Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved sist kontroll lå dette målet på meg over den røde streken og litt utenfor det grønne skraverte området på kurven. Hva betyr dette? Er det en stor baby eller er det jeg/magen min som er stor? for mye fett på magen? Ble litt usikker da legen kommenterte at det var litt høyt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6055621-symfuse-fundusm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var også høy, var der sist mandag. grunne til at den er litt høy kan være av mange grunner. Mye ffostervann, litt stor baby osv... men husk, den røde streken er berre gjennomsnittet, så lenge det stiger jevnt og du er innenfor den grønne streken, så er det fortsatt normalt:D

Du kan berre slappe av. Husk at det er forskjell på hvem som måler. Viss det hadde vert en annen som målte ville det kanskje vert mindre. Å du er berre rett utenfor det grønne feltet. Hvis han/ho hadde vert redd noe ikke var som det skulle så hadde de sjekket deg. det du skriver om er HELT normalt

Jeg var hos jordmor i går 17+0

Min er også ovenfor det grønne feltet- 18cm

Jordmor mente jeg måtte være lenger på vei, men det er jeg ikke,

var på privat UL i uke 13 og fikk bekreftet hvor langt jeg er på vei.

Så håper det ikke blir en sånn kjempe bebbis..hihi

Annonse

Det er ikke farlig i det heletatt!! jeg venter min 2. nå og jeg har ligget over både nå og da jeg skulle ha førstemann. han var 3260g da han ble født. jeg lå mye over med han, men ikke så mye enda med denne...enda. :-)

Jeg hadde store symfyse-fundusmål i mitt forrige svangerskap, men ut kom en lang og slank baby. Jeg tror ikke disse målene har så mye å si for størrelsen på barnet. Såvidt jeg har skjønt har målet mer med individuelle forskjeller hos folk, som gjør at livmoren vokser forskjellig. Jeg er høy, så jeg antar at det var grunnen for meg. Fikk høre under hele svangerskapet at magen var liten. - Så ta de målene med en "klype salt". Det viktigste er vel at de stiger og at man følger sin kurve :)

jeg er også godt over det grønne skraverte området... (husker ikke nøyaktige mål men TROR det var 24 cm, den dagen jeg var 22+0!!!)

men jordmor sa faktisk til meg når jeg flirte av det, at den kurven som vi går ut fra nå er fra 1983, og at de holder på å utvikle en ny snittkurve, og der hadde jeg nok vært innenfor det grønne området...selv om jeg fremdeles hadde vært over den rød streken.

så kanskje jeg er litt mer gjennomsnittlig enn jeg tror? :)

Ja, som en sa her: ta de målene med en klype salt.. Så lenge man følger en fin kurve "selv" og ikke avviker mye helt plutselig, så er nok alt i orden..

Jeg lå midt på gjennomsnittet HELE veien med nr1.. Men denne gangen er alt annerledes i så måte..

Jeg fikk første SF målingen for 2 dager siden. På målingen var jeg 12 fullgåtte uker + 2dager og fikk et SF mål på 14.. Så jeg begynner GODT utenfor det grønne normal området og i alle fall langt over gjennomsnittet.. Men jeg bekymrer meg ikke. Livmoren vokser jevnt og den lille har fin hjertelyd.. Så jeg har nok rett og slett bare en "høyere" livmor denne gangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...