Gå til innhold

Mongolid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer paa om man kan se paa UL om fosteret er skadet, altsaa hjerneskadet ol, mongolid, med andre ord? og hvis ja, faar man da ta abort? er saa utrolig redd for at barnet er skadet jeg at jeg gaar paaa veggen snart...

Var paa Ul i uke 11, og da var alt greit, men saa er jeg x-narkoman, men har tatt litt kokain (alle blir vel sinte her inne naa) og lurer paa om jeg har odelagt alt naa. Legen min vet om alt og hjelper meg men er saa redd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være mongloid betyr vel egentlig at barnet har downs syndrom. Dette skyldes ikke hjerneskade men en kromosonfeil.

På UL kan de se om alle organene har utviklet seg som de skal, og om babyen vokser slik den skal. Er usikker på hvor mye de kan se i forhold til hjerneskade.

Skrevet

Tror man kan se om barnet har downs syndrom når du er 12 uker på vei, det er noe med nakkefolden. ved rutine UL i uke 19 tror jeg ikke man kan se det, men ettersom mange som har downs har hjertefeil, så oppdages det kanskje da?

Skjønner godt at du er engsetlig. Tenk på at det går veldig greit i flesteparten av alle graviditeter. Det sies jo at alkohol er det som skader fostre mest.Synes du er flink som holder deg unna dopet. Best om du greier å være helt avholds, det er jo inntil 12 uke som er viktigst for at fosteret skal bli velskapt.

Lykke til videre!

Skrevet

Uff, stoff er jo aldri bra, og barnet kan jo ta skade av det. Vet ikke om du kanskje kan få fostervannsprøve for å sjekke om det ser bra ut med barnet? Sikkert mange sykdommer man ikke oppdager ved en slik prøve, men mongolid (Downs syndrom) oppdager man.

Lykke til med avvenning og svangerskap.

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen, hva med andre skader da? sett bort i fra downs, vet ikke hva det heter jeg, men slike sykdommer hvor barnet ikke kan prate roore nakken, sikler og ikke kan bruke armer og ben??

Skrevet

Her er noe jeg fant på en nettside. Dette tror jeg nok er ment for de som bruker kokain jevnlig.

Kokain og graviditet

Ved undersøkelser av gravide kokainbrukere har en påvist en rekke komplikasjoner under svangerskap og fødsel. Risikoen for spontanabort, misdannelser og dødfødsel øker betydelig. De nyfødte barna har ofte lavere fødselsvekt og lengde. Det hevdes også at barnet kan få varige atferdsendringer, men en kan foreløpig ikke trekke sikre konklusjoner.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for missdannelser om dette var et engangstilfelle. Men om du ikke klarer å unngå å ta kokain videre er det jo stor risiko for at det ikke får vokse nok, og at det vil få diverse adferdsproblemer senere i livet. Det er også viktig å tenke på at barnet faktisk kan få abstinenser som deg etter fødselen.

Skrevet

Barn som er hjerneskadet kan bli født med noen problemer slik du beskriver som å ikke kunne prate, røre nakken, sikle og ikke bruke armer og ben. Graden av slike problemer er jo avhengig av hvor skadet barnet er. Ved alvorlige tilstander vil de ofte kunne se dette på UL i og med at disse barna ofte har feil eller skader på indre organer.

Skrevet

en nakkefoldscanning skal gjøres innen uke 14 (tror jeg det var)

da måler de nakkefolden på babyen og regner ut en risiko.

Skrevet

downs synderom kan de se best i ke 11-14, men du må få duotest for at de skal si noe om sjansen.

Ingenting er aldri helt sikkert du.... Og hjerneskader ser de iallefalll ikke på ul.

Er mye legene ikke kan si også...

Og du - d finnes mye verre ting enn downs, det du kaller mongolid...

Skrevet

og forresten er nok ikke narko en grunn til downs da - men sterke hjerneskader og multihandikapp... Downs barn kan somregel både gå og løpe, og de fleste sugler absolutt ikke. Noen kjører faktisk bil!

Mne barn med store hjerneskader og multihandikappa barn derimot kan el være forårsaka av narkotika misbruk.

Spør legen din du - så får du nok de svarene du er ute etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...