Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Har hatt veldig vondt i det ene brystet/brystvorten de siste dagene. En stikkende/skjærende smerte, og det gjør selvfølgelig kjempevondt når barna (tvillinger) suger. Er ikke sår på brystvortene. Nå må jeg pumpe det brystet som er vondt og gi på flaske, men lar de suge av det andre på omgang. Leste litt på ammehjelpen og kom fram til at det kan være utdrivningssmerter. Noen som har erfaring med det? Det står at smertene vil forsvinne hos de fleste innen 6-12 uker. Hallo, jeg kan ikke ha så vondt i brystet så lenge... *snufs* Det fins ikke noen type behandling da, akupunktur eller noe? Hjelp!
Blomman Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Kommer smertene en liten stund etter at du har lagt til - idet melka kommer? Ja da er dt utdrivningsmerter. Her varte det vel ca tre mnd. Kjente det mye bedre nå på nr tre enn med de første. Men du har nok mere vondt enn meg. Kan du prøve å legge på varmepakninger ? ( bestille deg feks ammehjelpens varmeputer - kjempekjekke greier) Fjummsi her inne mener jeg hadde vondt - vi roper på henne! Sopp er og en stikkende smerte - men som kjennes etter amming og. Har barna et hvitt lag i munnen som ikke kan skrapes bort? Da må dere alle tre behandles. Sopp behøver ikke synes på mor - men kjennes. Smerter uten noen klar årsak etter amming kan og være melkeoppfylningsmerter - helt ufralig - men veldig ubehagelig. Ta gjerne kontakt med ammehjelpen - pr epost -telefon eller chat når den er åpen.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Smertene kommer med en gang barnet tar tak i puppen. Kjennes vel igrunnen ut som sår brystvorte, men den ser helt fin ut! Ser helt lik ut som det andre brystet som ikke er vondt. Og når jeg ikke ammer kan jeg kjenne en isende/stikkende følelse. Skal være sagt at jeg har mye melk, og forrige uke hadde jeg brystbetennelse i det brystet som nå er fint, fikk pencillin for det. Har prøvd å legge varmeflaske på brystet og drikke svart te før amming uten at jeg syntes det hjalp noe særlig.
Blomman Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Siden du har antibiotika kur er jeg ganske sikker på at det er sopp. Da bør både du og bebiene dine behandles.smør brystvortene med naturell yoghurt/ evt surmelk etter hver amming, + at du pensler munnen til babyene noen ganger daglig. ? at du drikker det eller biola. Bruk engangs ammeinnelgg som skiftes ved hver amming! Kok evt smokker og leker de har hatt i munn jevnlig. Bh og evt ullinnlegg må vaskes på min 60 grader (inkl håndkle) Bruk ikke ullinnlegg rett på brystet mesn du har sopp - dt gror godt i ull. Hvis ikke denne kuren hjelper kan du gå til legen å få rspt på mycostatin mikstur til babyene ( 1 ml x4 evt vannes ut og gis oftere, er litt sterk smak) Du skal ha salve (helst ikke krem, den må vaskes av før amming), den må ikke vsakes av, (forskjellige innholdsstoffer - informer gjerne lege og si at ammehjelper har gitt deg informasjonen). Salven smøres etter hver amming. behandling i minst 3 dager etter symptomfrihet. les på ammehjelpen.no amming fra a-å trøske/sopp lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Takk så mye for svar! Kan ikke se at barna har noe hvitt "belegg" i munnen, eller se noe på brystvortene, men det kan vel være sopp allikevel. Skal prøve rådene dine og håper det hjelper, for dette er ikke deilig! Takk igjen!
Blomman Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Da er det nok bare du som har sopp foreløbig..... Sopp på brystene behøver ikke å synes - bare kjennes. Og både yoghurt/surmelksbeh og evt mycostatin er ufarlige kurer. Mycostatin tas ikke opp av kroppen, det går rett gjennom mage tarm systemet til babyene nesten uten at noe absorberes. ( og husk at sopp smitter veldig lett og kan spre seg til ulike deler av kroppen, feks nedentil- da må du nok muligens ha tablettkur - hvis legen er usikker på hva han gi ammende sjekker han på relis.no eller tar komtakt med nasjonalt kompetansesenter for amming på rikshospitalet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå