Gå til innhold

Seteleie :(

Anbefalte innlegg

Var på kontroll denne uken og fikk beskjed om at babyen ligger i seteleie. Har vel hatt en mistanke om det en stund ja.

Så da blir det vendingsforsøk i neste uke (er da i uke 36)

Er det noen som har vært igjennom vendingsforsøk som kan fortelle litt om det?

Er det en stor risiko for babyen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vendingsforsøk på ullevål tidligere i år. Det var litt vondt, men sto ikke på så lenge. Det er en liten risiko for at fødselen starter, eller at man kan stresse babyen. Du må derfor møte fastende, og de legger venefloner i hendene dine slik at du kan klargjøres til et ks raskt om det skulle bli nødvendig. Du blir også overvåket med ctg både før og etter, og med ultralyd under selve vendingen.

Jeg opplevde situasjonen som udramatisk, samt at de passet veldig godt på meg slik at jeg følte meg godt i varetatt. Var heller ikke bekymret for hverken meg eller babyen underveis.

Mitt forsøk var dessverre mislykket. Endte til slutt med planlagt ks (mistanke om stort barn), noe som gikk veldig rolig og fint for seg. Har heller ikke hatt noen komplikasjoner i etterkant. En annen venninne av meg hadde vaginal setefødsel på ullevål i omtrent samme tidsrom, noe som hadde vært en helt grei fødsel og fin opplevelse.

Vet det er mye stress for deg i disse dager med hva som skal skje, og kanskje er du bekymret og lei deg for at ikke ting blir som du hadde forutsett. Anbefaler deg uansett å høre på sykehuset i hva slags forløsningsmetode de anbefaler deg. De har både kompetansen og ansvaret for at du får en trygg forløsning.

Lykke til, og kos deg med babyen når den kommer!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6057344
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne bistå Esperance! Selv om det er noen mndr siden jeg fikk min baby kikker jeg innom sidene her i ny og ne. Kanskje går aldri interessen for seteleie helt over....

Du får holde oss oppdatert om hvordan det går med vending og evt andre problemstillinger i ukene som kommer.

Ikke glem at uansett stress og mas nå venter babyen din i andre enden. Nå er det ikke lenge til du får treffe h*n.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6069374
Del på andre sider

Hei.

Jeg fikk også i denne uken bekreftet at babyen ligger i seteleie, er nå i uke 37.

Her i Tromsø har de sluttet med å forsøke og vende babyer før fødsel, istede var jeg på røntgen og målte bekkenet opp mot måinger av babyen som ble gjort på ultralyd. Målingene tilsa at sykehuset anbefaler meg en seteleiefødsel da bekkenet er stort nok til babyens kalkulerte størrelse ved termin, og ikke keisersnitt pga fare for komplikasjoner etterpå.

Da dette var et nytt tema for meg fikk jeg ny time over helgen for å prate mer om seteleiefødsel slik at jeg kan få svar på eventuelle spørmål jeg kommer på i løpet av helga, noe jeg setter pris på da det i utgangspunktet virker litt skummelt med seteleiefødsel.

Lykke til med vendingen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6077297
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Lillejenta mi lå med rompa nede i flere mnd. Vi prøvde å snu, var litt ubehagelig men ikke vondt, men de fikk d ikke til. Så jeg fikk Keisersnitt. OG D VAR EN FANTASTISK FØDSEL!

Så jeg synes du skal være glad for at d r seteleie:) Jeg vil ha d neste gang også, for d var så fint! Jeg hadde ikke vondt da jeg ble lagt inn (14dg før termin), og hadde ikke vondt etterpå. Var bevisst og våken (bare lokalbedøvelse) under hele fødselen, og pappan var med hele veien:) Fantastisk!

Ikke gru deg:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6077936
Del på andre sider

Hei igjen.

Takk for svaret! :)

Nå har jeg vært på tre samtaler på sykehuset da jeg ønsker ks istede for seteleiefødsel, men det er ikke et alternativ så lenge jeg har stort nok bekken til å føde i seteleie. Mitt ønske om keisersnitt er begrunnet i at jeg har lest endel artikler om seteleie og har fått beskjed at dette sannsynligvis vil være en tungere og lengere føsel enn vanlig, også har jeg skjønt det slik at muligheten for å "revne" mye er absolutt tilstede. Da dette er min første fødsel ville jeg blitt mer tryggere av ks slik som det er nå. I tillegg har jeg hatt kjempe høyt blodtrykk den siste tiden men legen sier at det ikke har betydning for hverken meg eller babyen under fødselen. Slik at sykehuset kan ikke gi meg ks da det er fare for komplikasjoner etter en operasjon som ks er... Føler meg fullstedig overhørt som deltaker til fødselen for tiden.

Va det slik at du ble anbefalt ks, eller måtte du sloss for det?

Jeg har enda en ny samtale i morgen på sykehuset, men har ikke stort håp for å få ks, da legene har sagt at jeg må få svangerskapsforgiftning før det blir aktuelt, og det er da ikke ønskelig..... Bare to uker til termin nå så skulle ønske at jeg kunne fått ks selv om det sikkert går fint med fødsel også....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6114678
Del på andre sider

Hei!

Min lille luring ligger også i seteleie. Skal føde ved Haukeland og de har målt babyen og bekkenet mitt. Så lenge han i magen var innenfor normalvekt og jeg hadde stort nok bekken, får ikke jeg velge keisersnitt. Vendingsforsøk driver de ikke med her heller. Dermed blir det setefødsel på oss også...

Her på sykehuset mener de også at setefødsel er mindre risiko for mor og barn enn keisersnitt. De var visst vant med denne typen forløsninger og passer alltid godt på under disse. Blant annet vil en lege forløse ungen, det vil være flere tilstede under fødselen, de vil gi meg epidural automatisk, babyens hjerterytme blir målt for å passe på at han ikke stresses, de vil automatisk klippe meg og de står klar med tang.

Egentlig er jeg litt nervøs, for har jo hørt at dette er tyngre og lengre fødseler enn andre, men satser på at de vet hva de snakker om der oppe:) Det går sikkert bra dette også, selv om det ikke var helt det vi var forberedt på! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6116726
Del på andre sider

På ullevål lar de deg velge om du vil føde vaginalt eller ha ks ved seteleie. Jeg møtte litt forskjellige holdninger til hva ulike fagpersoner mener er best- veldig forvirrende! Selv ble jeg til slutt anbefalt ks fordi ul antydet at barnet var for stort for vaginal forløsning, noe som viste seg å ikke stemme likevel....

Uansett, tror nok ikke de kan tvinge deg til å føde om du virkelig vil ha ks. Du kan jo ta en prat med jordmoren din om dette. Jeg mener at den mentale biten i forkant av en fødsel er viktig, og om det er slik at du bare er redd og går og gruer deg bør dette formidles til sykehuset, og taes med i betraktning når beslutning om forløsningsmetode skal taes. Selv hadde jeg et ukomplisert ks, og alt har gått greit i etterkant, men det er jo ingen selvfølge, og det er jo ikke til å komme fra at du vil være raskere på beina om du føder normalt. I alt kaoset det er å ha en baby i sete ble det viktig for meg å roe situasjonen ned og tenke at sykehuset vet best, og har også ansvaret for å gi meg en så trygg forløsning som mulig. Jeg bestemte meg derfor for å følge den anbefalingen de ga meg. De jeg kjenner som har gjennomført en setefødsel har følt seg veldig godt i varetatt, så dette kommer nok til å gå fint uansett skal du se.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6117620
Del på andre sider

Hei Yvla.

Jeg hadde KS pga av seteleie for snart 4 mnd siden (mitt 3.barn). Jeg fikk innvilget KS selv om jeg har et "stort" bekken (har ikke blitt målt, men fødte baby nr.2 ved såkalt normalfødsel, og han var 4300 g). Babyen var estimert til å være helt gjennomsnittlig i vekt (var på flere målinger/UL, og det varierte mellom +/- 5% av gjennomsnittlig vekt som er i underkant av 3600 g ved fullgått tid). Jeg fikk valget- dersom jeg ville føde i sete, så kunne de anbefale det (ettersom de antok at hun kom til å være godt under 4000 g ved termin), men dersom jeg ønsket KS i stedet, så hadde de forståelse for det, og sa at de aldri ville tvinge noen til setefødsel. Jeg fødte på sykehuset i Bodø.

Da jenta mi ble hentet ut, 13 dager før termin, så var hun 3520 g. Dersom jeg hadde gått til termin, og kanskje også over (de setter ikke igang setefødsler pga faren for komplikasjoner), så hadde hun nok vært ca 4000 g eller kanskje mer (så det er ikke alltid at de treffer helt på vektberegningene). Nei takk til setefødsel da, sier nå jeg. I samtalen som jeg hadde med legen som hadde utført KS, så sa hun at i lys av det vi visste etter at babyen kom ut (størrelse), så var KS en helt riktig avgjørelse.

Har jo lest om folk som har hatt positive setefødselopplevelser også, så jeg mener ikke at KS nødvendigvis bør være løsninga for alle, men en bør ha et valg! Det bør jo også være lik praksis ved alle sykehus, så det ikke er geografien som avgjør hvilket tilbud en får.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6056651-seteleie/#findComment-6125806
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...