Gå til innhold

Åå, jeg orker snart ikke mer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i 24. uke, og har fått ei ukes sykemelding. Skal i jobb igjen etter det, men så ringer sjefen min nå- leverte sykemelding i går - og sa at de nå hadde ansatt ei ny ei i min jobb så jeg trang ikke komme tilbake.

Jeg hadde halv stilling, men har vært i et vikariat siden april - som er 100%. Har ikke undertegnet noen papirer på dette - men denne stillingen skal bli ledig, og jeg har hele tiden blitt lovet den. Nå ble jeg påminnet om at det der kun var et vikariat så min egentlige stilling var halv og jeg kunne ikke regne med å få mer perm.penger enn for halv stilling. Dessuten trang jeg ikke komme tilbake til min halve stilling heller, for den har jo vært bemannet siden jeg byttet til vikarstillingen i april.

Så nå har jeg plutselig verken halv eller hel stilling å gå til, og legen vil ikke gi meg lenger sykemelding enn denne ene uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HÆ?????

Du skal da i det minste komme tilbake til din halve stilling!! Ærlig talt , hva er dette for noe rot i en bedrift?? Er du organisert? Finnes det en personalavdeling? Verneombud el???

Hva sier legen?

Dette kan du jo ikke finne deg i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Det er ikke noe som fungerer i bedriften, har vært så mye frem og tilbake der hele tiden, men hadde virkelig troen på at nå hadde det ordnet seg, i det minste frem til permisjonen. Har jo jobbet fullt hele tiden mens jeg har vært gravid. Blitt satt til overtid mange ganger, enda de vet jeg er gravid - men jeg har gjort det, kveld etter kveld. Synes bare alt er så urettferdig.

Har ikke snakket med legen, var der i går og fikk sykemelding pga infeksjon i kroppen som jeg tar piller for nå. Og allerede i dag så er det noen ansatt. Blir bare fortvilet, sitter her og sutrer og mister all stå-på-vilje.

Takk for at du svarte meg.

Skrevet

Dette er vel ikke helt lovlig vel ???? Du har rettigheter selv om du ikke har kontrakt...

Skrevet

Fy f... jeg blir så provosert på dine vegne.... Jeg skjønner ikke at det går an å behandle folk på den måten,men jeg hadde gjort alt jeg kunne for å finne ut hva slags rettigheter jeg hadde hatt... Det går ikke an å bare finne seg i noe sånt!! Skjønner godt at du blir utafor av av det, så håper det løser seg på best mulig måte...

Skrevet

Dette høres jo bare helt sykt ut!

Du må straks og med en gang finne ut av hva slags rettigheter du har!

Sier arb.giver at du ikke får mer perm.penger enn for halv stilling selv om du har jobbet fullt til nå??? Da har han ikke snøring på hva han prater om, og dette er ikke opp til ham. - hvis ikke arb.giver utbetaler perm.penger får du dem via trygdekontoret.

Spiller ingen rolle om du jobber vikariat eller fast stilling - perm. penger handler om hvor lenge du har vært i jobb og hvor stor stillingen har vært.

Skrevet

Ta en tur på trygdekontoret og hør med de!!

Merkelig at noen kan være ansatt SÅ fort..... Det er jo ikke arb.giver som betaler permisjonspenger.

Skrevet

Dette tror jeg ikke er lov. Håper du er organisert slik at du kan få hjelp. Ikke finn deg i det, for som sagt tror jeg ikke det er lov å gjøre slikt.

Masse lykke til!

Skrevet

Godt å lese svarene fra medgravide, har mistet helt piffen selv. Ville så gjerne bruke tiden som gravid til å kose meg litt, altså å slippe alle disse andre bekymringene, og heller konsentrere meg om barnet. Men nå overskygger jo økonomi, hvordan takle jobbsituasjon etc alt sammen. Lille babyen ligger jo helt stille, skjønner vel at mamma'n sliter med humøret om dagen.

