Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Vi tenker på å gifte oss ved ambassaden enten i Stockholm eller København (veldig glade i disse byene). Hva er vanlig, å invitere slekt og venner, eller bare være oss to? Gifter man seg i brudekjole alikevel? Jeg har litt lyst til å gjøre alt enklest mulig, men romantisk, og økonomien spiller jo også inn, har det ganske greit men ikke mange hundretusner å bruke på bryllup. Det er fristende å bare stikke av, men vet at mange i familien vil ta det tungt. Noen som har erfaring?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Veldig enkelt å gifte seg på ambassaden. Ikke like høytidelig som i ett kirkebryllup, og det passet meg godt. Du gifter deg i hva du måtte ønske, brudekjole eller dongeri. Jeg hadde en pen, men enkel lys drakt. Familie og venner er heller ikke noe problem, kjenner flere som har tatt med de nermeste, og heller hatt fest når de kommer hjem. Vi dro i all hemmelighet, giftet oss for vår egen del, og ingen - bortsett fra ett perifer vennepar (måtte ha underskrift av forlovere) vet at vi er gift. Hadde en fin/romantisk tur, brukte pengene på oss selv. Å gifte seg på denne måten var det riktige for meg, også er det litt deilig å ha en såpass stor hemmelighet med sin kjære også da. Anonym nå, siden noen kjenner nicket mitt
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Takk for svar så raskt. Vi ønsker ikke å holde det hemlig eller noe, men syntes som deg at dette er noe vi gjør for vår egen del, og ønsker ikke å ha ett fesjå for alle andre... Vet at endel blir nok skuffet hvis vi drar av gårde, men de er i grunnen vant til meg og mine påfunn så det blir nok tilgitt håper jeg... Og hvis vi skal ha skikkelig bryllup her hjemme blir det med masse venner i tillegg til familie og jeg vil ha ett barnevennlig bryllup i så fall, og da snakker vi mye organsiering og overnatting for en del, så nei, det er greiere å bare reise bort ja! For ikke å snakke om hvor mye penger det ville kostet, må vel bare innse at jeg er en aldri så liten snobb og skal jeg først gjøre det hjemme skal det gjøres skikkelig. Og det frister mye mer å reise bort ja.... Hvor mye brukte dere? Regner med at dere har barn? Tok dere med barn? Jeg vil ha med gutten vår, men da må jeg sikkert ha med en barnevakt også, hadde jo vært hyggelig å bryllupsnatten alene... Hva gjorde dere? Er så takknemlig for tips skjønner du! Anonym av samme grunn som deg, i alle fall inntil vi bestemmer oss for hva det blir til.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Vi hadde ingen barn da vi giftet oss, men ønsker man å ha med barn og den nermeste familie skulle de jo ikke være noe problem med bryllupsnatten alene. Er jo bare å booke et rom på et annet hotell for den natten, så får barna og besteforeldrene kose seg på det opprinnelige hotellet for den natten. Hvor mye vi brukte? Tja, nå reiste vi litt lengre, så reisen ble nok litt dyrere enn feks Stockholm/Køben, i tillegg kom overnatting og mat. Siden jeg ikke hadde brudekjole regner jeg ikke inn prisen på mitt antrekk, heller ikke hans, da han brukte en vanlig dress (begge antrekkene har blitt brukt i ettertid) Vi brukte forlovelsesringene våre, og fikk tilleggsinngravert bryllupsdatoen, så det kostet ikke store greiene. Totalt kom vel hele turen seg på rundt 15 000 for oss to, hverken mer eller mindre enn en vanlig ferietur som dette. Hadde jeg vært deg, og ville hatt med familie så hadde jeg gjort det på følgende måte: Sendt ut innbydelse til de dere måtte ønske å ha med. Dere betaler reisen/overnatting for dere selv og evt. forlovere. Resten betaler selv. Dere reserverer rom på ett felles hotell, slik at dere slipper å bli spredt ut over hele byen. Dersom dere legger opp til en lang weeken, er det nok naturlig at dere spanderer mat ankomstkvelden og etter bryllupet. Ankomst måltidet trenger ikke å være på en fancy plass, kan være like koselig med ett langbord på taverna/pizzeria. Bryllupsdagen drar dere til ett annet hotell og gjør dere i stand der, besteforeldre el. passer de små håpefulle og dere møtes alle på ambassaden for vigsel. Etterpå (kommer an på når på døgnet dere får tid) drar dere til en litt bedre resturant for bryllupsmiddag/ evt bar eller lignende for et glass champagne for å feire de nygifte. Etter måltidet drar dere til deres nye hotell for å feire bryllupsnatten der, mens de andre måtte velge å gjøre hva de ville. Besteforeldre tar seg selvfølgelig av barna. Jeg ville personlig ha lagt det til helg, fredag til søndag, men sjekk opp med ambassaden om de foretar vigsel på lørdager. Husk også at de ikke vier noen på norske eller det landet dere befinner dere i sine helligdager. Siden dere ikke planlegger å dra så langt, hadde jeg også ville tatt en tur i forkant, for å orientere meg på feks hoteller og resturanter. Du må bare spørre dersom det er noe mer praktisk du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå