Gjest Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Drikk sjokomelk rett før du skal inn på ultralyd. Dette tipset fekk me og gubben var heilt hekta på at me måtte prøve det. Jaja så drakk eg 3-4dl sjokomelk og dere skulle berre sitt nurket korleis det sparka og turna og styrte på. Det var skikkelig moro å sjå at han bevega seg så mykje. Eg hadde to jordmødre, den eine var på opplæring og ho skulle ta alle måla, men det fekk ho problem med for nurket mitt hadde ikkje tenkt å ligge i ro. Jordmødrene kommenterte at det var ein livlig krabbat så me måtte jo fortelle om sjokomelka..hehe..ho sa ho var berre glad ho fekk ein utfordring men eg veit ikkje eg. Me var leeeenge der inne og hadde laga den køen på gangen av gravide som venta på sin tur. Men sjokomelk er absolutt å anbefale. Fortalt det til svigerinna mi som har to barn, ho sa ho hadde synst det var vanskelig å sjå når fosteret sparka, viss de drikk sjokomelk er det iallefall ikkje vanskelig. Det er pga at blodsukkeret til fosteret stiger og han/ho vert då meir aktiv. Sjokomelk kan nok erstattast av andre søte drikker. Lykke til!
Gjest Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Takk for tipset :oD Nå skal det handles inn så jeg kan drikke det til tirsdag )
Chiquita Bananas Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Jeg har ikke drukket eller spist noe med sukker i rett før begge UL og babyen har vært helt vill i magen - turna rundt og ikke ligget rolig. Venter gutt og dem er visstnok veldig aktive. Min sparker og turner vilt )
Gjest Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Ja, jeg var på ul i uke ti, og den var ganske vill der den lå) Vinka, vrei ryggen til mange ganger, og slang med overkroppen opp og ned ;o) Så er kanskje ganske vanlig? Men jeg tar meg litt sjokomelk for å være på den sikre siden, hehe.
vims-74 Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Men altså, UL er jo for at de skal få sjekket at alt er "normalt" og få tatt de målene de skal, er det så kjempelurt at babyen er så veldig aktiv da, om den ikke er det av seg selv, mener jeg?
amanda,mamma til Imre og Storm Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Jeg har vært på endel UL undersøkelser, og de fleste gangene jar jeg kommet dit uten og drikke spsie noe søtt på forhånd. Spirene har vært veldig livlige fordi. De gangene jeg har drukket/spist søtt før undersøkelsen har de ikke vært mer aktive, enn de gangene uten. Men hvem vet, kansje det er noe i det likevel
selfangerkjerringa Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Nå kjenner jeg at jeg blir litt provosert her..... Er dere egentlig klar over hvorfor gravide blir tilbudt ultralyd-undersøkelse? Det er to hovedpunkter i denne undersøkelsen: det blir tatt diverse mål av fosteret for å kunne sjekke opp mot en vekstkurve og sette en termindato, og det foretas en sjekk av fosterets anatomi for å kontrollere om de indre organene er plassert som de skal, og i riktige proporsjoner. Å drikke f.eks sukkerholdig drikke før UL for å få et så aktivt som mulig foster vanskeliggjør jobben til jordmor betraktelig! Med mye bevegelse der inne blir det mer komplisert og tidkrevende å ta de riktige målene, jordmor må holde på lenger og man skaper forsinkelser for de som kommer etter i køen. Det er direkte sløsing med helsevesenets ressurser, og skaper irritasjon og kanskje bekymring for de som sitter på venterommet og er nervøse for at det kanskje er noe galt, og må vente og vente for å komme inn. Og dere som stresser så innmari med kjønn: jo lenger tid det tar for jordmor å ta de nødvendige målene og undersøkelsene, jo mindre tid blir det til å bestemme kjønn. La være å framprovosere aktivitet - jeg kan love dere at knøttet der inne blir vekt av at det dyttes på magen, så dere får garantert se både spark og andre bevegelser UTEN å drikke verken brus eller sjokomelk!
