Gå til innhold

Nok et innlegg ang. røyking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det så vondt, for jeg klarer faktisk ikke å slutte.. har klart å kutte kraftig ned, men de siste 5 pr dag blir jeg faktisk ikke kvitt. Er så lei meg at jeg har lyst å grine, vet jo at det er utrolig dumt det jeg driver med. Er i 5+3, og kunne ikke hatt svartere samvittighet...

Og til en del av dere som har tenkt å svare meg nå med hvor dum og uansvarlig jeg er, så vet jeg det fra før, så dere behøver ikke svare.

Men kanskje noen leser dette som har sluttet selv.. hvordan klarte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på én ting: Hva er det du tenker akkurat når du tenner røyken og tar det første trekket?

 

Smaker det godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har gått lenge nok etter sist røyk, smaker det faktisk godt ja.. men prøver nå som jeg absolutt vil slutte og innbille meg selv at det her smaker pyton. Hjelper litt faktisk, men desverre ikke nok. Har så lyst å bare bestemme meg for at fra i morgen av skal jeg ikke røyke mer, men så kommer morgendagen da.................dritt!!!!! vil ikke skade babyen min!!! eller meg selv mer for den saks skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde det slik som deg når jeg var gravid. Men fra jeg var 4 uker på vei så klarte jeg mer eller mindre å stumpe røyken.

Det som virket for meg var å alltid ha en røykpakke liggende hjemme, for på den måten ble jeg ikke stresset av å ikke ha røyk tilgjengelig. Men vær gang suget ble for ille, tok jeg frem en røyk og lovet meg selv å vente 10 min før jeg tente på......Jeg kan love deg at du rekker og tenke igjennom hele registeret av missdannelser på denne tiden, og et røykesug varer ofte ikke mer en 5-10 min.

( Det gikk også ned en god del erstattninger i form av snoop og annen mat...stangselleri virker greit...)

Men uansett.. Legen sa til meg.. at hvis mor blir veldig stresset og irritert av å kutte ut er det nesten bedre for barnet om du kan holde deg til noen få røyk om dagen....

 

Jeg vet det er knalltøfft!! sitter nå og funderer på en ev ny graviditet for min del, men.. da har jeg først en jobb å gjøre med røykingen min og......

 

Lykke til !!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil bare fortelle deg om hvordan jeg slutta å røyke.

Har hatt røyken som fast følgesvenn i 5 år, og har blitt gla i røyken.

Den hører liksom med.

Men da jeg fant ut at jeg var gravid, så var det det første jeg tenkte på, å slutte å røyke.

Jeg begynte som deg, å trappe ned for å gjøre overgangen enklere.

Dette gikk fint!

Når jeg skulle slutte helt, så fortalte jeg til en kollega jeg har på jobb at jeg var gravid. Dette holdt meg fra å røyke på jobb.

Fortalte det til familien, og det holdt meg fra å røyke hjemme.

Sambo har også vært en støttespiller i dette, da han har hjulpet mye når suget har meldt seg.

 

Har i tillegg tenkt på hvordan man lukter etter å ha tatt seg en røyk, da jeg kjenner det fortere på andre nå en jeg gjorde før. Det er jo ikke en særlig behagelig lukt. Tenkte på de stakkars folkene rundt meg som måtte leve med at jeg luktet slik!

Har også begynt å spare de pengene jeg ellers ville brukt på sigg. Pakker de på et glass, og ser hvor mye det blir.

Ellers er det viktig å ikke belønne seg selv med en røyk.

"Nå har jeg ikke røyka på 2 dager, da fortjener jeg en røyk."

Det blir ikke bra.

 

Ellers vil jeg bare si til deg, ikke stress deg selv opp over dette.

Det er heller ikke bra for barnet at mor er stresset, og heller ta deg en røyk i ny og ne, enn å strsse deg selv opp over dette.

Ta en dag av gangen, tenk at idag skal jeg være røykfri!!

