Loise 2barnsmor ღ Skrevet 29. august 2006 #26 Skrevet 29. august 2006 Huffja.. Jeg stresset med ammingen på sykehuset også.. Carina skjønte ikke dette med å suge.. Hun bare gapte og fikk puppen i munnen, men søg ikke.. Så en haug med sykepleiere og barnepleiere gjorde masse triks for å få henne til å sette i gang sugerefleksen.. hun ble jo født 3 uker før tiden, så hadde hun fått vente 2 uker til i magen hadde nok denne refleksen kanskje kommet på plass av seg selv..(Jeg kunne sitte i 30-45 min å jobbe med å få henne til å suge, og så plutselig tok hun tak og søg i 30 min, og da var vi utslitt begge to.. *ler*) Så jeg håper at nestemann suger av seg selv, da skal ammingen gå flott.. For jeg har positiv erfaring med selve ammingen.. Så det skal gå fint.. Tenk du har bare 20 uker igjen +- så spennende!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 29. august 2006 Forfatter #27 Skrevet 29. august 2006 Ja, det er sååå deilig å tenke på at jeg har kortere tid igjen foran enn bak meg ) For junior var problemet at puppene mine ble så utrolig overfylle med melk, slik at han ikke fikk ordentlig tak i brystvorten. Dersom noen hadde fortalt meg at jeg kunne håndpumpe litt for å "få frem" brystvorten hadde han fått tak mye lettere. I stedet klemte de puppen sammen i et håp om at han skulle få tak, og det var jo ikke særlig behagelig når de var så sprengte. Jaja, han fikk tydeligvis i seg masse melk på sykehuset alikevel, for selv med ammeproblemene var han kun 30 gram under fødselsvekten da vi skulle dra hjem (selv etter 6 store bleier fulle med bek)...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 29. august 2006 #28 Skrevet 29. august 2006 Ja, man lærer etterhvert.. Så nå vet vi at å håndpumpe litt kan være en grei ting.. småtten får i seg nok likevel.. Og man kan evnt ta vare på det man pumper, så de kan få det servert også. Jeg måtte gi Carina litt råmelk fra puppene i minikopp og litt MME på samme måten i starten. Hun var jo så liten, og melkeproduksjonen min kom ikke i gang før etter 2-3 dager ca.. Men jeg fikk masse god melk, så da vi dro fra sykehuset hadde hun tatt igjen fødselsvekten sin!! Det er litt deilig å være annengangs fødende.. jeg føler meg mere erfaren og føler at jeg kommer til å takle alt på en bedre måte nå,, med triks og erfaring i ermet! :0) Klem
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 29. august 2006 Forfatter #29 Skrevet 29. august 2006 Ja, jeg føler meg også mer sikker som annengangs. Denne gangen vet jeg mer hvordan jeg vil ha det, mens forrige gang hadde jeg egentlig ikke peiling... Jeg fikk forresten melk med en eneste gang han var født, så følte at det flommet over... Etterhvert brukte jeg Avents manuelle pumpe og så kjøpte jeg en Medela elektrisk pumpe, for jeg hadde alt for mye melk. Ga faktisk noe av overskuddsmelken min til min niese ett par ganger, ettersom søsteren min begynte å få litt for lite melk etterhvert (niesen er født ca tre mnd før junior). Før jeg fødte virket tanken på å gi bort melk helt merkelig, egentlig litt ekkelt, men da jeg så hvor sårt hun gråt fordi hun fortsatt var sulten var det en selvfølge at hun fikk litt ekstra fra meg... Ellers hadde jeg nok hatt fryseren full. Da junior ble ca 5 1/2 mnd flyttet han inn på eget værelse og etter det hadde han totalt puppenekt. Synes egentlig det var helt greit å avslutte ammingen da, for jeg slet mye med trøske da jeg ammet. Junior var like glad i flasken med mme, så overgangen der gikk forbausende greit.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 29. august 2006 #30 Skrevet 29. august 2006 Jeg fikk låne min søster sin Medela elektriske pumpe. For Carina ble raskt flink til å sove hele natten.. Og da var det greit å få pumpet seg før jeg la meg, så ikke puppene ble oversprengte på morgenkvisten.. Så jeg fikk et lite lager i frysen som jeg puttet i grøten hennes som hun fikk da hun var 6mnd og oppover. Hos meg ble det stopp i ammingen da tullemor var 9mnd. Da fikk jeg væskende sår på begge brystvortene.. De kom fra blå himmel, skjønner det ikke den dag i dag. Sånt er jo mere vanlig å få i starten liksom. Men jeg fikk det altså veldig sent.. DET var vondt.. Så jeg kuttet ned fra 2 til 1 puppemåltid over 1.5 ukes periode og så sluttet jeg.. Hun savnet ikke puppen.. Hadde jo i lang tid fått en flaske MME før hun la seg. Så puppen var ikke et savn.. og glad var jeg.. Da fikk puppene mine gro i fred.. Denne gangen skal min søster ha liten sågodtsom samtidig med meg. Vi har termin med 2 ukers mellomrom.. Så jeg må nok kjøpe min egen pumpe denne gangen.. Forrige gang var det 2.5 mnd mellom barna våre, og hun mistet melken tidlig. Så da kunne jeg låne pumpen... Jeg gleder meg sånn til å få vite kjønn denne gangen... Håper sånn på en av hver.. Men blir jo glad for en jente til også, selvsagt.. Vet du kjønn? Husker ikke hva du har sagt..
