Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #1 Del Skrevet 24. august 2006 Bare spør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #2 Del Skrevet 24. august 2006 Vin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommage♀♂ Skrevet 24. august 2006 #3 Del Skrevet 24. august 2006 Hva er det for et spm da? Begge deler frarådes jo. Det er nå satt en granse på 0 når det gjelder alkohol, for ingen vet hvor mye/lite som skal til før det er skadelig. Og alle vet jo at røyk er skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampen_ Skrevet 24. august 2006 #4 Del Skrevet 24. august 2006 om et glass vin eller en sigarett? ingen av delene er farlig.. men med vedvarende bruk er det helt klart vin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #5 Del Skrevet 24. august 2006 mamma røyket hele graviditeten med meg, og har da blitt ganske normal jeg; ikke allergi en gang... men klart det er jo bevist at det ikke er heldig. Nekter å tro at ett glass vin eller en røyk virkelig kan gjøre så stor skade....Jevnlig bruk derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariel81 Skrevet 24. august 2006 #6 Del Skrevet 24. august 2006 Røyk er verst! Et glass vin en sjelden gang i blant skader ikke fosteret, men sigarettrøyk gjør at fosteret får krampetrekninger for hvert drag man tar:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nehneh Skrevet 24. august 2006 #7 Del Skrevet 24. august 2006 Og alkoholbruk i svangerskapet kan føre til senskader på barna og fas (føtalt alkohol syndrom). Gjenomm jobben har jeg vært på seminar med noen av eksperten på graviditet, og de fortalte at alt av rusmidler er gambling nåe en er gravid. Noen tunge rusmisbrukere får friske barn, mens andre som har rusa seg en gang kan være max uheldige og få barn med rusrelaterte skader. Ikke vits i å ta sjansen. ) måneders avholdenhet er en god investering i et langt, friskt liv for barnet!! Lykke til videre i svangerskapene deres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nei! Ikke en til! Skrevet 24. august 2006 #8 Del Skrevet 24. august 2006 Men vi skal nok være litt forsiktige med å kalle det å ta ett glass vin for å ruse seg. Jeg drikker ett glass vin iblant. Det er kos og alt jeg trenger for å føle at livet ikke stoppet HELT opp med baby i magen. Jeg synes forøvrig det er et vrient spørsmål. Hva er verst - pest eller kolera? Synes røykedebatten her inne er utrolig dum. Folk blir kjempesinte og forsøker å sable hverandre ned. Hva i all verden hjelper det? Jeg røkte tidligere selv, og det er i hvert fall helt sikkert at hevede pekefingre og rynkede bryn IKKE fikk meg til å ville slutte. Det er dumt å gå ut fra at andre er dummere og mindre intelligente enn oss selv. De fleste gjør så godt de kan med livene sine. De som røyker, VET at røyk er skadelig (det ER veldig farlig for fosteret!). Men å bli sint, besserwissersk og frekk har sjelden hjulpet noen. Derimot kan det hjelpe å støtte og oppmuntre, og å si at det GÅR AN å slutte. For min del var det ikke veldig vanskelig, men krevde litt viljestyrke. Det fins i oss alle. Lykke til jenter - jeg håper vi alle klarer å være fornuftige jenter med barn i magen, uten å bli hysteriske på egne eller andres vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stirra ner 32+5 Skrevet 24. august 2006 #9 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg er enig med at det er et dumt spørsmål, for begge ting er skadelig for fosteret. Men vi vet ikke hvor lite eller mye alkohol som skal til for at barnet skal få alkoholskade, så jeg tror at et glass vin er mer risiko enn en enkelt røyk. Så lenge jeg har en skatt i magen, har jeg ikke problemer med å holde meg unna begge deler. Har en god vin i skapet, og den skal jeg kose meg med etter at jeg har blitt mamma igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #10 Del Skrevet 24. august 2006 Hvor ble det av "ingen spørsmål er for dumme"-moralen? Eksisterer kanskje ikke her inne. Syntes bare det var interresant å høre hva andre mener... Dersom man skulle høre på alt man hører er det jo knapt en ting man kan gjøre eller spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stirra ner 32+5 Skrevet 24. august 2006 #11 Del Skrevet 24. august 2006 Kanskje jeg formulerte meg dumt da! Mente som hun andre at det er som å velge mellom "pest og kolera". Jeg er absolutt for at en skal kunne stille alle mulige spørsmål her inne, så beklager hvis jeg ga uttrykk for noe annet. Jeg mener ikke at man skal være helt fanatsik i forhold til det en putter i seg under et svangerskap, men du stilte et spørsmål og ville ha svar. Og du fikk mitt svar. Akkurat alkohol og tobakk ser jeg på som usunt for meg selv, og kommer ikke til å gi noe av dette videre til den jeg bærer i magen. Det er mitt valg. På samme måten som jeg ikke hadde foret en baby med vin, drikker jeg ikke vin selv så lenge jeg deler kropp og blodomløp med en liten. Men enig med deg: det er veldig mange regler om hva en kan gjøre og spise...