Gå til innhold

Min fødselshistorie( laaaang;o)) Samme som skravle og 3.tri!

Anbefalte innlegg

Det hele begynte på morgenen 12 august da jeg skulle inn på enda en overtidskontroll på sykehuset. Jeg var 16 dager over og hadde fått beskjed om å komme inn til kontroll for å se at alt stod bra til med Markus. Igangsetting ville bli gjort på mandagen, om ikke noe skjedde av seg selv før den tid.

Da vi kom på sykehuset var klokka ca.10.30 og vi satt oss og ventet. Så ble vi hentet inn av en svensk jordmor som sa at de skulle sette meg på CTG registrering for å sjekke at alt stod bra til. Urinen var fin , men BT var litt høyt 135/95. CTGen var også fin og det viste seg at Markus hadde det veldig bra i magen. Jeg hadde litt rieaktivitet(ca.20 i styrke), dette merkes ikke. Så kom jormora inn igjen og sa at i dag eller senest i morgen skal dere få møte sønnen deres. Han kan ikke ligge der inne og tro han er på ferie:o) Så du blir satt i gang etterpå, men vi må vente på legen.

Jeg ble da koplet fra CTGen og vi fikk utdelt en fødestue.

Wow, plutselig ble alt litt nært.Var ikke så klar allikevel! Vi hadde jo ikke med oss bagen eller noen ting, så Stian dro hjem og hentet den, mens jeg satt og spiste litt og ringte rundt til de nærmeste og sa at nå skulle det skje noe snart.

Ca. 13.00 var legen klar, og hun kom inn og sjekket meg. Jeg hadde 1 cm åpning, og ikke noe tegn på fødsel nei.

Hun satt inn 2 modningstabletter i livmoråpningen, og sa at om 6 timer altså klokken 19.00 skulle de på ny sjekke åpning å se om riene hadde tatt seg opp og var effektive nok. Jeg ble på ny satt på registrering, å måtte ligge med denne 1 time før jeg fikk reise meg. I mellomtiden kom Stian tilbake, og vi bestemte oss for å gå ned å få oss noe mat. Jeg hadde da begynt å få litt smårier, og mens vi satt og spiste måtte jeg opp å gå når rien kom. Var ikke noe godt å sitte da nei. Etter vi hadde spist møtte jeg to kollegaer og pratet litt med dem, de var veldig glad for at det endelig skulle bli min tur. Ho ene sa ho hadde begynt å tvile på om jeg var gravid, babyen kom jo aldri!;o)

På vei bort til kvinne-barn senteret begynte det å renne litt og jeg fikk panikk, men det ga seg like fort igjen...

Da vi kom opp på rommet la jeg meg på sengen for å slappe av og Stian satt seg og leste et blad. Plutselig hørte jeg en rar klikkelyd, og jeg følte jeg måtte tisse. Hadde heldigvis fått på meg et bind, så jeg løp mot badet mens det rant…..Vi ringte på jordmor og ba henne sjekke, og jo da 16.20 gikk vannet. Helt blankt og fint. Ble lagt på CTG igjen, og alt stod bra til med Markus. Jeg lå med denne en stund og kjente riene tok seg opp. Ble koplet fra og gikk i dusjen, hvor Stian hjalp meg og dusje med glo varmt vann nederst på magen hver gang det kom en ri. Det var godt det, hjalp veldig. Etter hvert ble jeg døsen og ville tilbake til senga. Der begynte riene å ta seg opp ytterligere, og da klokken var 18.00 var jeg i en døs, jeg skalv av smerte , og pusteteknikken min som hadde vært så bra begynte å bli borte. Jeg ba Stian ringe på jordmor og be henne komme, dette gikk ikke lenger! Jordmor kom inn og sjekket åpning og nå var den 4 cm. Jeg hadde sterke, hyppige rier. Hun spurte om jeg ville prøve lystgass, og det var ikke nei i min munn nei…Åååå, så godt, det var som å komme til himmelen, jeg fikk noe å konsentrere meg om. Var vel det som reddet meg slik at jeg klarte å puste ordentlig inn og ut igjen. Ble litt rusa da, lå i senga og lo og sa jeg var på fest;o) Jordmor Eva og Stian måtte le også. Jeg var nok ganske komisk der jeg lå….Men ble litt alvorlig og sa at de ikke måtte le av meg, for dette var ikke noe gøy!

Etterhvert gikk jeg nok en gang i dusjen, men etter kort tid ville jeg tilbake til senga. Savna my best friend lystgassen! ;o)

Da klokken nærmet seg 20.00 begynte jeg å føle at det var noe rart på gang, jeg ba Stian ringe på igjen. Jordmor Eva sjekket åpningen, og nå var det nesten full åpning. Jeg begynte nå og puste litt feil igjen, og det var like før smerten tok overhånd. Men da skrudde jordmor Eva opp lystgassen. Det var nå jeg begynte å få litt overdose av lystgassen, slik at det ble ekko i hele rommet når rien var ferdig. Dette var vanvittig ekkelt og jeg husker jeg spurte jordmora hva som skjedde. Hun sa jeg skulle ta å puste dypt, da ga det seg heldigvis ganske fort. Jeg ba tom. Stian slå av radioen, men det viste seg fort at det ikke var der ekkoet kom fra…hehe.

Etter hvert som Markus kom nedover i fødselskanalen, begynte riene og avta. De kom nå hvert 4 minutt. Jeg fikk lov å ligge litt sånn ettersom jeg var så sliten, det var veldig godt å få hvile seg før pressriene kom. Etter hvert vil jordmora at jeg skulle opp i prekestol og stå og vugge litt, det var forferdelig! Prekestolen sank sammen for hver ri, og jeg følte nå at jeg måtte presse. Jordmora sa jeg kun måtte presse når jeg ikke klarte å la være. Etter å ha stått ca.10 minutter å vugga, fikk jeg legge meg igjen og det var godt. Hodet til Markus snurra mye rundt og beveget seg litt fram så tilbake, derfor satt de meg på drypp for å få litt mer effektive og hyppige rier. Etter hvert fikk de fortgang på riene, og jeg kjente enorm pressetrang. Beinbøylene ble nå satt opp og jeg og jordmor begynte og presse mer aktivt sammen. Det var en god følelse å få lov å gjøre noe. Etter 6 pressrier og intens jobbing ble prinsen min lagt på brystet mitt kl.21.57. Det var der han skreik for første gang og titta rundt seg med store blå øyne. Fantastisk følelse. Sønnen vår var endelig født. Samboeren min fikk tårer i øynene, og det var en helt spesiell stund. Vi var nå en liten familie. Jeg fikk ligge med Markus på brystet mens jeg fikk ut morkaka og deretter ble sydd.

Prinsen min var 4520 gram og 54 lang da han ble født, og han hadde hattestørrelse 38. Verdens fineste gutt!

Jeg føler jeg hadde en fin fødselsopplevelse, og med tanke på premien jeg fikk gjør jeg gjerne dette igjen senere!

Gled dere masse, dette er bare helt fantastisk!!

Klemmer fra mamman til Markus, som tidligere var Prinsen og jeg:)FØDEKLAR

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...