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 29. august 2006 #31 Skrevet 29. august 2006 ok, leste på toppen av samtalen vår at jordmoren din tror det blir jente.. Så stas da.. Håper hun har rett.. Det er liksom litt spesielt å ha en av hver!!! :0)
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 29. august 2006 Forfatter #32 Skrevet 29. august 2006 Ja, det er en liten jente denne gangen, trodde jordmor på ordinær ul... Jeg fikk også væskende sår på begge brystvortene, og legen sa det var trøske, men det ga seg aldri, samme hva jeg gjorde... Så da junior begynte å protestere i tillegg var det egentlig ikke noe problem å overtale meg hehe... Håper det blir bedre denne gangen. Søsteren min skal muligens ikke ha flere barn... i hvert fall ikke ennå, for de har hatt en mye vanskeligere periode enn oss. Da junior først kom ut var han snill som ett lam, mens de har slitt med kolikk osv. Jenta deres kom også med akutt keisersnitt, ettersom hun rett og slett aldri flyttet seg nedover fødselskanalen. Så søsteren min slet i over ett døgn før de utførte ks... Hun har nok fått såpass stor fødselsangst at hun er usikker på om hun vil ha flere barn....
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 29. august 2006 #33 Skrevet 29. august 2006 Oki,, da kan jeg skjønne din søster godt.. Hun har jo 2 barn nå,, og har gått gjennom mye. Så da kan det vel være godt å si stopp.. Ååååå,, måå bare dele..: jeg har kjent det første ordentlige sparket i kveld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er 13+1.. Så dette var forfriskende tidlig.. Kjente første sparket med nr1 da jeg var 15+6.. Jeg satt med laptopen på fanget og hadde den tett inntil magen.. Knøttet syns nok at det ble for liten plass til ham/henne.. Så jeg fikk et lite men bestemt spark.. *rørt* Så herlig å kjenne.. Det forsvant da jeg forandret stilling, men det kom noen svakere men tydelige dult igjen litt senere.. Virkelig morro..!!!!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 30. august 2006 Forfatter #34 Skrevet 30. august 2006 Søsteren min har kun hun ene som kom tre måneder før meg, men ja, hjun har gått gjennom veldig mye med henne... Så hyggelig at du kjente første ordentlige spark i går!!! I går ble jeg litt usikker, for syntes ikke babyen min hadde sparket noe særlig, MEN da jeg la meg ned for å sove var det tydeligvis dansefest i magen.... Da var det såpass mange spark at jeg måtte opp på toalettet ett par ekstra ganger og hadde vanskelig for å sovne... Tror at hun nå har kommet inn i søvnperioder, så hun er ganske så stille en god stund før det braker løs )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 30. august 2006 #35 Skrevet 30. august 2006 Åja, da leste jeg litt feil ang søsteren din.. Kjempebra at babyen din våknet til liv på kvelden.. sånn at du fikk bekreftelse på at alt er i orden... !!!!!! :0) Man blir litt bekymret når babyen endrer vaner, men som regel er det ingenting.. Vi snakkes.. klem
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 30. august 2006 Forfatter #36 Skrevet 30. august 2006 Ja, i dag har det vært full aktivitet i magen hele dagen, så i dag har jeg ikke vært bekymret... ) Var innom jobben min i dag og leverte (nok en) sykemelding. Siden jeg kommer til å være sykemeldt ut svangerskapet har jeg begynt å strikke litt klær til babyen. Vi fikk sommer-barn sist, så da trengte vi ikke noe særlig ulltøy, mens denne gangen blir det januarbaby, så da må hun få litt ulltøy. Ingen andre i famlien eller svigers strikker, så da er det opp til meg dersom babyen skal ha litt... Fant nettopp en oppskrift på en tovet babypose, så det blir muligens det neste jeg skal strikke ) Må få strikket noen sokker til junior først, men det går kjapt. Ellers er det ganske kjedelig å gå hjemme alene, men veldig deilig at junior har begynt i barnehagen, for da han var hjemme var jeg helt utslitt på ettermiddagen... Har du noen tips til andre fritidsaktiviteter? )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 