**Tingeling** Emma06+June08:) Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Bare lurer på hva man har krav av penger når man er student.. Jeg vurderer å begynne på høyskole til neste år, men må vite om vi kan klare det økonomisk. Er det kun stipend/lån man får? Og har også planer om å få nestemann ganske tett, så hva får man visst man er gravid og evt må sykemelde seg fra skolen? Og i permisjonstida? Mange spørsmål, men håper noen vet litt om dette:)
CecilieTerese Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 råder deg til å gå inn på gravid og student forumet, der står det gjenntatte ganger Jeg er forresten student og termin om 2 dager man får fødselsstipend om man tar permisjon eller studerer, valgfritt
Gjest Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Lånekassen er en av de institusjoner som faktisk har veldig bra støtteordninger for foreldre, jeg vil derfor anbefale at du søker lån der dersom du ikke allerede har det. Det de tilbyr er fødselsstipend, dvs at opp til et års fullt lån (ca 80000) gjøres om til rent stipend, mao en ren støtte. I tillegg har de forsørgertillegg som behovsprøves mot samboers/ektefelles inntekt. Det ligger god informasjon om lånekassens støtteordninger på www.lanekassen.no. Jeg er usikker på om du må ha studert før barnet kommer eller om det er nok at du melder deg på studiet rett før fødsel, men det at du søker permisjon fra studiet ifm fødsel vil ihvertfall ikke avskjære muligheten for støtte. Ut over dette er det ikke andre ordinære ytelser for en fødende student enn det som trygdeetaten tilbyr, engangsstønad/fødselspenger.
CecilieTerese Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 man må ha studert i sammenhengende 6mnd før fødselen. Når har du termin forresten? Man får engangsstønad selv om man mottar lånekassepenger.
Gjest Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Hehe... jeg leste feil... "Er det noen gravide stuntmen her!" Hihi....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå