Gå til innhold

Alle som har hatt ultralyd ved uke 14 eller før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt privat time i morgen til ultralyd. Er da i uke 13 eller 14.

Lurer på hva jeg kan vente å se :-)

Er bare så nyskjerrig på om alt er ok, Og utolmodig he he. Ingen spesiell grunn til tidlig ultralyd annet enn det.

Taknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhhh da får du se at du faktisk venter en liten baby :) Så søte da! Du ser "alt" (hode, armer, hender, ben osv osv). Jeg husker jeg fikk "sjokk" gikk liksom opp for meg som lyn fra klar himmel og for ikke å snakke om gubben... Han var satt ut i flere dager :o)

Men ultralyden er vaginal, bare så du er forbredt på det

Lykke til!

Skrevet

Du får se en minibaby på ca. 10-14? cm fra hode til føtter. Den lille har armer og bein og hvis den er våken kan den sprelle og bevege seg rundt i livmoren. Hjertet banker og h*n kan suge på tommelen..

Lykke til!!

Skrevet

Vet ikke hva du ser da... Jeg var da jeg var 9+1, og det vr en liten bønne med bankende hjerte, og bittesmå armer og ben som rørte seg ;O)

Du kan nok se så mye mer når du er såpass langt på vei som det du er! Spennende! :o)

Skrevet

Jeg hadde utvendig UL enda jeg bare var 9+1 (8+1 ble det om den terminen de fastsatte på rutine-UL stemmer), og gikk fint å se alt. Var på sjekk pga blødninger.

Skrevet

Jeg tok ultralyd da jeg akkurat bikket tolv uker. Det var helt fantastisk. Fosteret var ca 5,5 cm fra hode til rumpe og kjempeaktiv! Først lå det helt stille og sov, men så klemte legen på magen min, og da våknet det gitt! Sprellet rundt og tok tak i foten med de små hendene sine gang på gang. Vi så også at det drakk fostrvann og at magen ble større. Ellers så de på nakkefolden, om den så normal ut. Hvis den ikke ser normal ut, kan det være et tegn på Downs syndrom. Det er bare i en kort periode rundt uke tolv-tretten at de kan se dette. Det var imidlertidig for tidlig å se kjønnet, men er du heldig, så kanskje de ser det allerede (hvis du vil vite, da..)!

Her så alt bra ut, og nurket var utrolig aktivt! Veldig moro! Ble helt forelsket, jeg! Nå er jeg i uke 14, og gleder meg til "ordentlig" ultralyd i uke 18!

Skrevet

Åååååååå nå gleder jeg meg. Ja spurte om det var vaginalt, men håper gubben takler det he he. Litt ekkelt for meg kansje. Føler seg jo litt sårbar i slike situasjoner, men får be han holde øynene på skjermen :-) Blir gøy å se bebisen da :-)

Skrevet

Jøss sier du det?? Kommer kanskje ann på hvor man tar det da...! Min var vaginal og det har jeg hørt om flere andre som har fått så tidlig også... Hmmm - nå håper jeg virkelig ikke jeg har vært hos en gris av en lege altså! Han virket ikke slik :/

Skrevet

Akkurat det med Down syndrom vil jeg gjerne ha sjekket om mulig. søsteren min har en nydelig jente som desverre ble født med det. Men hun var da i alderen hvor sjangsen er større for det. er jo ikke jeg enda. Men tenker jo på det.

Går sikkert bra :-)

Takk alle sammen

Skrevet

Gubben min tok ikke skade av å se den vaginale ul. Han skal tåle fødselen så det er greit å herde han over tid, eller hva? :o) Men det er greit om han er forberedt da. Min lege var dessuten veldig diskre, så gubben hadde fritt innsyn på skjermen, men ikke oppi der på meg liksom - hehehe

Skrevet

Hallo!

Bare en liten kommentar. For å sjekke for Downs har jeg forstått at dette må gjøres mellom uke 11 og 13. Jeg var selv på UL i uke 12, og nakkefolden ble da målt til 4 mm. Denne skulle helst ikke være over 3.5 mm - og de var redde for at babyen min hadde Downs.

Et slag i trynet når man hadde sett den lille minibabyen vinke til oss...

Vi valgte å ta morkakeprøve, og det viste seg for oss at babyen var helt frisk. Alderen var på min side, men det var likevel enn liten fare, klarte ikke å få ro i kroppen uten å få vite.

På meg måtte de ta vaginal ultralyd fordi jeg er litt "godt polstret" som legen så fint sa det =) - Men de prøver først med utvendig, hvertfall min lege. Du får likevel mye klarere bilde med vaginal - men ikke det gøyeste å ligge der med bena i skrevs (fnis).

Til hovedinnlegger - du må iallefall glede deg masse til å se den lille minien - for det er helt ubeskrivelig fantastisk!!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde vaginal UL i uke 12 og det er da ikke noe problem. Hvis du er sjenert for mannen din be han se bort når legen putter inn den dingsen eller noe.

Babyen ser helt "hel" ut, men bena er litt små enda, og hodet er litt stort i forhold til resten av kroppen. Hvis de ikke sover kan de røre masse på seg, og det er kjemperart for du kjenner jo ingenting!

Skrevet

du ser en baby ja.

jeg var i uke 13 for å sjekke for downs. tror nok ikke hvem som helst kan si noe om dette, og de tar i tillegg en blodprøve for å se sjansen.

Spør om du kan se nesebenet... Veldig få barn med downs har neseben - så om gullet har det kan du være mye tryggere ang dette...

Ikke forvent å få vite kjønnet enneå!

Jeg tok i uke9, 13, 17 trengte ikke innvendig noen gang!

Lykke til og gled deg masse!!!

Skrevet

En liten kommentar til.......

Legen ved Kvinneklinikken på Haukeland sa til meg at det med nesebenet var et veldig usikkert tegn. Jeg spurt nemlig om dette da legen ved mitt sykehus hadde poengtert at nesebenet ikke kunne sees..

Som nevnt tidligere viste altså min morkakeprøve at babyen var helt frisk....

Skrevet

Det var fantastisk!! Vi var på UL i uke 11. Så en nydelig levende baby som sprella rundt inni der! Da gikk det opp for oss at vi skulle bli foreldre. Jeg hadde også vaginal ul, sambo takla det kjempefint:)

Lykke til på UL!!

Skrevet

jeg er innkalt til ordinær ultralyd i uke 14, men har ikke hørt noe om at det skal være vaginal UL. Og hvorfor jeg er kalt inn så tidlig har jeg ikke peiling på....

Skrevet

Heisann!

Jeg bestilte også en sånn ekstra UL fordi jeg var såå nysgjerrig. Jeg var da i uke 14. Hun tok utvendig Ul, men spurte meg om hun kunne ta innvendig for da kunne vi se bedre. ( men dette var fritt valg). Når hun tok innvendig kunne hun til og med se kjønnet, en liten gutt! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...