Gå til innhold

noen som har fått velge mellom igangsetting eller KS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med mindre du har en fysisk grunn til å ikke føde vaginalt vil legene alltid annbefale vaginal fødsel.

Ks er en stor opperasjon med all risikoen det kan medføre.

Kan jeg spørre hvorfor du skal velge mellom de to tingene og ikke vente til det starter av seg selv eventuelt?

Har du født normalt tidligere sier de at igangsetting stort sett går mye greiere enn om du ikke har født før. En igangsetting er jo heller ikke akkurat farlig - men du rissikerer en mye hardere fødsel. Men det avhenger jo også mye av hvor moden kroppen din er for fødsel. Virker som om igangsatte fødsler på overtid går mye lettere enn igangsatte fødsler før termin. Logisk igrunnen.

Dersom ting ligger til rette for at en igangsatt fødsel vil gå greit vil vel ingen lege anbefale KS. Problemet er vel at legene vurderer risiko anderledes enn det vi kanskje ville gjort. Det skjer mye oftere enn ellers at en igangsatt fødsel ender med bruk av tang eller sugekopp. Mors risiko for kompliksjoner etter et KS er vel mye høyere enn den risikoen barnet blir utsatt for ved bruk av tang eller sugekopp, men på tross av dette ville ihvertfall jeg helt klart ha valgt KS fremfor å utsette barnet mitt for tang eller sugekopp - om jeg fikk velge.

Jeg har en lite god opplevelse bak meg med en igangsatt fødsel. Jeg ville nok likevel heller ha prøvd dette igjen fremfor KS. Samtidig ville jeg forsøkt å få til en "avtale" på forhånd om at terskelen for KS ikke er alt for høy dersom ting trekker ut og de f.eks. ser at babyen blir liggende alt for langt oppe i bekkenet, eller at mor er helt utslitt, slik at alt tyder på at enden på visa vil bli at h*n må hjelpes ut.

hei. jeg som skrev hovedinnlegget.

ville ikke ha KS fordi jeg har ikke angst for smerter og ønsker og føde vaginalt, MEN jeg ønsket meg igangsetting av fødsel før termin for de jeg ikke orker gå helt til termin/i værste fall overtid.!

fikk nå innvilget igangsettning, og for i neste uke besjed om når dette skjer.

tror det blir ca 1uke før termin, noe som er helt topp for jeg vil gjerne være moden og at babyen er klar til og komme ut:-)

herlig og vite at jeg snart har en dato på når jeg for baby jenta i armene mine:-)

grunnen til at jeg ville ha igangsettning av fødsel før termin er fordi ejg har angst noe skal skjer med barnet hver dag....hadde aldri orket og evt. gå overtid slik mange førstegangsfødende som meg gjør.

men gleder meg til selve fødselen da, er ikke redd smerter så KS hadde aldri vært et alternativ for meg siden jeg øsnker og føde normalt...

Hei, jeg ble satt i gang med 1.mann pga vannavgang og ingen rier etter 36 timer. Riene kom så ofte (8 på 10min.) etter at dryppet ble satt, at jeg ikke følte at jeg var tilstede engang. Fødsel nummer 2 startet av seg selv, og jeg var tilstede og følte at jeg hadde full kontroll. Jeg ville aldri bedt om å bli satt igang hvis det ikke var medisinsk nødvendig.

Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til med fødselen.

Annonse

Om det er pga angst for at noe kan skje med barnet ville jeg ihvertfall ikke valgt igangsetting FØR termin. En igangsetting før termin tar gjerne flere dager og er slitsomt både for mor og barn. At noen kan finne på å velge dette frivillig er for meg en stor gåte. De kan umulig riktig vite hva de gjør.

Hilsen en som lenge har vært livredd for at det skulle bli en ny "tvunget" igangsetting før termin også denne gang.

og hvem er du til og dømme? vet DU hva du gjør?? kan jeg heller spørre deg om

nå er det slik at jeg har jordmor på føden og blir nøye oppfyllt der hver uke så jeg tror de har mer peiling på hva de gjør enn du.

KS er mye farligere for mor og barn har de fortalt meg, det er en operasjon.

dessuten er jeg jo "moden" når de setter igang fødselen.

at slike fødsler ofte blir med vakkum (/ tang etc er jeg innformert om...men det er mye større risiko hvis jeg skulle tatt KS!

dessuten vet du ingenting om min angst, så hold de teite tankene dine for deg selv.

jeg er superglad for at jeg fikk tilbud om dette og at jeg for så meget god oppfølgning av jormødre og leger på sykehuset der jeg skal føde:-) :-)

synd at du hadde så store problemmer med babyen din at du måtte bli satt i gang! jeg har valgt dette frivillig og jeg gleder meg.!!

Forstår deg kjeme godt jeg HI.selv har jeg valgt ks siden jeg reagerte litt spesielt på igang setting.Nekter å gå overtid. Gikk 15 dager med førstemann og han holdt på å dø.Så denne gangen er jeg glad for å bli hørt på og at jeg får ks :0)

Massevis av lykke til med fødselen :0)

takk for støtte idefix:-)

tror ikke alle her inne forstår at det er grunnen til at man ønsker seg igangsettelse før termin/ks....

tanken på overtid skremmer vettet av meg også, jeg hadde aldri klart det.

naboen min gikk 13dager over tiden, og da hun fødte var ungen nesten blå...så det var på tide de tok vannet og hun fikk føde-

lykke til med KS ditt :-)

• 2 uker senere...

hei!

Jeg får også velge ved evt neste sv.skap, dette pga dødfødsel 17 dg på overtid for en tid siden. Jeg spurte legen hva som innebar MINST risiko for barnet og det var en vanlig fødsel ( så sant alt er normalt), derfor kommer jeg til å velge å bli igangsatt litt før tiden.. Smertene bryr meg ikke så lenge barnet mitt fødes friskt... Har vært igjennom en lang fødsel tidligere, så jeg vet hva jeg snakker om..

Synes de burde satt flere igang ved termin, det er alt for mange som går overtid og dette er en stor risiko for barnet..

Ønsker deg lykke til HI...

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...