30. august 2006 #37 Skrevet 30. august 2006 Å, så flink du er da,, Jeg kan ikke strikke annet enn sjal jeg *flirer* Fritidsaktiviteter er jeg ikke så flink på.. Kanskje scrapping? Eller å få seg en liten spasertur hver dag? Det hadde vært kos å lære seg å strikke ordentlig egentlig. Men jeg bør nok gå i strikke-klubb eller noe sånt hvis jeg skal lære ordentlig, for jeg har ikke tolmodighet til å lære meg alene. Jeg er jo så heldig at jeg er i supergod form. Bare litt trøtt.,. Ellers ikke kvalm og veldig lite plaget med bekkenet. Så jeg går i full jobb og har tullemor og pc å bedrive tiden med når jeg kommer hjem.. Bare nøyaktig 5 uker til UL nå... å så jeg gleder meg.. Har så lyst å vite kjønn :0) klem 13+2
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 31. august 2006 Forfatter #38 Skrevet 31. august 2006 Oj.. det siste døgnet har flydd avgårde... Var ikke noe særlig på internett i går kveld, for var ikke på så godt humør. Fikk brev i posten om at de har funnet celleforandringer i livmorhalsen min (for andre gang i dette svangerskapet), så jeg må fortsette å ta prøver hver 6. uke gjennom svangerskapet. Etter fødselen må jeg vente ca 3 mnd, og så er det mulig de må fjerne deler av livmorhalsen - alt dette for å forebygge kreft. I dag har jeg sovet lenge, for sovnet ikke før sent i går kveld, og så har jeg vært hos en BIM-/strikkevenninne ) I kveld spørs det om det blir noe mer bimming på meg, for mannen min skal på konsert, så jeg er alene med junior. Selv om han legger seg i 19-tiden er det såpass slitsomt å ha han alene på kvelden at jeg nok sovner ganske tidlig selv i dag. Håper det siste døgnet har vært bedre for deg enn for meg... Klem,
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 31. august 2006 #39 Skrevet 31. august 2006 Åååå Zoomer.. *trøsteklemme* Så utrolig kjedelig da... Selv om det kanskje ikke er noen ondartet forandring så blir det masse stress for deg.. Men bedre å gå gjennom dette enn å kanskje få kreft.. Håper det går bra for deg.. Krysser fingre for det!!!! Og så håper jeg junior var grei med deg så du ikke ble helt ødelagt trøtt i kveld... Jeg har hatt en slitsom dag på jobb, men en tilsvarende rolig dag hjemme.. Bare vært på sofaen i hele dag jeg.. Carina var på lekebesøk til tvillingkusinene sine. Og kom ikke hjem før halv åtte på kvelden.. Da hadde hun visst ikke sovet noen formiddagslur, så det var bare å gi henne kvelds og få henne i seng.. Så det ble ikke mye vi så til henne i dag.. Men men,, kommer en dag i morgen også.. Helt utrolig hvor glad man blir i barna sine.. Vi savnet henne i dag vi.. Mannen og jeg lå på hver vår sofa (trøtte) og tenkte på gullet vårt som er så søt og blid og vidunderlig.. Vi ble kjempeglad da hun endelig kom hjem. (Bestefaren kjørte henne, vi er uten bil for tiden) Formen er flott.. Jeg har det veldig fint for tiden.. Håper det går fort til jeg kjenner spark jevnlig.. Gleder meg sånn til å kunne kjenne hver dag at alt er i orden... :0)
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 1. september 2006 Forfatter #40 Skrevet 1. september 2006 Ja, det er selvsagt bedre å få ordnet opp i det nå enn at det kanskje utvikler seg til kreft, men det er kjipt med ekstra stress under svangerskapet. De celleprøve-testene er heller ikke spesielt behagelige å ta, og sist blødde jeg en uke etterpå (jeg blør veldig lett når jeg er gravid). Virker som om formen min kanskje er på vei til å bli bedre, for nå har jeg ikke kastet opp på flere dager ) Jeg har vært på shopping med moren min i dag og fått kjøpt parkdress til junior, samt masse andre ting vi selvsagt egentlig ikke trengte. Farlig å handle dagen etter lønningsdag hehe...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 1. september 2006 #41 Skrevet 1. september 2006 Hehehe, ja shopping med kortet fullt av penger kan fort bli en dyr fornøyelse.. Spesielt på salg og sånt.. *ler* Nå er jeg sulten og trøtt og litt småuggen.Kom hjem fra jobb for en liten stund siden. Gleder meg til middag.. Mannen lager gryterett.. Ha en kjempefin helg!!!!!