LisaColli Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 jeg må skrive under på denne ja ka-ping. selvfølgelig er det morsomt å se babyen sin i aktivitet, men det er ikke det ultralyd er for. det må jo være mye viktigere å få vite at alt er som det skal med knøttet, enn å se det sprelle litt..? er jo de som spreller uansett da, men:P
Love2bemom Skrevet 26. august 2006 #10 Skrevet 26. august 2006 Enig med ka-ping...!!! Må dere slutte å være egoistiske og ikke tenke lengre enn nesetippen,...og det er HELT sant, den lille kommer til å bevege seg når magen blir dytta på av seg selv! Og gi sukkersjokk til den lille kun for sin egen glede.herregud sier jeg bare.
Fikk nr to i desember Skrevet 26. august 2006 #11 Skrevet 26. august 2006 Jeg også må henge på dette. Jeg ble ganske overrasket over dette innlegget.
Lirum Skrevet 26. august 2006 #12 Skrevet 26. august 2006 Invendingene er jo litt etterpåkloke! Det var jo ikke i sjokolademelkdrikkerens hensikt å gjøre det vanskelig for noen å gjøre jobben sin. hun ville jo bare se poden LEVE, og alle vi som er gravide tar livlighet og livstegn som GODE tegn.... At det ble vanskelig var jo noe som kom for en dag senere.......! Og dersom det var alment kjent og opplest og vedtatt at ved å spise sånn eller slik før UL, så ville sånn eller slik skje...DA hadde det jo sikkert også vært anbefalt å avstå fra å spise eller drikke søtt fra sykehusene - Så om det i det hele tatt har noen effekt er jo ut i det blå, og at den omtalte sprellemann var så aktiv, var jo etter fortellingen ikke noe problem for noen!!! Lav tersket for å la seg provosere syns jeg, en mild spørsmålstegnsetting hadde vel vært mer opplagt syns jeg! Det må jo stå i forhold!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2006 #13 Skrevet 26. august 2006 "ville bare se poden leve", ja men selv om den ikke beveger seg så veldig, så lever den jo. Dessuten blir den vekket når magen blir dyttet på... Jeg har ladri drikket noe for at den skal sprelle osv, den gjør det uansett!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2006 #14 Skrevet 26. august 2006 Blei skikkelig irritert av å lese innlegga til ka-ping + de som hang seg på... Greit, kanskje dere har vært heldige og fosteret har beveget seg uavhengig av hva dere har puttet i dere på forhånd... For min egen del; jeg var IKKE så heldig. Var knapt bevegelse på den lille... Jordmor måtte dytte og dytte på magen for å få noe som helst bevegelse. Ikke mye kjekt å ligge der på benken da og se jordmor "småstresse" for å få litt liv i krabaten!! Jeg har ikke sett noen plass at man blir frarådet å drikke sukkerholdige drikker o.l. på forhånd, og dersom dette er et såååå stort problem for dem som skal foreta undersøkelsen, ville det garantert ha blitt opplyst i innkallingen. Sier det bare; vil ikke at noen andre skal få oppleve det stresset det ble for meg å ikke se bevegelse i det hele tatt... Virket ikke som, ut i fra det hovedinnlegger skrev, at jordmødrene ble så "sinna" av at hun hadde drukket sjokomelk...
Gjest Skrevet 26. august 2006 #15 Skrevet 26. august 2006 For en liten ting å bli provosert av sier jeg bare.
