Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Så hyggelig å se deg over på 2. trimester ) Fikk jo så mye hjelp av deg på "bli gravid" siden, og er nå 19+2 med det jordmor tror er en liten jente (i følge UL). Babyen i magen min er veldig aktiv og sparker masse, akkurrat som storebroren gjorde da han var i magen )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Hei Zoomer.. Kjekt å se deg her også, at alt har gått bra!!!!!!!!!!! Så gøy at du får jente denne gangen da.. Fint med en av hver.. Det håper vi på også, men jeg blir like glad for en jente. Jeg er bare i uke 13. Så det er for tidlig å vite kjønn. Men jeg har hørt hjertelyd, så jeg vet at knøttet lever og har en fint sterkt hjerte.. Carina vil leke litt med meg nå, så jeg får stikke.. Ha det bra så lenge.. Klem 12+3
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Du er kanskje ikke så ofte på BIM zoomer?
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 25. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2006 jo, er egentlig veldig ofte på bim, men har vært litt opptatt de siste to dagene... ) Må jo ut og se litt på søsken-vogner, siden det kun blir 18 mnd mellom førstemann og januar-babyen.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Burde vel se på søskenvogner jeg også,, her blir det mellom 24-25 mnd mellom nr1 og nr2. Men akk nå frister faktisk ikke vogntitting
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 25. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2006 Nei, min bankkonto tilsier at jeg burde vente med vogn-titting, men måtte alikevel på BabyShop i dag for å kjøpe bodyer i str 92 til førstemann. Synes det er vanskelig å finne bodyer i store størrelser, og på Babyshop har de 3 for 99 kr... Kjøpte likså godt seks stykker, for vi har ingen bodyer i 92 fra før. Nå skal jeg ut i regnværet for å hente junior i barnehagen, så er det helg )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Jeg har jobbehelg ja,, jaja, det er no en slags helg det også *ler* Ha en fin helg!!
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Jeg har forresten tatt UL av knøttet mitt nå.. Er 12+4 og tok UL i dag på meg selv, Har skrevet et eget innlegg om det også... Det var såå stas å se den lille. Det er jo en helt perfekt liten baby i magen min-- Så rart å se. Jeg kjenner ikke noe særlig til den enda.. men bobling i magen har jeg kjent lenge. Gleder meg til jeg kan kjenne ordentlige spark!! Klem
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 25. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2006 Ja, jeg leste det i et annet innlegg. Heldig du som har muligheten til å ta UL på deg selv ) Jeg har fødeplass på Riksen og er med på Stork-prosjektet, så da får jeg 3 ekstra UL'er. Det er ikke meningen du skal få det føste gang (av fire under svangerskapet) du er der, men jeg fikk da også, så med den tidlige ultralyden jeg hadde i uke 6-7 (ble gravid rett etter sa) skal jeg totalt ha 6 UL'er i løpet av dette svangerskapet, mot bare én i forrige svangerskap. Mannen min kjente forresten spark på utsiden for en liten uke siden )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 26. august 2006 #12 Skrevet 26. august 2006 Kjekt å være med i prosjekt så man får ekstra UL. Jeg skal gjøre det samme.. Får 1-3 ekstra UL jeg da.. Har mannen kjent spark?! Så kjempekjekt.. Gratulerer.. Det er jo en stor begivenhet egentlig.. !!!!!!!!!!! Herlig når mennene kan kjenne knøttet også! Klem 12+5
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 26. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2006 Ja, han kjente endelig ett par spark ) Jeg skal forresten også inn til ekstra jordmor-samtale på sykehuset i begynnelsen av september. Førstemann kom etter 27 timer med rier, for jeg ble satt igang pga svangerskapsforgiftning. Det er mange ting jeg ikke er fornøyd med fra fødselen sist, så det skal bli greit å få en ordentlig gjennomgang og snakk om hva jeg ønsker denne gangen (nytt sykehus for meg, fødte på Ullevål sist, og skal føde på Riksen nå). Har vel mer fødselsangst denne gangen enn forrige...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 26. august 2006 #14 Skrevet 26. august 2006 Ekstra jordmor samtale er bra.. Lurt å gå igjennom siden du hadde så lang fødsel sist.. Skjønner at du har mere fødselsangst denne gangen da.. Håper de kan berolige deg, og gi deg gode tips om hva de kan gjøre bedre denne gangen.. Klem fra en stuptrøtt Loise som jobber helg og må komme seg i seng
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 27. august 2006 Forfatter #15 Skrevet 27. august 2006 Ja, det føles litt ekstra betryggende. Føler at de tar ekstra vare på meg på Riksen - jordmor (på ordinær ul som satt opp ekstrasamtalen) spurte t.o.m. om jeg var såpass skremt at jeg vurderte ks denne gangen, men jeg sa nei. Vi bor i 4. etasje uten heis, så det er nok best at jeg prøver meg uten ks...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 27. august 2006 #16 Skrevet 27. august 2006 hei Kroppen kommer seg fortere uten KS ja.. Så det er nok et lurt valg å prøve seg uten KS.. Kjempebra at de tar godt vare på deg på Riksen, det er godt å høre.. Jeg kunne ikke tenke meg KS med mindre det skjer noe alvorlig som gjøre at jeg MÅ. Det gikk jo så fint forrige gang, så håper det går like greit naturlig denne gangen.. I dag morges da jeg lå litt i sengen såg jeg at babykulen min (den er 15-20 cm stor nå) var skjev,, hehe, knøttet lå nok på ene siden av livmoren.. Det er så kos å se babykulen om morgenen.. Den mer eller mindre forsvinner når jeg reiser meg.. Faller bakover mot ryggen min og blir mere usynlig..
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 27. august 2006 Forfatter #17 Skrevet 27. august 2006 Min babykul er ganske så tydelig nå, selv om det sikkert er flere som tenker at jeg bare er litt feit hehe... Babyen sier klart fra at jeg ikke får ligge med press på magen lengre, og dersom jeg sitter framoverbøyd kommer det også ett spark nå og da. Hvor skal du føde denne gang, og hvor fødte du forrige gang? Jeg regner jo (forhåpentligvis) at denne fødselen går kjappere for oss begge, siden vi er annengangs. Legen sa også til meg at selv om jeg blir satt igang denne gangen kommer det til å gå mye fortere, for denne gangen vet kroppen hva den skal gjøre )
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 27. august 2006 #18 Skrevet 27. august 2006 Mitt knøtt er ikke sterk nok til å sparke fra enda. Men jeg mener å ha kjent et svakt dult av og til.. Gleder meg til det blir sterkere. Jeg fødte på Føden på Haukeland Kvinneklinikk (Bergen) sist, og håper jeg kan få velge Storken på samme sted denne gangen. Føden er for dem som har komplisert svangerskap eller må ha epidural osv, Storken er mere naturmetoden med akupunktur og badekar som lindring og mere "hjemmeomgivelser" på rommene.. Sist måtte jeg på Føden pga akutt svangerskapsforgiftning og jeg ble satt i gang med modningspille i uke37. Denne gangen håper jeg at jeg går tiden ut, kommer i gang av meg selv og at jeg ikke får sv.skaps.forgiftn.!!!!!!! Jeg hadde en veldig kort fødsel sist. 5t og 15min fra første rie og til hun var ute. Så hvis det går fortere denne gangen går det jommen unna. Da håper jeg at jeg ikke feilberegner tiden og blir for lenge hjemme.. Har ikke lyst på en hjemmefødsel.. *ler* Hvor lang var din fødsel sist? Brukte du noe sm.stillende?
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 27. august 2006 Forfatter #19 Skrevet 27. august 2006 Jeg ble også innlagt pga svangerskapsforgiftning og satt i gang med gele i uke 39. Fødselen tok hele 27 timer fra første rie, så jeg brukte det jeg kunne få av smertelindring... Fikk lystgass, petidin, saltvannspappler (som jeg ALDRI skal ha igjen) og til slutt epidural, for epidural var obligatorisk ved svangerskapsforgiftning på Ullevål. Jeg tør rett og slett ikke satse på en fødsel uten smertelindring etter den fødsels-opplevelsen jeg hadde sist, men håper at jeg kanskje ikke trenger like mye. På Riksen er det badekar på alle føderommene, så jeg har lyst til å prøve det dersom jeg får mulighet. Fikk ikke akupunktur sist, for de sa de ikke ville sette det pga svangerskapsforgiftningen, men jeg brukte det en del tidligere i svangerskapet sist mot kvalme.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 27. august 2006 #20 Skrevet 27. august 2006 Huffda,,, hørtes ut som du hadde det stritt sist ja.. Håper det går lettere denne gangen. Det gjør det nok, siden du har vært gravid før og kroppen husker litt igjen liksom... Jeg brukte ingen smertelindring, og det gikk fint. Tross så rask åpning. Jeg gikk fra 0 åpning til 8cm på 3 timer. Og så gikk siste 2 cm på under 30 min.. Så jeg må rett og slett ha en kropp som takler fødsel fint, for jeg følte ikke at jeg "hold på å dø" og jeg jobbet meg gjennom riene uten å måtte klage etter smertestillende.. Håper det går like fint denne gangen. For det var en drømmefødsel sist.. Så hvis jeg takler det like fint neste gang tror jeg at jeg skal dra inn til KK litt tidlig, for ellers kan jeg vel fort estimere tiden feil og måtte føde hjemme. Jeg fikk jo jevne rier med 5min mellom nesten fra starten sist.. Jeg var utrolig heldig når jeg tenker meg om---- Håper på det samme for deg denne gangen!!!!!!!!!!!!!!! En raskere og lettere fødsel.. Klem
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 28. august 2006 Forfatter #21 Skrevet 28. august 2006 Jeg tror at en av grunnene til at jeg trengte smertelindringene var at jeg rett og slett var kjempetrøtt når fødselen endelig begynte ordentlig. Fra 3 cm åpning til junior var ute tok det under 3 timer, men da var jeg som sagt så utslitt at jeg ikke orket å jobbe med kroppen. Denne gangen håper jeg at jeg får "delta" mer og jobbe bedre med kroppen slik at det blir en "lettere" fødsel. Ønsker mer kontroll over hva som skjer, for på slutten sist fikk jeg ikke ta noen avgjørelser, alle avgjørelser ble tatt over hodet mitt...
