Gå til innhold

Tabletter mot kvalme hvor godt er dem testet?

Forglemmerei

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år å gravid for 2 gangen å kvalmen plager meg så jeg må ete noe nesten hele tiden for å ikke kjenne kvalmen så godt,rart?Vist jeg venter for lenge med å spise blir jeg så kvalm att jeg kan spy,men kvalmheten er der konstant,har ikke gått helt 3 mnd enda da å jeg har fått tablettene men selv om det står att ikke uheldige virkninger på fosteret bevist er jeg usikker.Man begynner å lure når det er rød trekant på å bivrkningene er jo tretthet noe jeg sliter med allerede så....vente å se til det har gått 3 mnd å se om kvalmen gir seg?Hva viss ikke?Finnes det andre tabletter å ta kansje noen som vet?

Fortsetter under...

Det er desverre bestandig en risiko forbundet med medikamenter. Og siden det er moralske og etiske grunner til at man ikke tester dem på gravide av hensyn til fosteret, så er det mange medikamenter de ikke vet det fulle omfanget av bivirkningene.

Det finnes likevel noen medikamenter som har blitt brukt i en årrekke, uten at de har funnet spesielle bivirkninger hos barnet. Man vurdere bruken ut fra hvilke konsekvenser en eventuell kvalme har for den gravide opp mot faren det er å behandle...

Postafen som er en allmen brukt reisesykepille blir ofte brukt. Noen har god effekt av disse, mens andre opplever dem som å "skvette vann på gåsa"

Ellers så er det "tyngre" medikamenter som brukes for å satgge kvalme hos hyperremisis pasienter. Disse er i kategorien antipsykosemidler, som viser seg gunstige mot ekstrem svangerskapskvalme. Men det finnes selvfølgelig bivirkninger, som slapphet og annet, ved bruk...

Selv har jeg vært plaget med ekstrem svangerskapskvalme i begge mine graviditeter. Førstegangen var det middelet Largactil som stoppet kvalmen noen lunde etter 7 uker innleggelse på sykehus.

Andre gangen var det et medikament som heter Esucos som gjorde jobben. (Jeg opplevde at esucos hadde mindre virkning på den generelle allmentilstanden enn largactil, men det varierer sikkert.....)

• 2 uker senere...

Hei. Jeg har hatt hyperemesis de 2 siste gangene jeg var gravid, også denne gangen. I den første svangerskap der jeg hadde hyperemesis var jeg innlagt en del på sykehuset. Andre gangen fikk jeg Zofran tabletter som hjalp såpass at jeg klart å beholde mat og drikke stort sett. Jeg er dårlig mesteparten av tiden nå, men klarere å beholde en del av det jeg drikker og spiser bare jeg holder meg veldig i ro. Zofran skal visst være tryg, men alle medikamenter er skumle når en er gravid synes jeg. Zofran gjorde ihvertfall at jeg slapp sykhusinnleggelse forrige gang. Håper du/dere får det bedre snart.

Hvis du hovedsaklig greier å beholde maten og ikke går ned i vekt så er det mer ubehagelig enn farlig. Jeg har vært kvalm hele tiden, og kastet opp regelmessig under de første 14 ukene i alle mine graviditeter. Kun da jeg ammet i tillegg var det et problem (fikk beskjed om å slutte å amme). Denne gangen var jeg bedre, og jeg kunne ikke skjønne det ettersom jeg hadde jentefølelse (værre med jenter). Men det viste seg at allergipillene jeg tok også hjelper mot kvalme. De heter noe Phenamin liknende (Phenamin kun flytende, pillevarianten har et liknende navn som jeg ikke husker). Man blir veldig trøtt av de. Men de skal være helt ufarlige for barnet. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...