Gå til innhold

mer info om bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 10 uker på vei, men litt bekymret for bekkenløsning. Jeg har noen smerter som passer til beskrivelsene under, men er litt stressa over at jeg ikke kan finne en skikkelgi symptomoversikt + noen tips om hva en kan gjøre for å forebygge en begynnende bekkenløsning. Moren min har vært plager med dette, og legen fortalte at slikt kunne gå i arv. Da jeg sa at jeg hadde smerter spurte han om jeg fortsatt kunne være i jobb. Det greier jeg jo, jeg sitter på kontor.. Men det må da være noe en kan gjøre for å forebygge dette? Tips? Noen som har sett ei nettside eller noe? I barnimagen fra a til å står det bare at foreningen for bekkenforløste synes det er viktig at slike plager blir forebygget og behandlet. Ikke så veldig informativt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6046405-mer-info-om-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gravide har jo bekkenløsning siden det betyr at bekkenet blir mer bevegelig, men det er først når man begynner å få vondt at man kaller det bl. Hvor man får vondt og hvorfor er jo veldig individuelt, så er vel kanskje derfor man ikke finner så mye generell info om det. Både jeg og fysio var overbevist om at jeg hadde bekkenlåsning, kunne nesten ikke gå. Men etter en del undersøkelser fant hun ut at mine problemer var muskulært, hadde fått 'låste' muskler som følge av bl. Jeg fikk beskjed om å ikke gå turer eller trene i det hele tatt. Jeg har jo overbelastede muskler i bekkenet så må ta det mest mulig med ro. Men det er så individuelt så ville nok gått til fysio tidlig for å høre hva som er best for deg. Skulle ønske jeg hadde gjort det i hvert fall, hadde sluppet mye vondt da...

Det du kan gjøre er å lytte til kroppen din, og hvile hvis du har vondt. Får du ganske vondt hver kveld eller det blir verre for hver dag, tyder det på at du belaster bekkenet for mye i løpet av dagen. Er også lurt å ikke gjøre så mye husarbeid, spesielt støvsuging og gulvvask.

Lykke til !

Jeg også kjente de symptomene ca like tidlig som deg. Hos meg forsvant de i noen uker. Men rundt uke 25 kom de tilbake ganske kraftig. I uke 28 måtte jeg sykemelde meg helt. Jobber i barnehage og det er ganske dårlig forenelig med bekkenløsning. Er nå i uke 34 og blir full sykemeldt helt frem til permosjon. Trener i vann 2 ganger i uka og får fysioterapi 1 gang. Det gjør godt !

Mitt råd er : hvis det finnes fysioterapauter i nærheten av der du bor som driver med gravidtrening.... begynn der så for som mulig. Da vil du få masse tips om hvordan du kan styrke bekkenet og bekkenbunnen best mulig.

Jeg bor i Tønsberg, og der har vi noe som heter Active Fysioterapi. Utrolig dyktige folk.

Hvis man får henvisning til fysioterapi av legen, så er behandling og trening gratis også. Også får man gratis behandling et halvt år etter fødsel også hvis man har behov for det. Der jeg går tilbyr de også mor og barn trening etter fødsel. I og med jeg har den henvisningen, så blir det treningstilbudet også grstis. Det er ganske så bra synes jeg.

Hei!

Det var jeg som skrev innlegget. Ser nå at jeg skulle kostet på meg å lese det om igjen for å få bort de verste skrivefeilene. Tusen takk for gode råd. Skal til jordmor om en måned, men kan jo prøve å få meg en rekvisisjon til fysio nå. Hadde vært greit å vite om det feks er smart å svømme eller trene rygg, mage eller kjernemuskler. Får prøve å få noen smarte svar fra fysioterapeuten. Var på kampsporttrening i går med mye høye spark, og det fungerte kjempe bra. Satser på at det bare er litt muskelvondt jeg kjenner nå;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...