Sett deg små mål i løpet av dagen, og du skal se du klarer å nå de. =)

 

Ønsker deg masse masse lykke til, og jeg vet du kan klare det!

Jeg vet hvor vanskelig det er.

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg vil anbefale deg boka "Endelig ikke røyker" av Allan Carr. Den funka på meg! Ingen bivirkninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det ikke å tenke på at for hver trekk du tar, så krymper babyen seg? At du ser for deg barnet ditt med kreft om 5 år osv?

Kan tenke meg sånt hadde funka på meg visst jeg hadde røyka.

 

Vil iallefall bare gi deg et klapp på skulderen og si stå på! tenker du klarer det jeg:) Synes det er kjempebra at du virkelig prøver å slutte!!

Lykke til!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte være anonym her altså,for og skrive det..

 

Og uansett er folk voksne mennesker her,vil enkelte røyke så gjør de det...Vi er informert om at røyk er livsfarlig...Og da er det opp til den enkelte og bestemme om hun skal røyke eller ikke...

 

Jeg røyker jeg,det bestemmer JEG!!..

Mange ikke røykere her som har VELDIG sterke meninger....(det er jo j****g enkelt for dere og ta opp fy-fy fingeren og si DETTE MÅ DERE IKKE GJØRE....)Klapp igjen,folk er voksne..

 

Og når man snakker om hvem som burde ha barn og ikke,er det vel tross alt ingen her som kan uttale seg om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du er flink jeg.. personlig var jeg ikke så veldig avhengig av røyken da... så for meg gikk det smertefritt.. ferdig på null komma niks fra jeg fant ut det.. ikke en eneste sigg..

 

men jeg fant det i tillegg ut seint da.. i uke 5+5... så...

 

det er sant som legen til noen her sa: om du stresser deg for mye opp over at du ikke får tatt det en røyk, så er det faktisk værre for babyen enn om du tar deg en... prøv å kutt ned et par røyk til... så tar du liksom to på en dag..

 

og røyk i halve sigaretter om gangen.. da blir det mindre røyking...

 

stå på, dette klarer du:-) og bare søk råd og støtte her inne igjen.. skal svare deg jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg klarte ikke å slutte før jeg var 8 uker på vei, -og nå har jeg ikke røyket på 3 uker. Jeg har røyket 20 om dagen i mange år så det var slett ikke enkelt. Jeg kjenner suget enda..:)

 

Det er jo så forbasket godt med en røyk!

Sette seg ut på trappa i skumringen. Ungene er lagt, oppvasken er tatt..... Ja, det var tider..:)

 

Jeg trappet litt ned da jeg fikk rede på graviditeten, og bestemte meg for en dato der jeg skulle stumpe den helt. Det fungerte for meg.

Gi deg 1 uke, eller 14 dager om du vil. Bestem deg for en dato og forbred deg psykisk på den dagen.. Kanskje det virker for deg også. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke klart å slutte. Jeg har alltid kjøpt røyk i Sverige, så jeg har alltid liggende. Nå var jeg i sverige her om dagen, men kjøpte meg ikke noe mer røyk. Har bestemt meg for at når jeg ikke har mer røyk igjen, da er det slutt. Ikke noe mer røyk fra Sverige. Nå har jeg to pakker igjen. Har klart å kutte ned drastisk. Har røyka i 13 år. Vel... 2 pakker, så er det stopp. JEg er forberedt på det. Har en samboer som støtter meg på dette. Håper virkelig jeg klarer det. Ikke bare pga barnet. Men også pga helsen, og økonomien. Det er så mange grunner til å ikke røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg SÅÅÅ godt!! Jeg klarte ikke slutte med førstemann. Klarte å kutte ganske mye ned, klarte meg ofte med bare en, men den MÅTTE jeg ha!! Det går ikke an for ikke-røykere å forstå dette, så syns heller ikke de må komme med fy-fingen. Det er jo ingen som går inn for å skade babyen sin med vilje. Hadde jeg klart å slutte første gangen, så hadde jeg selvføgelig gjort det!! Det hadde jo alle! Men det er noe oppe i hodet som ikke klarer det helt...

