Gå til innhold

Hvordan regnes egenmeldinger på din arbeidsplass?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I mai fikk vi nye retningelinjer her jeg jobber. De nye retningelinjene er at hvis man drar tidlig en dag, regnes timene man er borte som en egenmelding. Fordi jeg hadde gjort dette en gang i mars og en gang i april (hhv 2,5 og 3,5 timer), ble jeg bedt om å lever inn to egenmeldinger - hvilket selvsagt ble gjort. Tidligere har vi kunne ta disse timene fra det vi hadde tilgode av timer.

Følgelig er nesten egenmeldingskvoten min brukt opp.

Av erfaring fra forrige svangerskap vet jeg at det mot slutten av svangerskapet kommer til å bli vanskelig å gjennomføre 8-timersdager. Forrige gang klarte jeg meg uten sykemelding, fordi jeg kunne ta igjen noe av de timene som manglet på dagtid på kveldstid. Med de nye reglene går ikke dette, så da "tvinges" jeg jo til legen for å be om delvis sykemelding.

Er litt fustrert her og nå...

Lurer bare på om det er flere som har slike regler for når det skal leveres egenmelding.

Kan navne at jeg jobber på kontor, og ikke er avhengig av kunder e.l. som gjør at arbeidet må utføres i tidsrommet 8-16.

Fortsetter under...

Kan du ikke forklare situasjonen for sjefen. Begge parter burde tjene på litt fleksibilitet.

Hos oss er det sån at så lenge folk sier ira at de må gå og enten tar igjen timene senere eller avspaserer allerede opparbeidede timer så er det OK, ikke egenmelding, men om folk bare forsvinner og jeg ikke vet hva som skjer må det brukes egenmelding. Jeg er arbeidsgiver foresten. Vi er litt avhengie av å vite hvem som er hvor da det ofte er nødvendig å jobbe flere sammen + at noe arbeid må gjøres ferdig samme dag. Da går det ikke ann at noen bare går, men i praksis er det ikke noe problem. Bare jeg vet hvem som blir borte 15 min før kan jeg ordne det.

Er nok litt andre argumenter på min arbeidsplass for innlevering av egenmeldinger. Det er faktisk greit her å avspasere hvis man har timer, og det ikke er arbeid som må utføres der og da. Men blir man borte p.g.a. at man er dårlig skal ikke dette meldes inn som avspasering!

Begrunnelsen er at adm.dir. ønsker nøyaktig statistikk over sykefraværet, og går man tidlig fordi man er dårlig (ikke avspaserer), så skal egenmelding leveres (p.g.a. statistikken). Av samme grunn valgte sjefen ta oss ut av ordningen "inkluderende arbeidsliv" som vi var med i frem til h*n tok over ledelsen. H*n mente inkludrende arbeidsliv førte til at man ikke fikk nøykatig oversikt over sykefraværet.

Innordner meg selvsagt etter slik ledelsen ønsker dette, men jeg er ikke helt enig i hvordan ting gjøres fra øverste hold. Føler at man tvinges unødig til legen. Og jo, jeg har forsøkt få avtale på dette med å gå tidligere om ikke formen er der, men jeg har ikke siste ord i saken, dermed gjør jeg som sjefen ønsker. Fordi dette er rimelig nytt på min arbeidsplass, er det interessant å vite hvordan det er andre steder.

(hilsen hovedinnlegger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...