Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Han er 2 år og 1 mnd. Men han sier ikke så mye ennå og det bekymrer meg, han sier mamma, pappa, bovvov, mø, bæ, bæll, ja, nei også lager han billyder når han kjører bil. og han har også egen lyd for traktor. Han skjønner også alt vi sier til han og er veldig flink med finmotorikken. Men språket hans bekymrer meg. Er det andre her som har hatt eller har barn som er sene med språket?

Fortsetter under...

Har du vært på 2-årskontroll da? Da kan du jo spørre legen der hva h*n syns.Det gjorde jeg,for jeg syns småen var lite til å prate.Fikk høre at det var store forskjeller fra barn til barn,og han var helt normal. ;-)

-Tussi-

Det har jeg.... jeg var med min elste til språkpedagog når hun var 3 år fordi jeg var så bekymret for språk utviklingen.

Hun testet henne og sa etterpå at det viktigeste er at barnet skjønner hva du sier. Og at det var først rundt 4 års alderen de anbefalte å få ting sjekket hvis det fortsatt var noen problemer med å si ord.

Noen barn er tidlig ute med språket, andre er litt senere.

Min mellomste datter sa ikke mange ord rundt 2,5 års alderen. Men den sommeren løsnet det og barnehagen var ganske overrasket når hun kom tilbake på høsten. Hun skravlet som en foss.

Så er det minstemann som nettopp har blitt 2 år, han sier heller ikke mange ord enda..

Skal vi se.. mamma, pappa, bil, båt, middag, hadet, hei, nei, ja, der, se, denne her, fy (fly), ned, dom (kom).

Men er ikke bekymret enda. Han babler masse uforståelig enda. Det vi gjør er å prøve å lese litt i pekebøker hver dag, og så snakker vi hele tiden feks. når vi tar på tøyet hans. Så sier vi : her er genseren din, nå tar vi på buksen. Etterhvert så begynte vi å spørre. Hvor er genseren din ? Hvor er håret ditt ?

Han har god språk forståelse, selvom han ikke sier så mye enda.

Høres ut som at gutten din er på riktig vei, tror ikke du trenger å bekymre deg enda. vent og se litt...

Tusen takk for svar, kom på etterpå at han faktisk har en del flere ord en det jeg ramset opp her, er litt mer betrygget nå og godt og høre at han ikke er den eneste som ikke snakker så mye ennå. Men bable som du sier gjør han til det gangs og synger og danser gjør han med engang han hører musikk. Og alt vi sier til han skjønner han men det er ikke bestandig han gidder å gjøre det vi sier han skal da.

Høres ut som han er på nivå med gutten min som også er 25 mnd:) Jeg er periodevis bekymret jeg også, men så tenker jeg på at han faktisk forstår så og si alt vi sier, hører godt.. og ikke minst at min bror ikke sa et kvekk før han var 3 år. Han er nå et stort språktalent som snakker/skriver flytende 3 fremmedspråk:)

Gutten min sier ganske mange ord, men få tydelige. Han setter heller ikke sammen ord ennå.. jaja.. Han sier Nei iik (Nei, ikke), og en skjelden gang dæh bah e.l (der ball), Mange ord har han funnet helt på selv. Skjønner ikke hvordan smokk har blitt abu for eksempel...

vi var på toårskontroll i forrige uke. Vi skal bli innkalt om et halvt år for å om det har vært noen utvikling. HÅPER virkelig det!!!

Lillemor i huset er 2,5 år, og har et veldig begrenset ordforbruk. Har vel en 10 - 15 ord som hun bruker, men for det neste er det "babbel".

Vi har begynt med utredning - da hun har vært sent ute motorisk også.

Jeg tenker at det er bedre å finne ut tidlig om det er noe galt - for å kunne sette i gang med tiltak. Hun har blant annet veldig lite hode for alderen...

Men uansett så er hun nå verdens hærligste unge:)

Annonse

lillebroren min bagynte ikke å snakke før han rundet 2 år.. og da han da begynte å snakke så ropte og skrek han så at han slet ut stemmebandet sitt og bare gikk rundt å pep hest... hehe... han er idag en snakkesalig helt normal gutt :o)

ofte slik at de som snakker sent har fokusert veldig på det motoriske og "glemt" snakkingen litt.. men når snakkingen først kommer, så kommer det ofte så det suser og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...