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 28. august 2006 #22 Skrevet 28. august 2006 Ja, når man ikke får jobbe sammen med kroppen ordentlig.. da blir det vondt og ekstra hardt.. Håper på en mindre langvarig fødsel for deg,,, sånn at du har krefter til å jobbe med riene.. Jeg er så spent på starten denne gangen jeg... Siden jeg skal være hjemme da.. og telle rier og sånt.. Sist telte jeg ikke, var jo ikke nødvendig jeg var jo allerede på sykehuset i en god seng..Så det blir spennende å komme i gang (tvitvi) av seg selv denne gangen. (Mot å bli satt i gang sist) Klem 13+0
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 28. august 2006 Forfatter #23 Skrevet 28. august 2006 Ja, jeg er også spent på starten denne gang...var jo også på sykehuset sist... Vannet til en venninne av meg gikk mens de var på IKEA!!! Håper jeg ikke får en like dramatisk begynnelse. For søsteren min gikk vannet i sengen hjemme, og det er visst ikke heller ønskelig - tok tid før de fikk ordnet sengen sin etter det... Håper egentlig jeg kan bli hjemme så lenge som mulig denne gangen, for er ikke spesielt begeistret for sykehus. Ønsker også å dra hjem forholdsvis kjapt etter at babyen er født, dersom det går bra med oss begge to. Følte sist at jeg ikke fikk roen på sykehuset, og ammingen kom først ordentlig igang da vi var hjemme igjen, så ønsker å komme hjem til trygge omgivelser, slik at vi kan få roen over oss.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 28. august 2006 #24 Skrevet 28. august 2006 Ja,, håper vannet mitt går på "en fornuftig" plass.. *ler* Sist gikk det i sykehus sengen.. Min venninne fikk det i sin seng, vannet gikk før hun stod opp på morgenen. Men hun hadde vært lurt å legge "tisselaken" under det vanlige lakenet.. Og gikk raskt ut av sengen når hun skjønte at vannet gikk.. Så der i gården kom det ingenting på selve madrassen... Jeg har kjøpt inn tisselaken selv også,, greit å ha i sengen på slutten just in case.. Jeg også har lyst å være hjemme så lenge som mulig, men ikke for lenge.. Jeg hadde jo en rask fødsel sist, og det blir jo bare 24 eller 25 mdn mellom barna mine. Så jeg tror ikke neste fødsel kommer til å ta veldig mye lengre tid enn sist. Ikke i teorien i alle fall, man sier jo at nr2 ofte kommer fortere... Så jeg tør rett og slett ikke være hjemme for lenge.. Jeg måtte være en uke på sykehuset sist pga blodtrykket.. Denne gangen vil jeg nok komme meg hjem raskere enn det. Men samtidig så har jeg det ikke direkte travelt. Greit å få samlet litt krefter før "hverdagen" som 2barnsmor begynner.. Hos oss kom heller ikke ammingen ordentlig i gang før vi kom hjem.. Jeg inbiller meg at det kommer til å gå bedre med nr2. Håper det.. Ha en fin kveld!
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 29. august 2006 Forfatter #25 Skrevet 29. august 2006 Jeg har også kjøpt inn tisselaken, for sikkerhets skyld... Gjorde det før førstemann var født og brukte det en del rett etter fødselen, for jeg lakk såpass mye melk i løpet av natten at det rant igjennom bh og ammeinnlegg... Da var det kjekt å bare kunne bytte laken, og slippe å rense madrassen. Ja, det er jo mulig at andremann kommer kjapt her også, for de sa sist at dersom kroppen min hadde fått lov til å starte av seg selv ville det tatt mellom 3-7 timer... Så får se hvor høy i hatten jeg er når vi kommer til stykket ) Ammingen kommer nok til å gå lettere for oss begge to denne gangen - om ikke annet vet vi hva som fungerer og ikke fungerer for oss. Vi trenger kanskje ikke spørre så mange spørsmål osv på sykehuset. Sist kom jeg hjem med helt blå pupper (blåmerker) etter velmenende jordmødre skulle hjelpe meg med ammingen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå