Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, sliter sånn med ingen eller veldig lite nattesøvn p.g.a armen som sovner og værker som et h.....om natten.

Legen sier det ikke er noe å gjøre med (og at det går bort etter fødsel), men er det noen av der som vet om noe?? Som har hatt erfaring med det samme? Noe som har hjulpet....?

Begynner snart å blir desperat her?? Har tross alt 100 dager igjen.........

Håper noen vet noe!!! Hjeeelp meg....

klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Popkind :)

Carpal Tunnel er noe jeg kjenner godt til ja. Jeg hadde problemer med det samme forrige svangerskap, og kjenner allerede tendensene denne gangen også.

Carpal tunnel kommer som du kanskje vet av at nervene blant annet i håndleddene blir liggende i klem pga vann i kroppen. Har man hypothyreose (lavt stoffskifte) som jeg har, har man større risiko for å utvikle CT under svangerskapet. Det føles som om armene dovner bort, hos meg ble det såpass ille at de siste tre ukene før fødsel hadde jeg overhodet ikke gripeevne - kunne verken rette ut fingrene helt eller knytte neven fullstendig. Knytte sko? glem det... :)

Hos de aller, aller fleste forsvinner plagene etter fødsel, fordi vannet i kroppen blir "utløst". Jeg fikk tilbake gripeevnen bare noen dager etter fødsel, og 3 uker etterpå var alt som normalt igjen.

Det er ikke stort å gjøre med dette - men et par viktige tips kan du likevel få: DRIKK MASSE VANN!!! KUTT NED PÅ ALT UNØDVENDIG SALT I KOSTHOLDET!!! Ikke spis potetgull. Ikke salt maten mye. Spis heller syltetøy enn salami på brødskiva. Osv.

Hvis plagene blir veldig ille, kan operasjon være en løsning. Hvis nervene blir liggende lenge og alvorlig i klem, kan det nemlig medføre varige nerveskader, og da vil nok ikke problemet løse seg så lett som legen din påstår. Personlig har jeg utrolig lite lyst på operasjon... jeg har hørt at det er relativt ukomplisert, men det er jo likevel et operativt inngrep i håndleddene... vil gjerne ha håndleddene så friske som mulig til fødsel jeg! Man skal jo presse og greier - selv med CT var det mulig å holde i et håndtak og presse. Det kunne jeg nok ikke greidd med ferske operasjonssår...

Andre småtips for å gjøre hverdagen litt bedre er å få gubben til å massere føttene dine hver kveld. Uten mannen min tror jeg ikke jeg ville greidd å gå på slutten... Sett deg/legg deg i sofaen med beina høyt (høyere enn hjertet, ikke opp mot taket hehe). Legg ei pute under beina om natta. Prøv med støtteskinner (fås kjøpt på apotek/hos bandasjist), dette hjelper for noen. IKKE SPILL BORDTENNIS ELLER BEGYNN Å STRIKKE!!! dette er bevegelser som framprovoserer nervepresset i håndleddene. Dvs unngå denne typen bevegelser så langt det lar seg gjøre.

Dette svangerskapet har jeg bestemt at jeg skal ha 40% sykemelding fra og med uke 24, og gå ut i permisjon fra ca uke 31/32. Dette for å unngå unødvendig belastning på håndleddene. Hva som helst for å slippe varige nerveskader!

Oj dette ble langt.. hehe... håper du fikk litt hjelp?

hilsen en som desperat håper å unngå CT-operasjon........ :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/#findComment-6048204
Del på andre sider

Oj jøss så mange gode tips - Har allerede fulgt dette med vann, lite salt.... osv. men den skinnen skal jeg nå løpe å kjøpe... Er det noe man kan bruke på natten?

Tusen takk for langt innlegg - og håper virkelig du slipper å slite med det denne gangen..

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/#findComment-6048796
Del på andre sider

Skinnen kan godt brukes om natta ja :) Det gjorde jeg innimellom, mest fordi den har ei metallskinne langs håndleddet som gjorde at hvis jeg la meg på hånda i søvne, så ble ikke hånda så flatklemt som ellers.

Altså - poenget er å kjøpe den håndleddsstøtta med skinne i :) spør på apotek/bandasjist, de har vanligvis peiling.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/#findComment-6048950
Del på andre sider

Hei, var også plaget av CT syndrom i mitt forrige svangerskap. Prøvde alt av råd, kjøpte også skinnen. Vær obs på at skinnen ikke alltid er like bra for alle, den er i utgangspunktet ment for personer med betennelse i bandet som holder disse nervene på plass i håndleddet. Det er jo i grunn ikke betennelse som er problemet når det er vann i kroppen som forårsaker CT under svangerskapet (selvom effekten er den samme - bankende smerter, fullstendig numne fingre/hender, problemer med å bøye fingre osv.). Jeg syntes faktisk at skinnen gjorde det verre i og med at den festes ved å stramme bånd rund hånden/håndleddet, dermed hindret den blodsirkulasjonen og drenasjen fra hendene enda mer...

Når jeg var plaget som verst (rundt 7. - 8. måned) tullet jeg isposer inn i kjøkkenhåndklær og surret det rundt hendene...fungerte...på dagen prøvde jeg om det var mulig, å sitte med hendene høyt - anbefales ikke på offentlige steder ;)

En (mager?) trøst kan være at det virker som om problemet tilslutt ble "mettet" - selvom det ble vanskeligere og vanskeligere å bøye fingrene etter hvert, ble ikke smertene så intense!!

Det mest utrolige var hvilken fantastisk rask bedring det ble bare DAGEN ETTER fødselen.

Lykke til (sitter og venter på at CT skal ramme meg igjen denne gangen...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/#findComment-6050706
Del på andre sider

Annonse

oj - det med isposene var jo en kjempeide! tusen takk :)

vet forrsten det med skinnene - men jeg har ganske smale håndledd fra før, så selv med hevelser så gikk det greit å spenne skinna på løst. Jeg hadde ikke stor hjelp av den på dagtid, men brukte den innimellom på natta. Fordelen med skinnen er at metallplaten i den hindrer sidelengsbevegelser i håndleddet (slik som ved strikking o.l.), som kan forsterke problemene.

Vi får krysse fingre (så lenge de ikke er så hovne at de ikke kan beveges hehehe) for at vi snille jenter slipper billigere unna denne gangen :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6048018-carpal-tunnel/#findComment-6050850
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...