådene må derfor ikke anses som forebyggende, diagnostiske, helsebevarende, rehabiliterende eller forslag til behandling. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. Logoen til høyre viser at dette innlegget er skrevet av Doktor Onlines medarbeider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...