babyim@gen Skrevet 25. august 2006 #1 Del Skrevet 25. august 2006 Hei! Fikk beskjed av legen om at vi snart må velge hvor vi vil føde. Siden dette er første gang (og vi opprinnelig ikke er fra Oslo) så vet vi svært lite om sykehusene her. Legen mente Ullevål var bra, men veldig hektisk, og foreslo Rikshospitalet. Noen som kan dele erfaringene sine? Glad for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heldige meg07 + en liten til Skrevet 25. august 2006 #2 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg er førstegangs og har derfor ingen erfaring, men jeg kan gi deg begrunnelsen for at jeg har søkt (og fått plass) på Rikshospitalet. På Riksen er det litt mindre enn på Ullevål, de har ikke rykte på seg for å overbooke gravide, man får ligge på vanlig barselavdeling og ikke på pasienthotell (som jeg synes er betryggende nettopp fordi jeg er førstegangs og ikke aner hva jeg går til). Det er fint at de har en alternativ fødestue som man kan benytte til en "mykere" fødsel uten at man må søke seg spesielt til det (ABC på Ullevål). Jeg kunne godt tenke meg å føde naturlig uten altfor mye smertestillende, men igjen siden jeg er førstegangs vet jeg ikke hva jeg går til og det er godt å ha kort vei om man ombestemmer seg. Jeg tror man får et fullverdig tilbud på Ullevål også, det er jo tross alt de som har flest fødsler i byen. Om du vil på Riksen må du søke tidlig fordi det er veldig populært. Jeg søkte allerede i uke 6. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. august 2006 #3 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg har tidligere født på Ullevål og anbefaler det ikke. Under selve fødselen var jordmødrene fantastiske, men på barselavdelingen var det verre. Her må man ta barnet hos seg hele tiden. Noen som sikkert er koselig, men samtidig vil man jo gjerne få lov til å sove litt også. Min gutt hadde kolikk og det var grusomt å ikke få slappe av. På hotellet fikk vi ikke plass. Har ikke hørt om noen som har fått plass heller. Man får ikke søke plass før etter fødselen, og da er det gjerne flere dager ventetid. Det finnes heller ikke besøksrom og all oppfølgning man får fra lege skjer på gangen. Jeg hadde ammeproblemer, og denne diskusjonen måtte vi ha gangen med mange ukjente. Skulle det skiftes på sengen måtte jeg og gutten min også på gangen. Skal aldri mer tilbake der nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. august 2006 #4 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg fødte på Ullevål og det er fint hvis man har mulighet til å ha pappaen med seg de første dagene ettersom man blir sendt rett på barselhotellet få timer etter fødselen. Vi ble sendt dit 4 timer etter fødselen (midt på natta) og da fikk vi nesten inntrykk at vi hadde fått være på føden lenge. På barselhotellet får du absolutt ingen avlastning. Og vi synes det var ganske masete med prøvetaking og sånn der. Telefonen ringte som regel mens vi en sjelden gang sov og da måtte vi stille til prøvetaking innen kort tid (det ble tatt en del blodprøver av vår gutt...). Men hvis alt er bra og pappa har mulighet til å være der hele tiden, så har jo barselhotellet sine fordeler. Må du være på sjukehuset alene, anbefaler jeg ikke Ullevål... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. august 2006 #5 Del Skrevet 25. august 2006 Kan jo legge til at oppfølging under selve fødselen var veldig bra på Ullevål, ingenting å utsette på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babyim@gen Skrevet 26. august 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 26. august 2006 Takk for svar. Vi søker nok om å få føde på Rikshospitalet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå