Gå til innhold

4 mnd kontroll! Han var OVER 10 KILO!!!!

Anbefalte innlegg

4 mnd:

vekt: 10040 g

lengde: 66 cm

HO: 44

Fødsel:

vekt 4270 g

lengde: 51 cm

HO: 38

(på 6 uker var han 6020 og 56 og 12 uker var han 8410 og 62)

Hjelpe meg som han vokser, det må jo dempe seg snart! Skulle tro det var rein kremfløte i nussene mine, hehe. Det percentilskjemaet er jo sprengt, han er ikke innenfor strekene engang.

Helsesøster er bare glad og blid, hun sier det ikke gjør noe siden jeg fullammer. Men jeg trodde virkelig at det skulle begynne å demme av etterhvert.

Greit nok. han har gått ned fra å legge på seg 400 g i uken til 250g i uken, but still, det er mye.

Noen fler med store babyer, gjerne som er eldre og, som har litt erfaringer med hvordan det utvikler seg seinere??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048648-4-mnd-kontroll-han-var-over-10-kilo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei - det var var litt av en godklump (he-he). Vi har også store barn, men ikke fullt sååå store da. Eldstemann veide 4680 ved fødsel og var en skikkelig kraftplugg hele veien. Nå er han snart 2 år, og veier 16 kg fordelt på en ganske lang kropp, så han ser absolutt ikke tjukk ut. Han har strekt seg veldig i sommer og den lille "bulemagen" de ofte har, er borte. Har vel bare kraftig beinbygning, tenker jeg.

Lillesøster er 3 mnd og veide 4670 ved fødsel. På 3.mnd kontrollen veide hun 7290 gram og var 63,5 cm. Blir spennende å følge henne også.

Synes ikke du skal bekymre deg så mye. Ser ut som gutten din er lang han også, og da vil jo alt fordele seg litt bedre. Hs ser fort om det ikke er samsvar på lengde og vekt, og siden du fullammer så er dette sikkert ingenting å tenke på.

Annonse

ok, kanskje det ikke spiller noen rolle, jeg bare husker fra min første,da spiste jeg veldig usundt og babyen min var veldig stor.

Med andremann spiste jeg sundt og han var normal, menr ikkë like glupsk som broren..så jeg vet ikke om det har noen sammenheng.

Jeg skal på 4 mnd kontroll i dag og er mildt sagt meget spent på å legge minsten på vekta ja. Han var 7560 og 63 lang ved 3 mnd. Og han har ikke krympa for å si det sånn. Jeg fikk også beskjed om at vekta ikke betydde noe så lenge jeg fullamma så vi får stole på at det stemmer.

Jeg sier bare: de er så forskjellige. Idiotisk med disse skjemaene en går og henger seg opp i! Amme ungen din du, det han vil ha! Og tenk heller over å gi han sunne vaner når du begynner med variert kost. Noen blir knalltjukke på mm/ mme, mens andre ikke.

Jeg har hatt to tynne babyer og har virkelig fått høre det på helsestasjonen! Eldsta var 8,3 kg på ett års kontrollen! I dag er hun 8 år, 1, 40 lang og 24 kg! Altså veldig lang og veldig tynn. Men absolutt frisk og rask og veeldig aktiv.

La barna være som de er, men som sagt, viss han fortsetter å legge så godt på seg så vær nøye med valg av riktig og sunn mat. Men det gjelder jo forsåvidt alle....

Kos deg med klumpen!

Annonse

Han var jo kjempenulig da:) La ham spise og kose seg du:)

Klumpen min veide 8,1 kg og var 64 cm på 3 mnd kontrollen. Han veide 3500 g og var 50 cm da han ble født, så han er en ganske stor baby han også nå, men det kommer nok til å gå seg til når han blir mer aktiv og begynner å krabbe og gå:) Disse skjemaene skal en ikke bry seg altfor mye om tror jeg:)

Tror IKKE du skal bekymre deg. Det finnes utrolig mange store babyer og - utrolig få som er stor pga sykdom som nevnt over.

Alle babyer i vår familie har vært omtrent på denne størrelsen :o) De er IKKE tykke i dag!

Vår gutt er nå snart 6 mnd. På 4 mnd kontrollen var han 9405 g, stor han også som du ser! På 5 mnd, hadde det roet seg litt, og han la seg da på øverste kurve, 10605 g.

Før gikk det rett opp, slik som med din gutt. Så, tror at dette roer seg etter hvert! Ingen grunn til bekymring :o))))

Dette med snopspising og amming har ingenting med saken å gjøre. Du har næringsrik melk - og der er fordi du spiser SUNT!!!!!

Lykke til da!

hehehe her var det en del innlegg til å flire av ja;) men men som sagt her før babysene er forskjellig så det nytter ikke å sammeligne, alle har sin egen kurve uansett om de ligger over eller under gjennomsnittet... min første mann var en god klump som lå godt over gjennomsnittet, han er 5 i dag og lang og slank som faren, lille gullet på 11 uker er 7 kg og blir nok rimelig lik storerbroren ser det ut som;)

nå ble jeg skikkelig provosert!! Har selv en skikkelig go'gutt på snart 4 måneder som veier 9,6kg og det eneste godteri jeg spiser er frukt og grønnsaker. Så du som mener at barn blir tjukke p.g.a. mor spiser søtsaker - du har vist ikke peilling på hva du snakker om!

Ho ho, kjempefin gutt!!! Min lillebror veide 8,9 kg på 3 mnd.kontrollen!!! Han er i dag en nydelig, noprmalvektig gutt på 12 år, hengslete forballgutt;o) Mamma ammet han på morgen og kveld til han var 2,5 år, så han var GOD å rund;o)

Går nok bra skal du se;o) Vær stolt av go'ingen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...