MammaUlv Skrevet 26. august 2006 #16 Skrevet 26. august 2006 Heh.. Folk må få gjøre som de vil...tviler på at helse norge lider under at noen tar seg en klunk sjokomelk på gangen før ul! Jeg kasta opp hele veien (over to timer kjøring) til ultralyden, og hadde ikke noe, what so ever i magen - og min lille gutt herja som en gal der inne - stupte kråke og sparka og styra på - legen skreiv til og med på skjemaet at han var "en særdeles aktiv baby". Fikk tatt alle nødvendige mål på tross av dette, og var ute etter avtalt tid - tok ikke noe lenger tid! Så babyen lever nok på seg om den føler for det uansett!!
LisaColli Skrevet 26. august 2006 #19 Skrevet 26. august 2006 for en gjeng med hormonbomber, hihi:P jeg mente ikke å tråkke noen på tærne, men synes bare det var litt feil å oppfordre alle som ikke har vært på ul til å drikke sukker først! min lille var ikke så aktiv h*n heller på ul, men blir jo ikke bekymra fordi. så lenge jordmor sier alt er bra:) men for all del, drikk så mye dere vil
oesmamma Skrevet 26. august 2006 #20 Skrevet 26. august 2006 bare pass på at ungen ikke blir for aktiv så de ikke kan sjekke alt de skal da... Men et annet tips er å ha noe i blæra før ul... Vår lille skatt lå så langt nede (har strt fint bekken han kan kose seg i vist...) at jeg måtte ut å drikke for at han skulle komme lengre opp så alt ble lettere...
Prestedattra Skrevet 27. august 2006 #21 Skrevet 27. august 2006 Til anonym som sier at jordmor ble stressa, og streva for å få "liv" i ungen! Det første de ser når de legger apperatet på magen er hjerteaktivitet!! Det vet alle som har vært på ul!! Drikke sjokomelk?...Tull! La jordmødrene få gjøre jobben sin, og sjekke de vitale organene. Alt det andre er egoisme, spør du meg. Ultralydbildene blir bare utydelig, også om ungen er veldig aktiv. Vanskelig å se kjønn, for de som vil vite det.
Angelas_Baby Skrevet 27. august 2006 #22 Skrevet 27. august 2006 En venninde av meg var på UL uten å ha drukket sjoko melk eller brus. Jordmor fikk IKKE tatt de målene hun skulle pga at babyen lå så stille, og den snudde ikke på seg i det hele tatt. Jordmor ba henne faktisk om å gå å kjøpe sjokolade og drikke litt brus, slik at babyen fikk liv i seg, og hun måtte komme tilbake 30 min etterpå! ....DA fikk hun tatt de målene hun skulle Om det hadde vært SÅ farlig som noen vil ha det til, så hadde det stått i info brevet, om at man bør "faste" før man kommer til UL!!!
Anjamor Skrevet 27. august 2006 #23 Skrevet 27. august 2006 Hei. På torsdagvar jeg på ul. Og jeg drakk sjokomelk. Hadde da ikke hørt om at det gjorde noe. Og nurket var helt i ro. Strakk seg litt og veiva litt med armene. Så tror ikke helt at det fungerer på alle....
MammaUlv Skrevet 27. august 2006 #24 Skrevet 27. august 2006 nei akkurat! Og dersom det var så "farlig" med sjokomelk og sukker og og og så burde de vel skrive om det i innkallelsen da.. Legen som tok ul på meg fikk tatt alle målene, fikk tre kjempeklare og fine bilder med meg hjem, og vi fikk vite at det var en gutt - på tross av at gutten rørte på seg noe alldeles voldsomt..Jeg må jo hatt et geni av en lege jeg da, som klarte å utføre jobben sin på tross av at ungen rørte seg...bah....
Angelas_Baby Skrevet 27. august 2006 #25 Skrevet 27. august 2006 Oj oj ..... klarte legen å gjøre jobben selv om ungen rørte på seg??? Det er jo helt utrolig! Skulle trodd ungen MÅTTE ligge i ro Han burde jo fått en utmerkelse Kanskje vi hadde samme jordmor på UL, for min også klarte å ta mål, OG se kjønn selv om jeg hadde drukket brus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå