Gå til innhold

Er det noen her som er toxoplasmose positiv fra før?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid med nr. 2, 18 uker nå, alt vel:) Jeg var i Thailand for mange år siden og ble antakelig smittet med toxoplasmose der, i alle fall testet jeg positivt da jeg var gravid med førstemann. Deilig egentlig, slipper å tenke så mye over hva jeg spiser. Men, er det Listeria i feks. parmaskinke? Kan jeg spise skinken som min bror kjøpte med seg fra Italia nå i sommer? Finner ikke noe infor om toxo - positiv noe sted, noen som vet?

Fortsetter under...

Hei

Etter det jeg har forstått kan Listeria også forekomme i kjøttvarer. Dette gjelder særlig kjøttpålegg som ikke er helt ferskt, av og til i pølsemat, og i spekemat (inkl parmaskinke, serranoskinke, fårepølse, pepperoni osv.)

Hei!

Jeg testet positiv med toxoplasmose før jeg ble gravid med førstemann. Har hatt katt i mange år og har nok fått det der i fra.

Vil det si at jeg ikke trenger å være så forsiktig med spekemat ol.? Kan jeg spise muggoster?

Hvis du er toxo pos trenger du ikke tenke så mye på feks. vaske grønnsaker, gjennomsteke kjøtt, katteavf, hagearb o.l. Listeria vet jeg ikke, men hvor ofte blir man egentli smittet. Jm sa til meg at det var veldig hysteri rundt toxo, men det var skjelden noen faktisk ble smittet.

Annonse

Nei, du kan IKKE spise muggost eller de fleste utenlandske oster. Dog kan du spise alle oster fra Tine.

Har du hatt toxo en gang, har du det alltid. Jeg har bodd i syd-europa og hatt katter i flere år, derfor er jeg positiv.

Listeria KAN finnes i alle melkeprodukter som ikke er pasteuriserte. Tine skryter av på hjemmesiden sin at alle deres melkeprodukter er pasteuriserte.

Det er visst ikke så vanlig her i landet - legen min sa han kun EN gang hadde hatt en pasient som testet positiv.

Toxo kan en få fra katteavføring, rått kjøtt som f.eks svin, og også dersom frukt/grønnsaker kan ha blitt kontaminert med avføring (kjøkkenhager...)

MEN: en vasker da frukten og grønnsakene sine, vasker seg på hendene etter å ha skiftet kattekassa (eller får mannen til å gjøre det.,..?) Det tristeste er de gangene folk kvitter seg med kattene sine pga redsel for Toxo - det skjer faktisk...Har jobbet daglig med katter i mange år, også i utlandet...enda ikke blitt smittet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...