 

Denne gangen har jeg heldigvis klart å slutte. Det er ikke lenge siden, men jeg HAR klart det!!! Jeg begynte med å ikke røyke på jobb. Når jeg først hadde klart det, prøvde jeg meg på å la være en hel dag. Det hjalp å tenke at hvis det blir for galt, så kan jeg jo ta meg en! Når jeg klarte å overvinne en hel dag, så gikk de andre dagene lett, for jeg hadde jo bevist at det faktisk gikk an!! I tillegg er jeg litt kvalm, så det frister ikke alltid så mye... :) Men det er faktisk overraskende lett når du først har kommet deg gjennom en røyk-fri dag!

 

Bare stå på!! Og om du ikke klarer det helt, så er hver røyk du klarer å unnvære til stor hjelp!! Røyk kanskje bare halve om gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med min første,sluttet jeg og røyke da jeg skulle i UL...skammet meg så da jeg hadde antydning til mage...så da gikk det av seg selv.

Bedre sent enn aldri:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg selv et belønningsskjema! Husk at hver røyk du IKKE tar er en premie i seg selv, men litt belønning fortjener du utenom også=)

Hvis du har sett på barneoppdragelsesprogram ser du at de ofte får en plakat hvor de får et smilefjes for hver gode ting de gjør og et surt fjes for hver gang de får kjeft.

Når du har f.eks 5 smilefjes (og ingen sure fjes som trekker ned) så får du en belønning.

Hver gang du kjenner suget men ikke tar en røyk, da tegner du deg et stort smilefjes!

Og omvend da...

 

Sett deg mål, og belønn deg selv når du har klart det. 1 uke uten røyk= gå til frisøren, få ansiktsmassage, eller finn på noe annet gøy som du ønsker.

 

Håper du klarer det! Lykke til!

 

Hilsen x-røyker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjeng med fantastiske jenter:) Jeg er hl og lurte veldig nå som jeg så det hadde kommet så mange svar. Å nei tenkte jeg før jeg gikk inn på de, sikkert mange som skal fortelle meg hva slags grusomt menneske jeg er... Men nei da, mange gode og støttende svar, og ikke minst mange kjempe gode råd!! Takk takk! Alle sammen!!

Og til deg som lurte på om jeg måtte være anonym for å skrive det jeg skrev, ja... akkurat nå føler jeg meg så fæl selv, at jeg velger å bruke den forhatte knappen...! Men vet dere hva, i helgen skal jeg prøve alt jeg kan! Bruke flere av tipsene deres og gjøre mitt ytterste. Og på mandag, skal jeg inn hit igjen og fortelle hvordan det har gått, og da skal jeg jammen stå frem med nick også!:) Enten blir det fælt siden helgen har gått dårlig, eller som jeg prøver å si til meg selv; da har jeg vært så flink at jeg mer enn gjerne signerer med nicket mitt:)

Takk igjen for forståelse, råd og oppmuntring:)

JA TIL EN MER ELLER MINDRE RØYKFRI HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid i uke 6, og har ikke klart å slutte enda. jeg synes det er helt grusomt at jeg ikke har hatt viljestyrke til det...men, er fast bestemt på å klare det. Ja, jeg vet at det kan skade, og ja jeg vet at jeg er ei drittkjærring som ikke har klart å slutte. Men, jeg tror alle som røyker bare må ta ting i sitt eget tempo. Ikke stresse så fælt med det. Syns det er kjempe flott at det ENDELIG er noen som er litt forståelsesfulle jeg. Man blir ikke mere motivert til å slutte å røyke med teite og udugelige kommentarer. jeg tror faktisk folk leser for mye jeg...også tror jeg ting er forsket på opp og ned i mente. Vi begynner og bli hysteriske hele gjengen. Lev vanlig og ikke vær redd for alt.

 

Hilsen ei som skal klare å slutte å røyke....når jeg er klar for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...