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #12 Del Skrevet 24. august 2006 Er ikke av de mest nærtagne her inne, så det går fint:-) Og takker for svaret ditt;-) Regnet med at det var ett spm som noen ikke ville synes noe om, iom at det noen ganger synes som det skal lite til før man blir "hugget" ned. De fleste spørsmål stilles nok med en baktanke, og for min del var det at jeg drakk før jeg visste at jeg var gravid. Har skjønt at jeg nok ikke er alene om det...Men det gjør at man kanskje filosoferer litt om hvor galt det kan være, så vet du det;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stirra ner 32+5 Skrevet 24. august 2006 #13 Del Skrevet 24. august 2006 Bra at det var no hard feelings! Jeg drakk et glass vin før jeg visste at jeg var gravid, og faktisk et par glass da jeg skulle ha førstemann.... Ingen av dem var planlagte. Tror det er veldig vanlig! Men nå er det stopp, etter det blå krysset ;0) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*trinity* Skrevet 24. august 2006 #14 Del Skrevet 24. august 2006 Litt rødvin sies jo på mange måter å være sunt da, om man holder seg til så små mengder at man ikke får noe promille å snakke om. Tror ikke det finnes noen sunne faktorer med røyk. Synes vi skal unne oss et halvt glass en sjelden gang jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria52 Skrevet 24. august 2006 #15 Del Skrevet 24. august 2006 Så det kom mange svar på dette innlegget, men vil bare kommentere dette temaet for det. Jeg røyket før jeg ble gravid, men sluttet så fort jeg kunne etter at testen ble positiv. Når det kommer til dette med ETT glass vin, så er mitt valg at det er greit. Men jeg vil understreke det at det er ett glass, lite glass, en gang i blandt. Og det er et glass jeg kan bruke mange timer på. Jeg snakket med legen min om dette og hansa det var HELT GREIT! Så ikke misforstå. Meget små mengder. Noe å nippe til.. Dette var min mening i alle fall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nei! Ikke en til! Skrevet 25. august 2006 #16 Del Skrevet 25. august 2006 Så klart et lite glass en lørdagskveld til god mat ikke er noe problem. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å sammenligne det med røyk og hvordan røyking skader fosteret. Når man røyker, skader man jo passasjeren i magen både der og da og på lang sikt, og dette er vitenskapelig dokumentert. Ingen har kunnet dokumentere at to centiliter rødvin på noen måte er skadelig. Når man har funnet en måte å være gravid på som funker og som gjør livet som gravid til den fine, behagelige tiden det helst skal være, tror jeg man skal la være å "spørre om lov" her inne, hvor det er så ufattelige hormoner i sving og hvor mange bare - som ønsker å være anonyme fordi de forstår hvor ekle de er - er ute etter å "ta" andre. Lev det livet som funker for deg, så lenge du ikke er til skade for livet i magen din, eller for omgivelsene ellers. Jeg tror ingen her ønsker å være dårlige mødre - og ingen trenger å få høre av andre at de ikke er bra nok. Drikk et glass vin og ta det med ro, og forsøk så godt dere kan å stumpe røyken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. august 2006 #17 Del Skrevet 25. august 2006 hei alle sammen! er ganske ny her. Jeg så dette innlegget og følte at jeg bare måtte svare. jeg var selv en røyker da jeg oppdaget at jeg var gravid. Jeg tenkte at det er jo så mange som røyker og det går bra og de får store fine barn. synes det var vanskelig å slutte, men jeg greidde etterhvert å trappe ned, for så å slutte helt. Vår datter kom dødfødt til verden i uke 42. Det første jeg tenkte på var at jeg hadde røykt i begynnelsen av sv.skapet, det var en ENORM skyldfølelse!! legene beroliget meg med at det ikke var det som var årsak, siden jeg hadde sluttet så tidlig og røykt så lite. Man tror dette er noe som bare skjer andre, men jeg har smertelig fått erfare noe annet. Hvis jeg ikke hadde sluttet og vært storrøyker hele tiden, hadde jeg ikke greidd å leve videre med den vissheten at det var noe jeg hadde gjort som var årsak til at barnet mitt døde. I et evt.neste sv.skap kommer jeg ikke til å gjøre NOE som en vet innebærer en risiko for barnet. En røyk eller et glass vin er vel ikke den store risikoen, men en vet at barnet ikke har det godt mens mor tar en røyk. Og hvis det er av en eller annen grunn er problemer med næringstilførselen til barnet, så forverrer man dette ved å ta en røyk. Det er sjelden at noen mister barnet sitt pga av røyk, men det skjer og man vet jo ikke på forhånd hvem det rammer.... Dette er ikke ment som noen moralpreken, men jeg VET hvor forferdelig grusomt det er å miste barnet sitt og jeg unner INGEN å oppleve det samme.... håper ikke jeg har støtt noen med innlegget mitt, det var isåfall ikke det som var meningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå