Gå til innhold

Morkakeplassering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Var på ultralyd i dag pga seteleie og legen ble litt bekymret da morkaken lå helt nede ved åpningen??

Er dette vanlig?

Han mente det kunne bli vanskelig hvis den lå i veien... skal tilbake om 3 uker, men noen som vil dele erfaringer??

er i uke 33..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det samme med meg rundt uke 18, men ikke så sent i svangerskapet. Var på UL igjen rundt uke 32 og da hadde den flyttet seg

Skrevet

Jeg hadde det samme og var til kontroll i uke 32. Da hadde den flyttet seg. Den kan fremdeles flytte seg for deg, men du har litt dårlig med tid så hvis ikke den har flyttet seg til neste kontroll må du sikkert få planlagt keisersnitt.. Ikke for å skremme deg, men det kan være farlig om fødselen starter og morkaken ligger foran så det er bra at de følger med deg. Tror de tar keisersnitt 10-14 dager før termin om det er nødvendig. Lykke til! Håper den flytter seg for deg også!

Skrevet

Som oftest trekker den seg litt oppover så fødselen skal kunne gå som normalt. Det at de vil sjekke igjen er bare en forholdsregel som du antagelig ikke behøver å tenke mer på:) Lykke til

Skrevet

Jeg er i uke 30, og var nylig til sjekk pga morkakeleiet. Først så det ut som at den fortsatt lå for langt nede, men da vi sjekka med vaginal UL var det likevel klaring. Be de sjekke med vaginal UL, om du helst foretrekker vanlig fødsel!!

PS: Kun en prosent av fødende opplever å måtte ta KS pga dette, så hos de aller, aller fleste ordner det seg i tide. Lykke til!

Skrevet

Åj, dette var nesten som å lese om meg selv :)

Jeg er i uke 37 og hos meg lå morkaka helt over åpningen tidligere i sv. Nå har den flyttet på seg, men legene er litt uenige om den har flyttet seg nok til å kunne føde vanlig.

Min er også i seteleie, og jeg var til samtale på sykehuset denne uken. Overlegen der mener at den ligger helt inntil kanten og dersom bekkenet mitt er bredt nok så kunne jeg prøve setefødsel.

Men mannen min og jeg tørr rett og slett ikke å ta den sjansen, dersom den likevel er i veien, så kan det komme til store blødninger under fødsel, så vi valgte planlagt KS. Den er satt til 10 dager før terminen.

Jeg er førstegangsfødende og ungen har vært i seteleie veldig lenge, så legene er 99% sikre på at han ikke kommer til å snu seg, også fordi jeg har stram livmor som ikke lar ham få snu seg. Men kanskje du er heldigere enn meg og ungen din snur seg i løpet av de neste ukene. For det er først i uke 37 at legene bestemmer forløsningsmetoden.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...