Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å herde brystvortene i svangerskapet slik at en ikke blir så sår. Mamma som sier det, men 23 år siden hun ammet sist så jeg er usikker om det tipset fremdeles er lurt... : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor sa til meg at man skulle "tukle" minst mulig med puppene før babyen kommer. Herding var ikke nødvendig, sa hun:-)

Skrevet

ja, jeg fikk beskjed om det på forrige kontroll.. ta et håndkle eller no å "herd" dem hehe..

Skrevet

Kan vel ikke skade, tenker jeg...

Og "rubber" i vei...

Skrevet

Dette har jeg prøvd å få avklare selv, men dessverre er svarene for eller imot 50/50. Kan noen undersøke dette hos Foreningen for brystvorteherding eller hos Foreningen mot brystvorteherding.

Skrevet

jeg vet ikke om det er bra eller ikke bra med å herde brystvortene før barnet kommer men vet hvertfall at de selger kamkjell på apoteket sor de som har veldig ømme bryster, som skal være forebyggende og herde brystene

Skrevet

Jeg hadde et helvete med første barnet på ammefronten, med sprukne brystvorter i tre måneder (au!). Dette er hva jeg tror:

Det er ikke spesielt naturlig at vi går og pakker puppene inn i trange bh'er fra vi er 14 år, og det stimulerer ikke akkurat brystvortene til å strutte! Dropp bh så ofte som mulig (jeg kaster den av meg med en gang jeg kommer hjem denne gangen), så blir brystvortene både litt herdet og får rom til å "smokke seg" litt :-)

Litt sår blir man nesten uansett i begynnelsen av ammingen, det er liksom ikke til å unngå. Men pass på å få nok hjelp i starten, så teknikken ihvertfall er riktig! Da går det seg som regel veldig fort til!

Skrevet

Jeg har blitt frarådet av jordmor - jeg tror dette er gjengs oppfatning i jordmorstanden nå. Men det er jo ikke mange år siden man anbefalte å herde, og det gjøres fortsatt i andre land.

Uansett - jeg har begynt å frottere, massere og smøre med fet, fet krem. Jeg opplevde ganske mye sårhet sist, til tross for at alle ammehjelpere på sykehus og helsestasjon forsikret meg om at teknikken var helt riktig. Så jeg tror rett og slett ikke på dette om at man alltid vil unngå sårhet med rett teknikk.

Enig med Lasso over - sørg for å få skikkelig hjelp på sykehuset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...