Er ikke akkurat nyansatt i bedriften, vært der i flere år, men de finner stadig på noe nytt. Hadde problemer da jeg fortalte at jeg var gravid også, ville straks at jeg skulle ta en annen stilling innad i bedriften som gav mye lavere lønn. Etter mye om og men så gav de seg (da hadde jeg kontaktet Likestillings-og Diskrimneringsombudet på egen hånd for veiledning), og lot meg fortsette i jobben min. Ordnet det slik for dem at de fikk et tilrettelegginngstilskudd fra Trygdekontoret for å slippe så mye motvilje. Da slapp de billigere unna enn de fortjente, for tilretteleggningen fungerte ikke særlig bra.

Trodde nå at alt dette var løst, og at jeg skulle slippe mer tull. Er jo i min 24. uke og det sier seg jo selv at det ikke er mange ukene igjen før jeg går ut som sykemeldt/permisjon.

Det er bedriften som betaler ut perm-penger, for så å få penger av TK. De hadde jo ikke tapt et øre på å gi TK den satsen som jeg har tjent hele tiden, men det virker som at det å være vrang passer best.

Jeg har sittet og tenkt litt og kommet på at det finnes jo en regel der 25% variasjon i lønn kan gi en slags snittsberegning? Har ikke helt skjønt om de da ser på de siste ti månedene, eller de tre siste årene, for å se etter 25% variasjon altså. Det vil jo HELT klart være 25% variasjon fra lønningene jeg har hatt nå, og det jeg vil få fremover. Har jo jobbet fullt + overtid, og nå til halv stilling. Har ikke papirer på noe annet enn min halve stilling.

Blir bare så frustrert, kjenner at jeg ikke har krefter til å måtte takle sjefer og alt en gang til.

Skrevet

Dette er helt klart ulovlig. Du har jo blitt avskjediget på dagen. Dette bør du ta opp med myndighetene, kanskje du kan ringe arbeidstilsynet eller gå til din lokale arbeids og-velferdsetat. Du skulle hatt kontrakt, og har krav på skriftlig, begrunnet oppsigelse. Graviditet er ikke begrunnelse god nok. Skriv et brev og klag på oppsigelsen/avskjedigelsen med en gang, og be om en begrunnelse. Skriv også ned hva som ble sagt i telefonsamtalen nå mens du husker det, så du har en form for dokumentasjon hvis du går videre med saken.

Hvis du ikke orker å ta opp kampen med arbeidsgiver må du i hvert fall registrere deg som arbeidsledig med en gang sykmeldingen går ut, sånn at du kan søke om dagpenger fra aetat frem til permisjon. Det blir sikkert en del styr med å skrive søknader til diverse jobber, og du må i prinsippet godta jobb hvor som helst i landet, men du får kanskje ikke så mange tilbud om jobb at det blir noe problem. Se www.aetat.no

Skrevet

Hvis du ikke får komme tilbake i jobb er det jo ikke bedriften der du ikke jobber som betaler ut permisjonspenger, men trygdekontoret. Dokumentasjon på inntekt har du på lønnsutskrifter evt. selvangivelse.

Skrevet

som jeg har forstått, så er en muntlig avtale like binende som en skriftlig.

det har akkurat vært en sak i danmark om en som ble sagt opp,mens hun var gravid.Arbeidsgivern sa at det ikke hadde noe med graviditeten å gjøre,men at det var nedskjæring. Det trodde ikke retten på,så de måtte vel betale henne litt over 200 000 kr tror jeg det var.

men det er en LANG kamp.

men jeg vet ikke hvilke rettigheter du har når du er vikar.

håper i allefall at det går bra.

Skrevet

Jesuuus, jeg blir helt matt av enkelte sjefer ..... Hvordan de i det hele tatt har fått stillingsbetegnelse sjef, er for meg et stort spørsmål...

Han har ilkke gjort riktig her i det hele tatt.... ta kontakt med T,K.....

Klag, klag, klag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...