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 2. september 2006 Forfatter #42 Skrevet 2. september 2006 Ja, det ble ikke sååå mye shopping, da, men det er nok fordi jeg ikke orket flere butikker... bekkenet ville ikke mer. Fikk kjøpt parkdress til junior på tilbud og det var nok det viktigste. Prøver for tiden å sette meg inn i hvilken type søskenvogn vi trenger, siden det bare blir 18 mnd mellom de to... Synes det er like vanskelig som forrige gang. Har blitt anbefalt OTH Urban Buggy og Phil & Teds sin 3e Twin, der de sitter ved siden av hverandre... Begge disse vognene er selvsagt dyre, så håper på å finne en på tilbud, eller kanskje brukt. Har blitt anbefalt å bestille fra Nederland også, men tror mannen min syne det er alt for dyrt... Vi får se hva det blir til slutt )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 2. september 2006 #43 Skrevet 2. september 2006 Ja, bekken problemer har jeg også. Ikke store, men nok til at jeg ikke orker masse spasering... Vi trenger nok en søskenvogn også, men jeg har ikke inspirasjon til å sette meg inn i temaet enda.. Men det kommer.. :0) I dag har jeg hatt besøk av min minste søster, hun er singel. Vi har gått på nærbutikken sammen, og laget middag og slappet av sammen..Hun sa at nå er det snart tid for en tantedag sammen med Carina.. ;0) Sånt liker vi vettu... Hun er og kommer til å bli en flott tante for mine barn!!!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 3. september 2006 Forfatter #44 Skrevet 3. september 2006 uff... sitter og feller noen tårer for historien til endeligenspire74, hun som fødte barnet sitt i uke 22. Sånne historier setter ting litt i perspektiv. Da gjør det pluteslig ikke så mye at jeg er kvalm og har bekkenløsning, så lenge babyen er frisk. Jeg får besøk av min søster og niese i morgen, for da er det planleggingsdag i barnehagen til junior. Vi skal slappe av, spise god mat og ha med barna på lekeplassen. Det er så flott at de to barna nå begynner å leke sammen og ikke bare hver for seg ) Det er jo kun tre måneder mellom dem, så de har ganske mye til felles... Niesen min skal snart begynne i barnehagen hun også, men tror det blir større overgang for henne enn det var for sønnen min. Hun har tross alt vært hjemme sammen med mamma'en sin i nesten 1 1/2 år først, så hun må endre sine rutiner/mønstre... f.eks. hun kan ikke få smokken sin hele tiden... Jaja, det er fint hun endelig har fått plass i barnehagen, for det er søren ikke enkelt her i Oslo...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 3. september 2006 #45 Skrevet 3. september 2006 Huffja, Jeg klarte ikke lese ferdig hele historien rundt fødselen til vesle Clara.. Det ble for tungt og tårene presset på. Ja, jeg sier det samme jeg.. Så lenge barnet er friskt så kan svangerskapet være som det blir.. Håper inderlig at jordmor kan si at :"alt er fint, barnet er friskt" om 4 uker når jeg skal til UL (4oktober) Klem
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 4. september 2006 Forfatter #46 Skrevet 4. september 2006 Ja, det må jo komme som et kjempesjokk... Følte spesielt med henne fordi jeg er 20+6 i dag, dvs nære uke 22... Og ja, får krysse fingrene for at alt er ok på din ultralyd om en måneds tid. Det går nok bra skal du se ) Nå har søsteren min og niesen min gått etter en veldig hyggelig, men slitsom dag. Det var egentlig søsteren min som skulle avlaste meg litt, siden det er planleggingsdag i barnehagen, men det ble jeg som måtte avlaste henne, for hun fikk et frykterlig anfall av migrene. Litt synd, men barna syntes å trives godt i hverandres selskap, og junior sovnet nesten med en gang de var ute av døren ) Jeg burde egentlig gjøre litt husarbeid nå som junior sover, men det var sannelig godt å slappe av foran pc'n med litt brus hehe...