Gå til innhold

Bare én tvilling igjen...

Anbefalte innlegg

Jeg kontaktet lege etter en liten blødning i dag - er 19+3 på vei i dag. Jeg ble undersøkt med ultralyd, og han fant ut at jeg hadde tvillinger, men at den ene var død. Den døde var ca halvparten så stor som den friske, rundt 10 cm lang. Jeg ble sykemeldt, og skal på den "ordinære" ultralyden på mandag, så da blir jeg vel grundig undersøkt.

Men er veldig redd for den andre tvillingen! Etter som jeg skjønte, vil den døde kanskje bli liggende der inne helt til fødselen, og da komme ut. Er det noen som har erfaring med noe liknende? Er redd for at kroppen skal forsøke å støte den ut, eller at den på annen måte kan være skadelig for den gjenlevende. Han fant heller ikke ut hvor blødningen kom fra, bare at livmorhalsen var lukket, og det var ingen pågående blødning.

Har veldig blandede følelser nå. Er veldig glad for det lille hjertet som jeg så slå der inne i dag, men også veldig trist for den som var død, selv om jeg ikke visste det var tvillinger. :-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6043025-bare-%C3%A9n-tvilling-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vondt å lese at du har mistet en tvilling.. føler med deg...

Selv mistet jeg tvilling med min første sønn, og jeg visste heller ikke at jeg var gravid med tvillinger før etterpå.. det var selvfølgelig trist, men saken blir jo allerledes når man får vite slikt i etterkant.. i hvertfall var det slik med meg.. det gikk kjempe fint med min første, han er 5 år nå og min solstråle, så håper du klarer å slippe uroen..

Har også hørt flere lignende historier om flere i samme situsjon, en bekjendt av meg blødde mye i svangerskape, rundt uke 16, det viste seg som i ditt tilfelle at hun hadde mistet en tvilling.. hun fortsatte å blø da kroppen ville kvitte seg med det døde fosteret, og tilslutt kom barnet ut.. hun er fortsatt gravid med et friskt barn, og alt er bare bra med både henne og babyen.

Vet ikke om dette var til noen trøst for deg, men synes du skal kontakte sykehuset for ekstra oppfølging.. Det at du mistet en tvilling, vil ikke si at du skal miste den andre.. hvert barn er individuelt, så synes ikke du skal bekymre deg. heller ei la dette ødelegge for resten av tiden din som gravid. i utgangspunktet trodde du jo du at du var gravid med bare en..

Prøve å slappe av og ta ting med ro fremover, lykke lykke til!!

Tusen takk for oppmuntrende ord! Har fått tilbakemelding fra flere hold om at dette sannsynligvis vil gå bra, så er litt beroliget nå. Har heller ikke blødd noe mer. Er sykemeldt foreløpig, og skal som sagt på ultralyd på mandag. Regner med at jeg får tilbud om tettere oppfølging fremover. Det er selvfølgelig trist å tenke på den lille som døde, men de sier jo at det som regel er noe galt med de som dør, så kanskje det var meningen uansett. Jeg skal være veldig forsiktig med meg selv, så går det forhåpentligvis bra med den lille krabaten som lå og sparket også :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...