Gå til innhold

MÅ far ta... ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

de ukene som står som fedrekvote?? Er dette noe samfunnet "tvinger" far til??

Jeg syns det er flott at far kan/er hjemme, men denne gangen passer det veldig dårlig for oss.. økonomisk sett, uansett hvordan vi vrir og vender på det..

Han var hjemme nesten 4 mnd. med første mann altså, men denne gangen kommer vi best ut av det om han jobber hele året og jeg er hjemme..

Så det jeg lurer på er da om det er sånn at vi MÅ finne en tid til fars kvote, uansett..??

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror ikkje far må ta fedrekvoten, den kan jo omgjøres til tidkonto også (vet ikke helt ka det er, men det får du vite hos trygdekontoret). Hos oss skal jeg være hjemme nesten et helt år med ungen, pga at jeg er student. Og da kan ikke far ta ut fedrekvoten, for da mister eg penger fra lånekassen. Så eg tror dette er opp til hver og en familie... Jeg skulle ønske far kunne være hjemme m barnet litt før det ble et år, men går det ikke så går det ikke.

Skrevet

Hvis han ikke tar noe perm forsvinner disse 6 ukene av permisjonen, du kan ikke ta over de. Kan ikke helt se vitsen med det, men hvis han absolutt ikke vil kan han altså ikke tvinges.

Skrevet

Hos oss er det far som skal ha permisjon siden jeg studerer. Han får i hvertfall ikke lov til å ta permisjon før etter 6 uker etter babyen er født, siden disse ukene er forbeholdt mor. Jeg har ikke anledning til å ta permisjon de 6 ukene, siden jeg har masse å gjøre på skolen, men jeg fikk ikke lov til å overføre de til far. Så da må baby være med meg på skolen. Syns det er kjempe teit, må da være lov å fordele ukene som man selv vil men...

Skrevet

Fedrekvoten kan overføres til deg ettersom jeg har forstått det. Ring Trygdekontoret. De skal jo ha inn søknaden også - og der skal det skrives når fedrekvoten skal tas...

Skrevet

Må visstnok være ganske prikære grunner for at mor får overta far sine 6 uker...

Skrevet

Om far ikke tar de pålagte 6 ukene, mister du de. Dvs at de trekkes fra de ukene du skal ha.

Så best kommer dere vel ut av det om du tar 10 mnd hjemme med 100% lønn, gjør du ikke? Om du tar dine 5 uker ferie på slutten av perm.tiden din hjelper det jo litt.

Men det er litt rart at TK "tvinger" slikt igjennom egentlig.

Skrevet

Det er hvis far ikke er involvert eller er for syk til å ta seg av barnet alene.

Skrevet

Hovedregelen er at fars 6 uker med permisjon faller bort om han ikke tar de. Det skal ganske mye til for at de kan overføres til mor. Vet om en som fikk de selv, men der var det ingen far med i bildet overhodet... Du kan jo høre med trygdekontoret, men tror de nok faller vekk om han ikke har tid til å ta de...

Skrevet

Nei, far MÅ ikke ta de 6 ukene, han kan velge å la være. Hvis han ikke tar de, faller de bort.

Mor KAN få de overført til seg, men det skal være veldig gode grunner til det (jeg fikk pappaukene overført til meg sist gang fordi pappaen ikke hadde opptjent rettigheter - dvs. hadde ikke jobbet)

Skrevet

Far må ikke ta fedrekvoten, men hvis han ikke tar de er det mest sannsynelig at dere mister de. Man kan søke om mor kan få ta over de, men da skal man ha riktig god grunn. Riktig grunn er bl.a sykdom, far er ikke med i bildet, far jobber i utlandet. Ikke så lett som det var før å få fedrekvoten. De oppdaget vel at det ikke var så mange som tok ut fedrekvoten. Utrolig teit. Har man høyere lønn enn 6G så taper man også økonomisk på fedrekvoten.... Det som har visst seg rundt omkring er at mange gjør avtaler med arbeidsgiveren sin i stedet. Det finnes jo ikke så mange som har mulighet til å ta ut 11 uker "ferie" fra arbeidsstedet. (5 uker ferie + 6 uker fedrekvote)

Skrevet

Vi hadde nok hatt mulighet (iflg TK) til å søke om at jeg kunne få tatt over fedrekvoten. Vi har allikevel valgt å gjøre en avtale med arb giveren i stedet. Far tar ut fedrekvoten. Dvs 6 uker, men han kommer ikke til å ta ut 5 uker ferie. Han får heller dobbel lønn en mnd. Han har en jobb som gjør at man ikke kan være vekk 11 uker i løpet av et år..... Er man i det private er vel de fleste arb givere interesserte i å gjøre en avtale. Det som er irriterende er at om man har mer enn 6G i inntekt så taper man også en god del peng på det..... Jeg synes folk skulle fått gjort dte som passet dem mest.. men det vil ikke staten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...