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 4. september 2006 #47 Skrevet 4. september 2006 Ja, vi får krysse fingrene,, at ikke jeg blir den neste med sånn sørgelig historie her på BIM.. Men jeg har en god følelse på at alt er i orden med babyen.. :0) Synd at søsteren din fikk migreneanfall da.. Men godt at barna kommer godt overens... Jeg vet akkurat åssen det der er... man skulle ha gjort så masse.. men slettes ikke alt blir gjort... Sånn er livet.. Fullt av ambisjoner... så får man utrettet noe av det.. Jeg klarte å sette på en vask med klær til mannen nå nettopp,, han skulle hatt flere rene klær for lengst,, men jeg har prioritert andre vasker først.. (Mannen har så masse svarte t-shorter og svarte boksere.. mens Carina og mine klær og undertøy er jo lyse.. så det blir liksom til at jeg prioriterer Carina og dermed mitt også først og så vasker for mannen etterpå hvis jeg har mere energi igjen *ler*) Nå herjer Carina i sofaen... hehehe.. Det er så kjekt å se på barn når de koser seg og leker for seg selv.. Vi snakkes.. klem 14+0
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 4. september 2006 Forfatter #48 Skrevet 4. september 2006 Herjer i sofaen, ja... Junior har akkurrat lært seg å krabbe opp i sofaen, men han har ikke helt lært seg hvordan han skal komme seg ned igjen på en trygg måte...hehe. Føler at denne uken er fullpakket med program... I morgen må jeg vaske klær og bake, for skal på foreldremøte i barnehagen i morgen fra kl 18-21, og skal ha med skillingsboller. Onsdag kommer bestevenninnen min på besøk - hun bor bare ti minutter unna, men hun har to barn + fulltidsjobb i turnus, så det er ikke alltid lett å sette av tid. Gleder meg skikkelig til noen timers koseprat. På kvelden er det BIM-treff på Egon i Oslo, så hadde tenkt meg dit - dersom formen holder seg bra. Torsdag skal jeg til Riksen på den fødselsforberedende samtalen, som jeg tror jeg har nevnt tidligere. Fredag er første dag denne uken uten planer. Lørdag til søndag skal junior være hos svigerforeldrene mine og mannen min skal på utdrikkingslag, så da får jeg endelig litt alene-tid ) Håper du får en mindre stressende uke enn meg )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 5. september 2006 #49 Skrevet 5. september 2006 Jeg husker den tiden ja. Da Carina kom seg opp men ikke ned.. Det har blitt litt knall og fall opp gjennom ja.. I dag er hun faktisk 19mnd (1år og 7mnd) og hun kan klatre både på sofa og spisebordstoler, løpe litt, gå over små fortauskanter, pusse tenner selv, bade selv osv..Så det er en fin tid å gå gravid med nr2 på syns jeg.. Begynte gutten din å gå tidlig? Carina gikk uken etter 1års dagen sin, så nå har hun jo fått øvd seg i 7mnd og blitt stor og flink jente.. Min uke er nok langt mindre stressende ja... Høres ut som at din uke kommer til å gå fort.. Jeg har senvakt i dag, tidligvakt onsdag & torsdag og fri på fredag.. Og av sosiale ting har jeg shopping med min søster på onsdag og BIM treff på søndag på plakaten.. Ellers er det temmelig planløst og rolig i min uke!! Og sånn liker jeg det. Får jeg for mye planlagt på en uke blir jeg nesten sliten bare av å se på uke- kalenderen,. hehehe Ha en fin dag.. klem fra Loise 14+1 (helt rart at jeg er påbegynt uke15 allerede)
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 5. september 2006 Forfatter #50 Skrevet 5. september 2006 Junior gikk for første gang for kun ett par tre uker siden, og da var han ett år og 1 1/2 uke gammel, så det var ganske likt!! ) Er utslitt nå, for har nettopp satt 65 skillingsboller til heving. Tenkte jeg likså godt kunne lage dobbel porsjon, for det er fint å ha gjærbakst i fyseren til uventet besøk. Tar med noen på foreldremøtet i kveld, noen får svigers til å kose seg med mens de passer junior og noen går vel med når bestevenninnen min kommer i morgen - for å ikke snakke om de mannen min spiser...hehe. Spørs hvor mye som faktisk ender opp i fryseren ) Nå må jeg snart begynne både stekingen av skillingsbollene og middagslaging.... Puh!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå