Gå til innhold

Ammehjelpere , - trenger litt hjelp (alt er bare kaos nå)

Anbefalte innlegg

Dere har svart meg godt på flere spørsmål idag. For å sikre meg flere svar, lager jeg nytt innlegg og gjentar meg selv trolig litt.

Det er jeg som har gutten på 12 uker som sov hele natten etter å ha fått tillegg etter amming igår kveld. Jeg derimot våknet stadig vekk med betongbryster.

Jeg begynt med tillegg etter siste amming fordi jeg visste gutten ikke fikk nok til å sove lenge på. Han sover dessuten bare maks 11 timer av anbefalte 15. Men stort sett er han blir og fornøyd. Dog overtrøtt om kvelden. Ikke sjans han kan legges før kl 23. De gangene jeg ikke ga tillegg kunne han die hver time fra 17 til 01 om natten. Da var jeg helt kake. Tillegget har nok også bedret vektoppgangen som var bekymringsverdig i starten.

I stedet for tillegg kunne jeg gitt de 120-140 ml jeg pumper om morgenen. De må jeg derimot spare til jeg må bort i 3 1/2 døgn 8 september (så slipper han å bare få mme de døgnene).

Poenget:

Skulle gjerne fått luftet hodet litt (gått på trening f.eks) om kvelden når pappan er hjemme i stedet for å amme hver time fra 17 til 22. Blir jo sliten av det også og det hjelper jo ikke på produksjonen.

Men som i natt så soov han plutselig 2 timer lenger enn før og virket ikke sulten verken kl 06 eller 09. Skal jeg prøve uten tillegg en kveld for å se? Eller skal jeg gi litt ekstra i 19tiden i stedet så han får sovet seg opp til energi og et skikkelig måltid bare fra meg rundt kl 22? Prøver å komme inn i rutinene anbefalt av Gina Ford. De skal visst lettere klare å sove natten gjennom om man gir det man pumper om morgenen som tillegg på kvelden. Han er forresten glad og fornøyd etter alle måltidene mellom kl 06 og 17.

Føler at alt er bare rot nå. Når skal måltidet på natten være? Jeg er ofte ganske slunken kl 01 da jeg ofte ikke klarer å sovne før 24 og da med panikk over at jeg må opp igjen om en time og da får jeg ikke sove... Livet var så bra når jeg kunne sove til 06. Skulle også gjerne fåt lagt han før kl 22 (kl 19 f.eks). Han blir jo helt utslitt selv av å ikke falle til ro før magen blir full kl 22.

Fortsetter under...

hvor mye ammet du om natten før du gav tillegg på kvelden da?

Kan du ikke sende en mail til ammehjelpen merket til blomman så kan du få nr mitt og ringe meg på tlf i stedet..... mindre komplisert enn å sitte her å skrive. jeg skal svare deg på maile med mitt tlf nr så snart jeg får mailen videresendt fra ammehjelpen... høre jeg fra deg da?

Jeg kjenner GF veldig bra, lest mange av bøkene.

Her er en plan (du bør bruke 2-4ukersplanen uannsett når du begynner, forresten!):

Min plan for deg:

Gi de ml som du pumpet om morgenen til dutten kl 18:30, pappa'n kan gjerne gi det, saa gaar du deg en tur (ville unngaatt hard trening naa i begynnelsen, melkesyren kan sette smak på melken). Begynn med halvparten i flaska, vil han ha alt så får han det (sette den andre halvparten i vannbadet når han er ferdig med den første og han helt sikkert vil ha mer, så slipper dere å sløse. Ubrukt rest kan gå i fryseren.). Pappa'n legger ham etter flaska, ideelt sover han når du kommer hjem. Kl 22 tar du ham opp og gir puppen, og legger deg umiddelbart etterpå, hormonene hjelper på søvnen. Så setter du vekker'n på kl 3 og ammer ham da, hvis han ikke våkner tidligere, gjerne amme i søvne. Når han våkner på morgenen så ammer du det ene og pumper det andre, gjerne samtidig. Spar denne melka til kvelden igjen. Slik får du bedre produksjon. Tar han i morgen ikke morgenpuppen igjen, så pump 100ml (50ml på hver) på natta (3) og spar denne melka til september. Om morgenen har du nok bra prod igjen, og kan spare restpupp til kvelden. Dette burde virke. Styrer du med mme nå og dermed påvirker produksjonen din er det værre ihht mme (totalt i ammeperioden) enn om han bare fikk mme i perioden du var borte. Du bør ha en god og balansert produksjon før du reiser!

Lykke til!

Så lenge jeg ikke gir mer mme enn det jeg pumper ut, så blir det vel ikke ubalanse?

Bør trene lett styrke da svangerskapet har gitt meg start på slitasje i knærne. 20kilo overvekt hjelper heller ikke. Men trenger ikke trene hardt.Det er litt delte meninger om melkesyrens effekt på melken ifølge ulike tidsskrifter.

Har kommet frem til at jeg ammer og gir litt mm/mme på flaske 18-19, legger ham. Tar han opp igjen 22-23 og bare ammer. Ser så hvor lenge han klarer seg på det. Våkner han i 5-6 tiden, så nøyer jeg meg med det. Det er jo i denne perioden (8-12 uker) at de begyner å sove natten gjennom.Vil ikke ødelegge det. Hvis jeg husker riktig ammet jeg hver 3 time til om natten til han var ca 9 uker.

Rutinene på dagen har jeg ikke sjans på. Får få på plass 18-6 først. Han fulgte faktisk GF planen til punkt og prikke i starten mht til mating men ikke søvn.

Takk for tips

Annonse

Jo! Sammensetningen til mme er annerledes enn mm. Kutt ut mme, eller max 50ml i denne perioden. Mme brytes veldig sakte ned. Men iallefall unngå sprengen, det ødelegger for produksjonen din. Vi fikk ikke til ~GF før 4mnd, og hun sov ikke igjennom før 13mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...